HUK135 Anayasa Hukukuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hukuk
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HUK135
Ders İsmi: Anayasa Hukuku
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
8 0 8 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. OSMAN KORKUT KANADOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Anayasanın ne olduğunu ve çeşitlerini tanımlamak,
Devlet modelleri arasındaki farkın analiz edilmesini sağlamak,
Anayasa yargısının görevini öğretmek,
Demokrasi kavramı ve çeşitlerini yorumlama konusunda yardımcı olmak,
Seçim sistemlerini öğretmek,
Normlar hiyerarşisi kavramını öğretmek,
Yatay ve düşey erkler ayrılığını öğretmek,
Osmanlı-Türkiye anayasaları konusunda ayrıntılı bilgi vermek,
Temel hak ve özgürlüklere ilişkin ayrıntılı bilgi vermek.
Dersin İçeriği: Bu ders sürecinde, anayasa hukukunun bilgi kaynaklarının tanıtılması ve anayasa hukukunun temel kavramlarının açıklanması amaçlanır. Tarihten günümüze anayasacılık fikri ve anayasacılık hareketleri bağlamında modern anayasal kurumlar ve bunların birbirleriyle ilişkisi öğretilir. Türkiye anayasa hukuku kurumları anlatılır
Devletin temel hak ve özgürlüklere etki eden temel nitelikleri, temel haklar sistemi ve temel hakların yargısallaşmasını ifade eden anayasa yargısı konuları ise ikinci döneme bırakılmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Anayasanın ne olduğunu ve çeşitlerini tanımlamak.
2) Devlet modelleri arasındaki farkın analiz edilmesini sağlamak,
3) Anayasa yargısının görevini öğretmek.
4) Demokrasi kavramı ve çeşitlerini yorumlama konusunda yardımcı olmak.
5) Seçim sistemlerini öğretmek.
6) Normlar hiyerarşisi kavramını öğretmek.
7) Yatay ve düşey erkler ayrılığını öğretmek.
8) Osmanlı-Türkiye anayasaları konusunda ayrıntılı bilgi vermek.
9) Temel hak ve özgürlüklere ilişkin ayrıntılı bilgi vermek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anayasa Kavramı ve Anayasacılık Hareketleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
2) Normlar Hiyerarşisi, Yorum Yöntemleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
3) Devletin Varlık Koşulları (Siyasal İktidar, Egemenlik), Egemenlik ve Demokrasi İlişkisi Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
4) Hak ve Özgürlüklerin Gelişimi ve Uluslararası Koruma Mekanizmaları ile Egemenlik İlişkisi Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
5) Yasama Erkinin Yapısı, Oluşumu (Seçim Sistemleri) ve İşlevleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
6) Yasama Erkinin İşlemleri (Kanun, Karar, İçtüzük) Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
7) Yasama Erkinin Güvenceleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
8) Yürütme Erkinin Yapısı ve İşlevleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
9) Yürütmenin Düzenleyici İşlemleri (Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Yönetmelik, Diğer Düzenleyici İşlemler) Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
10) Erkler Ayrılığı ve erkler birliği. Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
11) Parlamenter Rejim ve Yarı Başkanlık Rejimi Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
12) Başkanlık Rejimi ve Cumhurbaşkanlığı Rejimi Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
13) Yapılarına Göre Devlet Biçimleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
14) Anayasa Yargısı Teorisi Pratik çalışma
15) Vize sınavı
16) Vize sınavı
17) Osmanlı’da Anayasacılık Hareketleri, 1876 Kanun-i Esasi ve 1909 Değişiklikleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
18) 1921 ve 1924 Anayasalarının Hazırlanışı, İçeriği ve Uygulaması Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
19) 1961 Anayasasının Hazırlanışı, İçeriği ve Uygulaması 1982 Anayasasının Hazırlanışı, İçeriği ve Uygulaması 2017 yılı Anayasa Değişiklikleri Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
20) İnsan Haklarına Saygılı Devlet, Hak ve Özgürlükleri Sınırlama ve Güvence Rejimi Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
21) Demokratik Toplumda Gereklilik Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
22) Hak ve Özgürlüklerin Kullanılmasının Durdurulması Hak ve Özgürlüklerin Kötüye Kullanılmaması Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
23) Demokratik Devlet I (Seçme Seçilme Hakkı, Siyasi Partiler) Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
24) Demokratik Devlet II (İfade Özgürlüğü, Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü, Örgütlenme Özgürlüğü) Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
25) Laik Devlet (İnanç Özgürlüğü) Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
26) Hukuk Devleti: Yargı Bağımsızlığı, Hak Arama Özgürlüğü, Adil Yargılanma Hakkı Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
27) Hukuk Devleti ve Yargısal Denetim Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
28) 1982 Anayasasında Normların Anayasaya Uygunluk Denetimi Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
29) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü I Bir sonraki ders için belirtilen okumalar
30) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü II Pratik çalışma
31) Final sınavı
32) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: •ANAYURT, Ömer, Anayasa Hukuku Genel Kısım, Ankara: Seçkin Yay., 2018.
