AÖZE119 Yanlışsız Öğretim Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AÖZE119
Ders İsmi: Yanlışsız Öğretim Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Eğitimi
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Özel eğitimde bilimsel dayanıklı uygulamalar kapsamında yer alan yanlışsız öğretim teknikleri konusunda özel eğitim öğrencilerine kuramsal ve uygulama düzeyinde temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Tepki ipuçları ve uyaran ipucları teknikleri olarak sınıflandırılan yanlışsız öğretim yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmak amacıyla davranışsal eğitim uygulamalarını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar.
2) Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tepki ipucu yöntemlerini uygular.
2) Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir.
3) Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır.
4) Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel dayanaklı uygulamalar, UDA ve yanlışsız öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
2) Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
3) Yanlışsız öğretimde veri toplama, grafiğe dönüştürme ve grafik yorumlama Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
4) Eşzamanlı ipucuyla öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
5) Sabit bekleme süreli öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
6) Artan bekleme süreli öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
7) Ara sınav
8) İpucunun giderek artırılmasıyla öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
9) İpucunun giderek azaltılmasıyla öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
10) Aşamalı yardımla öğretim Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
11) Uyaran ipuçlar Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
12) Yanlışsız öğretim yöntemlerini diğer öğretim yöntemleriyle birlikte uygulama Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
13) Yanlışsız öğretim yöntemlerini kaynaştırma ortamlarında uygulama Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 40