AÖZE108 Zihin Yetersizliğinde Sosyal Beceri Öğretimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AÖZE108
Ders İsmi: Zihin Yetersizliğinde Sosyal Beceri Öğretimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Eğitimi
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zihin yetersizliği olan bireylerin toplum içindeki sosyal davranışları kazanabilmesi için bu becerilerin öğretimine yönelik teknik ve yöntemlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Sosyal beceri ve tanımları, sosyal beceri kuramları, sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler, sosyal öykü, sosyal beceri için gerekli ölçüt bağımlı testleri oluşturma, sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunmayı içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Zihin engellilerde karşılaşılan sosyal beceri sorunlarını açıklar.
2) Sosyal beceri kuramlarını açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sosyal beceri yöntemlerini açıklar
2) Sosyal beceri performansı almak için ölçüt bağımlı testler oluşturur
3) Sosyal beceri öğretim planları hazırlar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sosyal beceri nedir, tanımları McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
2) Sosyal beceri kuramları McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
3) Sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
4) Sosyal beceri öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılık
5) Sosyal öykü McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılık
6) Sosyal beceri için gerekli ölçüt bağımlı testleri oluşturma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılık
7) Ara sınav
8) Sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
9) Sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
10) Sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
11) Sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılık Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
12) Sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
13) Sosyal beceri bireysel öğretim planı oluşturma ve sunma McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: McGinnis, E , Pearson,R (2016) Erken Çocukluk Döneminde Sosyal Beceri Öğretim Programı (çev)Berrin Baydık , Deniz Tekin Ersan , Cansu Kançeşme , Erhan Alabay , Zübeyde Doğan Altun , Ayşegül Şükran Öz , Salih Rakap , Meral Melekoğlu , Orhan Çakıroğlu , Ayşegül Bayraktar , S. Sunay Yıldırım Doğru. Nobel Yayıncılı Sucuoğlu, B ve Çiftci, İ. (2003) . Sosyal Beceri Öğretimi / Bilişsel Süreç Yaklaşımıyla. Kök Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 93