MBLP243 Yazılım Projesi Planlama ve Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar ProgramcılığıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Programcılığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MBLP243
Ders İsmi: Yazılım Projesi Planlama ve Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALPER ÇELTİKÇİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yazılım projesi yönetimi, yazılım ürününün geliştirilmesinde önemli etkisi olan bir değerlendirmedir. Yazılım projesinde rol alacak öğrencilerin proje yönetimindeki teknik yaklaşımları anlamaları sağlanır ve yazılım projesinin başarısındaki önemli faktörlerden biri olan insanın değerlendirmeleri ile ilgili bilgiler aktarılır. Bu bağlamda öğrenciler yazılım geliştirme standartları, yazılım geliştirme süreçleri ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olurlar; ayrıca bu süreç ve yöntemler hakkında iş hayatında karşılaşılabilecek durumlara göre seçim yapabilme düzeyine ulaşmalarının sağlanması hedeflenir.
Dersin İçeriği: IEEE ve ISO/IEC Yazılım Mühendisliği standartları, . Yazılım Projesi Yönetimi Bilgi Tabanı, Yazılım Geliştirme Süreçleri, Yazılım Proje Planlaması, Yazılım Projesi Yönetimi, Six Sigma ve Lean Six Sigma, Yetenek Olgunluk Modeli Entegrasyonu, Kanban ve Çevik Yazılım, Yazılım Kalitesi ve Konfigürasyonu Yönetimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1 . IEEE Yazılım Mühendisliği Standartlarını ve ISO/IEC Yazılım Mühendisliği Standartlarını ifade eder. 1.1 . IEEE Yazılım Mühendisliği Standartlarını açıklar. 1.2 . ISO/IEC Yazılım Mühendisliği Standartlarını açıklar. 1.3 . Bu standartların her birinin amaçlarını ayırt eder.
2) 2 . Yazılım Projesi Yönetimi Bilgi Tabanını (SPMBOK) tanımlar 2.1 . PMBOK 2013 içerisindeki bilgi alanlarını listeler 2.2 . PMBOK 2013 içerisindeki her bir bilgi alanını açıklar. 2.3 . Proje yönetiminin süreçleri ile bilgi alanları arasındaki tablo ilişkilerini tanımlar
3) 3 . Yazılım Geliştirme Süreçlerini ifade eder. 3.1 . Yazılım Geliştirme süreçlerinin sınıflandırmasını açıklar. 3.2 . Her bir yazılım geliştirme sürecinin temel işleyişini ve özelliklerini belirler.
4) 4 . Yazılım Projesinin Planlanmasını betimler. 4.1 . Gantt Şemasını uygular 4.2 . Pert Şemasını uygular 4.3 . Yazılım projesinin maliyetini tahmin eden yöntemleri tanımlar
5) 5 . Yazılım Projesinin Yönetimini betimler 5.1 . Risk yönetimini tanımlar. 5.2 . Projenin takım elemanlarını ve projeye katkı sağlayan diğer katılımcıları yönetir.
6) 6 . Six Sigma ve Lean Six Sigma modellerini açıklar. 6.1 . Six Sigma hakkında bilgi sahibidir. 6.2 . Six Sigma’ nın ortaya çıkma ihtiyacı hakkında bilgi sahibi olur. 6.3 . Six Sigma uygulamalarını açıklar .
7) 7 . Yetenek Olgunluk Modeli Entegrasyonu (CMMI) 7.1 . CMMI hakkında bilgi sahibidir 7.2 . CMMI yaklaşımının ortaya çıkma nedenlerini açıklar.
8) 8 . Kanban ve Çevik Yazılım Geliştirme 8.1 . Kanban ve Çevik yazılım geliştirme süreçlerini karşılaştırmalı olarak kavrar. 8.2 . Kanban ve Çevik yazılım geliştirme süreçlerinin arasındaki farkları kavrar.
