MDST204 Temel Gümrük İşlemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar LojistikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Lojistik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MDST204
Ders İsmi: Temel Gümrük İşlemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MÜRÜVVET AKAR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MÜRÜVVET AKAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin gümrük işlem ve uygulamalarına illişkin süreci,
uygulama koşullarını ve kanunları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders süresince dış ticaretin bileşenleri ve ulusal ve uluslararası dış ticaret kuralları
tanımlanacaktır. Kanunlar, yönetmelikler, veri tabanı araştırmaları, eğitici
videolar, okumalar ve örnek olaylarla küresel gümrük uygulama süreci
tartışılacaktır. Bunun yanısıra öğrenciler gümrük işlem ve uygulamalarının
etkisini ve bunlara bağlı olarak oluşan riskleri analiz edeceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) İthalat ve ihracatta gümrük tarifeleri ve vergilendirme yöntemlerini bilir.
2) Gümrük rejimlerini ve uygulama şekillerini açıklar.
3) Gümrük Beyannamesini doldurabilir
4) Menşe ve kıymet beyanını açıklar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Gümrük uygulamalarına giriş • Gümrüğe ilişkin temel kavramlar • Gümrük kanunun amacı ve kapsamı Ders notları
2) • Gümrük mevzuatı • Çıkış gümrük idaresi ve giriş gümrük idaresi Ders notları
3) Menşei kuralları • Gümrük kıymetini belirleme methodları • Gümrük mevzuatındaki kıymet • Kıymet beyanı • Kıymetin temel bileşenleri ve gümrük kıymeti Ders notları
4) • Ülkelerdeki özet beyan formunu betimler • Gümrük beyanını kimin yapacağını açıklar • Gümrük beyanının nedenleri betimler • Özet beyan çeşitlerinin sınıflandırılmasını açıklar • Avrupa’da kullanılan EORI sisteminin tanımlar • Gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanımı betimler Ders notları
5) • Ihracat rejimleri ve uygulamalarını betimler • Geçici ithalatı açıklar • Ihracat sürecini tanımlar • Gümrük kontrolü altında işlemeyi rejimini tanımlar • Ürünlerin bir gümrük rejimine tabi tutulmasını betimler Ders notu
6) Gümrük kontrolü altında işleme rejimini açıklar • Ülkelerin ticari politikalarını betimler • Geçici ithalatı açıklar • Ihracat sürecini betimler • Ticaret politikalarını tartışır Ders notu
7) • Dahilde işleme rejimini açıklar • Eşdeğer eşya terimini tanımlar • Yetki belgesini betimler • Dahilde işleme rejiminin koşullarını açıklar • Şartlı muafiyet ve geri ödeme sistemini açıklar Ders notu
8) Ara sınav
9) Hariçte işleme rejimini betimler • Hariçte işleme rejimi için gerekli olan yetki belgesini açıklar • Ürünlerin ihracatını ve yeniden ithalatını açıklar • Hariçte işleme rejimi belgelerini listeler ve açıklar Ders notu
10) Gümrük yükümlülüğünü tanımlar • Gümrük vergilerinin ödenmesini açıklar • Gümrük vergi türlerini tanımlar • Türk gümrük vergi sistemini açıklar • Final projesi hakkında tartışır Ders notları
11) • Gümrük tarifelerini açıklar • Armonize tarif cetvelini açıklar • Armonize tarif cetvelinin amaçlarını tanımlar • Armonize tarif cetvelinin yayılımını açıklar • Ülkelerdeki gümrük tarife istatistik pozisyonlarını betimler Ders notları
12) • Örnek bir firmanın gümrük işlemlerini açıklar ve tartışır • Örnek firmanın gümrük beyanını analiz eder • Örnek firmanın gümrük tarife kullanımını açıklar • Örnek firmanın gümrük rejimi kullanımını açıklar • Örnek firmanın gümrük vergilerini hesaplanmasını ve ödemesini açıklar Ders notları
13) • Kurgulanmış bir firmanın gümrük ve işlem uygulamalarının nasıl gerçekleştirildiğini proje grupları tarafından sunulması • Gümrük yükümlülüğünü açıklar • Gümrük işlem süreçlerini açıklar • Gümrük vergilerinin nasıl hesaplandığını açıklar • Gümrük beyanını analiz eder Ders notları
14) • