CGE303 Nörolojik Gelişimİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE303
Ders İsmi: Nörolojik Gelişim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CÜNEYT BAŞBUĞU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CÜNEYT BAŞBUĞU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı sinir sistemi ve gelişimi, beyin gelişimi ve hasarları, gelişimsel ve nörolojik bozukluklar ve tedavi yaklaşımları, çocuklarda ruh sağlığı sorunları, psikometrik testler ve kullanım alanlarına ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.


Dersin İçeriği: Sinir sistemi ve gelişimi, beyin gelişimi ve hasarları, gelişimsel ve nörolojik bozukluklar ve tedavi yaklaşımları, çocuklarda nörolojik bozukluklarla ilgili ruh sağlığı sorunları, psikometrik testler ve kullanım alanları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Nörolojik bozuklukların tedavi yaklaşımlarını örneklendirerek açıklar.
2) • Beyin gelişimi ve beyin hasarlarına ilişkin bilgiye sahiptir
3) • Nörolojik bozukluklarının özelliklerini tartışır.
4) • Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunlarını dikkate alarak ailelere rehberlik yapar.
5) • Sinir sisteminin yapısını ve işlevini açıklar
6) • Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozuklukları sınıflar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere ders hakkında bilgi verilir ve giriş yapılır. • Ders içeriği, Dersin Çıktılarının Tartışılması Ders içeriğini tartışır. Ders içeriğini gözlemlemesi Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
2) • Nöroloji, nörolojik gelişim kavramlarını tanımlar. • Nörolojik gelişim ile ilgili kavramları açıklar. • Nörolojik gelişim ve çocuk ilişkisini açıklar.
3) • Nörolojinin çocuk gelişimi ile ilişkisi Tartışmalar ve eleştirel düşünme egzersizleri Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
4) • Öğrenmeyi tanımlar. • Nörolojinin öğrenme üzerine etkilerini açıklar. • Nörolojinin öğrenme üzerindeki etkisi
5) Sinir sisteminin hücresel özelliklerini sıralar. Sinir hücresini tanımlar. Sinir hücrelerinde uyarımın nasıl oluştuğunu açıklar. Sinir sisteminin yapısal ve işlevsel özelliklerini söyler. Sinir sisteminin yapısını ve işlevi
6) • Doğum öncesi beyin gelişimini açıklar. • Doğum anında ve doğum sonrası beyin gelişimi üzerine etkili faktörleri açıklar. • Beynin bölümlerini ve işlevlerini açıklar. • Beyin gelişimi ve beyin gelişiminde etkili olan faktörler
7) • Travmatik beyin hasarlarını tanımlar. • Beyin hasarı tiplerini söyler. • Beyin hasarının şiddeti bireyleri nasıl etkileyeceğini açıklar. • Beyin hasarının genel nedenlerini söyler. • Beyin hasarları Tartışmalar ve eleştirel düşünme egzersizleri Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
8) • Nörolojinin çocuk gelişimi ile ilişkisi • Nörolojinin öğrenme üzerindeki etkisi • Sinir sisteminin yapısını ve işlevi • Beyin gelişimi ve beyin gelişiminde etkili olan faktörler • Beyin hasarları • Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozukluklar Vize Vize sınavı Vize sınavı
9) • Nörolojik bozuklukların çeşitlerini tanımlar ve karşılaştırır. • Nörolojik bozuklukların özelliklerini söyler. • Nörolojik bozukluklar ve özellikleri Alanla ilgili akademik çalışmalar, tartışma Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
10) Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı hastalıklarını sıralar. Çözüm yolları üretir. Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunları ve çözüm önerileri Tartışmalar ve eleştirel düşünme egzersizleri Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
11) Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı hastalıklarını sıralar. Çözüm yolları üretir. Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunları ve çözüm önerileri Tartışmalar ve eleştirel düşünme egzersizleri Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
12) • Nörolojik gelişimle ilgili psikometrik testleri tanımlar. • Nasıl uygulanacağını deneyimler. • Psikometrik testler Tartışmalar ve eleştirel düşünme egzersizleri Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
13) • Nörolojik gelişimle ilgili psikometrik testleri tanımlar. • Nasıl uygulanacağını deneyimler. • Uygulama yapar ve uyguladığı testleri değerlendirir. • Psikometrik testler ve uygulaması Tartışmalar ve eleştirel düşünme egzersizleri Diğer ders için belirtilen yerleri okuması
14) • Nörolojinin çocuk gelişimi ile ilişkisi • Nörolojinin öğrenme üzerindeki etkisi • Sinir sisteminin yapısını ve işlevi • Beyin gelişimi ve beyin gelişiminde etkili olan faktörler • Beyin hasarları • Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozukluklaR • Nörolojik bozukluklar ve özellikleri • Nörolojik bozukluklar nedeniyle oluşan ruh sağlığı sorunları ve çözüm önerileri • Nörolojik bozuklukların tedavi yaklaşımları • Psikometrik testler • Final Final sınavı Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.• Öktem, Ö. (2013). Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi
2. Neil R. Carlson (2013), Davranışın Nörolojik Temelleri
Diğer Kaynaklar: Ders slaytları, makaleler, videolar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 5
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 2
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 2
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 4
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 3
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 3
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 1
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 1
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Proje Hazırlama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 0
Kurul-Committee 1 % 0
Laboratuar 1 % 0
Uygulama 1 % 0
Arazi Çalışması 1 % 0
Derse Özgü Staj 1 % 0
Küçük Sınavlar 1 % 0
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 0
Projeler 1 % 0
Seminer 1 % 0
Ara Juri 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Juri 1 % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 7 84
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 134