AÖZE120 Yüksek İşlevli Otizm Spektrum Bozukluğu Eğitimi İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AÖZE120
Ders İsmi: Yüksek İşlevli Otizm Spektrum Bozukluğu Eğitimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Eğitimi
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yüksek işlevli otizm ve asperger sendromunu tanımaları ve uygulamalarını öğrenmeleri hedeflenir.
Dersin İçeriği: Yüksek işlevli otizm, asperger sendromu.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yüksek Işlevli Otistiklerin ve Asperger Sendromu’nun özelliklerini tanımlar.
2) Yüksek Işlevli Otistiklerin ve Asperger Sendromu’na sahip bireylerde kullanılan eğitim uygulamalarını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yüksek İşlevli Otistik ve Asperger Sendromuna sahip bireylerin kaynaştırma ortamlarının programlanması ile ilgili uygulamaları tartışabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Otizm Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
2) Otizmin Sebepleri Yüksek İşlevli Otistikler ve Asperger Sendromu Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
3) Asperger Sendromu ve Yüksek İşlevli Otistik nedir? Özellikleri Nelerdir? Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
4) A.S ve Y.İ.O.’in Eğitimleri Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
5) Sosyal Becerilerin Öğretimi Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
6) Sosyal Öykülerle Öğretim Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
7) Ara sınav Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
8) Videoyla Model Olmayla Öğretim-I Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
9) Videoyla Model Olmayla Öğretim-II Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
10) Toplum Temelli Öğretim Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
11) Kaynaştırma Ortamlarının Programlanması Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
12) Kaynaştırma Ortamlarının Düzenlenmesi Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
13) Akran Aracılığıyla Öğretim Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
14) Final sınavı Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.
Diğer Kaynaklar: Attwood, T. (2006). Asperger’s Syndrome. London: Jessica Kingsley Publishers. Myles, B. S. & Southwick J. (2005). Asperger’s Syndrome and difficult moments. Kansas: Autism Asperger Publishing. Stanton, M. (2001). Learning to live with high gunctioning autism. London: Jessica Kingsley Publishers. Ozonoff, S., Dawson, G. & McPartland, J. (2002). A Parent’s guide to asperger syndrome & High-functioning autism. NewYork: Guilford Press. Winter, M. (2003). Asperger’s Syndrome. What teachers need to know. London: Jessica Kingsley Publishers.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 7 7
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 42