ÖZEP308 Özel Eğitimde Aile Eğitimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÖZEP308
Ders İsmi: Özel Eğitimde Aile Eğitimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zihinsel engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri uyum evrelerin özelliklerini sınıflandırır, özel eğitim yönetmeliğinde ailelere getirilen hak ve sorumluluklar, ailelerin ev öğretim programlarının hazırlanması ve uygulanmasına katılımını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Zihinsel engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri uyum evreleri, Zihinsel engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri evrelerin özellikleri, Özel eğitim yönetmeliğinde ailelere getirilen hak ve sorumluluklar, Ailelerin ebeveynlik rolüyle ilgili olarak özel eğitim öğretmenlerinin yapabilecekleri çalışmalar, Ailelerin çocuklarının değerlendirilmesi, Bireyselleştirilmiş eğitim programlarına ailelerin katılımı, İlerleme toplantıları, Planlanmamış toplantılar, Ailelere öğretme becerilerini kazandırmaya yönelik gruba dayalı aile eğitim programlarının hazırlanması, Ev öğretim programlarının hazırlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farklı gelişim gösteren çocuklar için uygulanan ev öğretim programını değerlendirir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Farklı gelişim gösteren çocuklar için ev öğretim programını aileyle birlikte hazırlar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Aile katılımının önemini kuramsal ve yasal dayanakları çerçevesinde tartışır
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ailelerin her bir evrede yaşadığı sorunlara yönelik rehberlik eder

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Zihinsel engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri uyum evreleri
2) Zihinsel engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri evrelerin özellikleri
3) Zihinsel engelli öğrencilerin ailelerinin geçirdikleri evrelerin özellikleri
4) Özel eğitim yönetmeliğinde ailelere getirilen hak ve sorumluluklar
5) Ailelerin ebeveynlik rolüyle ilgili olarak özel eğitim öğretmenlerinin yapabilecekleri çalışmalar
6) Ailelerin çocuklarının değerlendirilmesi
7) Ailelerin çocuklarının değerlendirilmesi
8) Ara sınav
9) Bireyselleştirilmiş eğitim programlarına ailellerin katılımı
10) İlerleme toplantıları
11) Planlanmamış toplantılar
12) Ailelere öğretme becerilerini kazandırmaya yönelik gruba dayalı aile eğitim programlarının hazırlanması
13) Ev öğretim programlarının hazırlanması
14) Ev öğretim programlarının hazırlanması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cavkaytar A. Özel Eğitimde Aile Eğitimi. Vize Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Cavkaytar A. Özel Eğitimde Aile Eğitimi. Vize Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. 1
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. 4
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. 4
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 4
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. 4
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. 4
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 4
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. 4
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. 4
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 5
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 5
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 5
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 1
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 5
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 142