AÖZE103 Erken Müdahale Programlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AÖZE103
Ders İsmi: Erken Müdahale Programları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Eğitimi
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Erken çocukluk döneminin özellikleri, erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri, erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısını değerlendirme, müdahale programları, aile katılımı, uygulamalar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Erken çocukluk dönemi ve gelişim, gelişimsel gerilik kavramı/ gelişimi etkileyen faktörler,Erken çocuklukta özel eğitim: tanımı, önemi, erken çocuklukta özel eğitim/ müdahale nedenleri ,değerlendirme, aile katılımı,Oyun örnekleri ,etkinlik uygulama örnekleri, doğal öğretim, programlar • Portage • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) , İlişki temelli, Gelişimsel Programlar • Eteçom, • DIR/Floortime Davranış Temelli Programlar • OÇİDEP (OTİSTİK ÇOCUKLAR İÇİN DAVRANIŞSAL EĞİTİM PROGRAMI)) • EYDE ; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Erken çocukluk döneminin özelliklerini bilir.
2) Erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenlerini bilir.
3) Erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı ve değerlendirme sürecini bilir.
4) Erken müdahale programlarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Uygulamalar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Erken çocukluk dönemi ve bilişsel- dil gelişimi Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
2) Erken çocukluk ve duygusal, sosyal, fiziksel gelişim Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
3) Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/ gelişimi etkileyen faktörler Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
4) Erken çocuklukta özel eğitim/ müdahale nedenleri Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
5) Erken çocuklukta özel eğitim/ müdahale nedenleri Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
6) Erken çocuklukta değerlendirme Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
7) Ara sınav Yok
8) Aile katılımı Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
9) Oyun ve oyun örnekleri Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
10) Etkinlik uygulama örnekleri ve doğal öğretim Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi
11) Portage Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
12) İlişki temelli, Gelişimsel Programlar • Eteçom, • DIR/Floortime Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
13) Davranış Temelli Programlar • OÇİDEP (OTİSTİK ÇOCUKLAR İÇİN DAVRANIŞSAL EĞİTİM PROGRAMI)) • EYDE Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
Diken, İ.H. (2018) (ed). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi.
Fazlıoğlu, Y. (2012) (ed.). Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi. Paradigma akademi.
Diğer Kaynaklar: Yıldırım Doğru, S.(2013)(ed.). Erken çocukluk döneminde özel eğitim. Maya akademi.
Diken, İ.H. (2018) (ed). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi.
Fazlıoğlu, Y. (2012) (ed.). Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi. Paradigma akademi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 40