9) 9 . Yazılım Kalitesi ve Konfigürasyonu Yönetimini açıklar 9.1 . Yazılım kalite standartlarını açıklar. 9.2 . Projenin değişim, sürüm ve yayım yönetimini tanımlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1.IEEE Yazılım & Sistem Mühendisliği Standartları ve ISO/IEC Yazılım Mühendisliği Standartları 1.1 Standartlar niçin önemlidir? Yararları nelerdir? 1.2 Yazılım/sistem mühendisliği standartlarına genel bakış 1.3 İnsana yönelik ya da bilgiye yönelik yazılım projelerinin karakteristikleri 1.4 Yazılım projesi yönetiminde bilgi alanları ----
2) 2. Yazılım Projesi Yönetimi Bilgi Tabanının (SPMBOK) incelenmesi 2.1 PMBOK kılavuzunun amacı 2.1.1 Proje yönetimi içerisindeki ilişkiler 2.2 Proje yaşam döngüsü ve organizasyonu 2.3 PMBOK içerisindeki bilgi alanları ----
3) 3 Yazılım Geliştirme Metodolojileri I 3.1 Başarısız yazılım projeleri ve başarısızlık nedenleri 3.2 Nesneye yönelik analiz ile yazılım geliştirme 3.3 Yapısal analiz ile yazılım geliştirme ----
4) 4 Yazılım Geliştirme Metodolojileri II 4.1 Çevik yazılım geliştirme 4.2 Alana yönelik yazılım geliştirme ----
5) 5. Yazılım Projesinin Planlaması Temelleri ve Teknikleri 5.1 Gannt tablosu ile yazılım projesinin planlanması 5.2 Pert Şeması ile yazılım projesinin planlanması ----
6) 6. Yazılım Projesinin Maliyetinin Belirlenmesi 6.1 Yazılımın fiyatının belirlenmesi kriterleri 6.2 Yazılım maliyetini tahmin yöntemleri ----
7) 7. Proje Yönetiminde Nitelik ve Ölçümler 7.1 Yazılımın niteliği 7.2 Yazılım ölçümü ve metrikleri ----
8) Ara Sınav ----
9) 9. Yazılım Projesinin Yönetimi 9.1 Risk yönetimi 9.2 İnsanların Yönetimi 9.3. Takım çalışması ----
10) 10. Yazılım Konfigürasyonunun Yönetimi 10.1 Değişim (change) yönetimi 10.2 Sürüm (version) yönetimi 10.3 Yayım (release) yönetimi ----
11) Yetenek Olgunluk Modeli Entegrasyonu (Software Capability Maturity Model Integration -CMMI) ----
12) Six Sigma ve Lean Six Sigma ----
13) Kanban ve Çevik Yazılım Geliştirme ----
14) Yazılım Projesi Planlanması ve Yönetimi ile ilgili Vaka Çalışmasının İncelenmesi ----

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: [1]Pressman R.S., Software Engineering A Practitioners Approach MacGrawHill.
[2] Ian Sommerville, Software Engineering, Pearson, 2011
[3] Braude E.J., Bernstein M.E. , Software Engineering Modern Approaches, 2011, Wiley.
Diğer Kaynaklar: [1]Pressman R.S., Software Engineering A Practitioners Approach MacGrawHill.
[2] Ian Sommerville, Software Engineering, Pearson, 2011
[3] Braude E.J., Bernstein M.E. , Software Engineering Modern Approaches, 2011, Wiley.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Tanımlanan bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini ve modellerini kurgular ve temel çözüm önerilerini uygular.
3) Algoritmik düşünme ve planlama yaklaşımını uygulamalarında kullanır.
4) Belirtimleri (spesifikasyon) tanımlanmış yazılım bileşenlerini geliştirir.
5) Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilgi ve iletişim teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izler.
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci taşır, bilişim uygulamalarında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda farkındalığa sahiptir.
8) Bireysel olarak veya takımlarda etkin çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimleri konularında temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Tanımlanan bilişim ve/veya bilgisayar bilimleri problemlerini ve modellerini kurgular ve temel çözüm önerilerini uygular.
3) Algoritmik düşünme ve planlama yaklaşımını uygulamalarında kullanır.
4) Belirtimleri (spesifikasyon) tanımlanmış yazılım bileşenlerini geliştirir.
5) Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilgi ve iletişim teknolojilerindeki güncel gelişmeleri izler.
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci taşır, bilişim uygulamalarında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda farkındalığa sahiptir.
8) Bireysel olarak veya takımlarda etkin çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 145