•DOĞRU, Osman, Atilla Nalbant, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi: Açıklama ve Önemli Kararlar, 2. Baskı, İstanbul: Legal Yay., C. 1-2, 2016.
•İNCEOĞLU, Sibel, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa, 3. Baskı, İstanbul: Beta Yay., 2013.
•GÖZLER, Kemal, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, 11. Baskı, Ekin Basım, Bursa, 2019.
•GÖZLER, Kemal, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, 24. Baskı, Bursa, Ekin Basım, Bursa 2019.
•KABOĞLU, İbrahim Ö, Anayasa Hukuku Dersleri: Genel Esaslar, Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 14. Baskı, İstanbul, Legal Yayıncılık, 2019.
•KANADOĞLU, O. Korkut, Anayasa Mahkemesi, İstanbul: Beta Yayınları, 2004.
•KANADOĞLU, O. Korkut, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru, İstanbul: XII Levha Yayınları, 2015.
•ÖZBUDUN, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, 2017 Anayasa Değişikliklerine Göre Gözden Geçirilmiş 19. Baskı, Ankara, Yetkin Yayınları, 2019.
•ŞİRİN, Tolga, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru El Kitabı, Ankara: Avrupa Konseyi Yay., 2018.
•TANÖR, Bülent, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, 32. Baskı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2019.
•TANÖR, Bülent/Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, 19. Baskı, İstanbul, Beta Yayınları, 2019.
•TEZİÇ, Erdoğan, Anayasa Hukuku, 23. Bası, İstanbul: Beta Yay., 2019.
•Güncel Anayasa metni
Diğer Kaynaklar: •ŞİRİN, Tolga, Çevre-İnsan-Devlet: Anayasa Üzerine Güncel Yazılar, İstanbul: Tekin Yay., 2015.
•EROĞUL, Cem, Anatüzeye Giriş, 15. Baskı, İstanbul: İmaj Yay., 2016.
•SAĞLAM, Fazıl, Anayasa Hukuku Ders Notları, Lefkoşa: Yakın Doğu Üniversitesi Yay., 2013.
•TANİLLİ, Server, Devlet ve Demokrasi: Anayasa Hukukuna Giriş, 2. Baskı, İstanbul: Adam Yay., 2001.
•TANİLLİ, Server, Uygarlık Tarihi, 29. Baskı, İstanbul: Cumhuriyet Kitapları, 2014.
•AKAL, Cemal Bali, İktidarın Üç Yüzü, 9. Baskı, Ankara: Dost Kitabevi, 2019.
•GÖZTEPE, Ece/Aykut Çelebi (ed.), Demokratik Anayasa: Görüşler ve Öneriler, İstanbul: Metis Yay., 2012.
•KABOĞLU, İbrahim Ö. (ed.), Türkiye’nin Anayasa Gündemi, 2. Baskı, İstanbul: İletişim Yay., 2018.
•KABOĞLU, İbrahim Ö., 15 Temmuz Anayasası, İstanbul: Tekin Yay., 2017.
•KOÇAK, Mustafa, Batı'da ve Türkiye'de Devlet ve Egemenlik: Eski Kavramlar – Yeni Anlamlar, İstanbul: Seçkin Yay., 2006.
•NALBANT, Atilla, Üniter Devlet, İstanbul: Yapı Kredi yay., 1997.
•ÖZBUDUN, Ergun, Anayasalcılık ve Demokrasi, 2. Baskı, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yay., 2015.
•ÖZSOY, Şule, Dünyada Başkanlık Sistemleri, Ankara: İmge Yay., 2017.
•UYGUN, Oktay, Federal Devlet, Ankara: İtalik yay., 2007.
•SEVİNÇ, Murat, Anayasa Yazıları, 3. Baskı, Ankara: İmaj yay., 2013.
•ŞİRİN, Tolga, 30 Soruda Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü, İstanbul: XII Levha Yayınları, 2013.
•ŞİRİN, Tolga, Özgürlük ve Güvenlik Hakkı, Ankara: Avrupa Konseyi Yay., 2018.
•ŞİRİN, Tolga, Erkan Duymaz, Deniz Yıldız, Türkiye’de Din ve Vicdan Özgürlüğü: Sorunlar, Tespitler ve Çözüm Önerileri, Ankara: TBB Yayınları, 2016.
•TUNAYA, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasal Gelişmeler, 1. Kitap, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. 5
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. 5
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 5
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 28 112
Ara Sınavlar 2 4
Final 2 4
Toplam İş Yükü 120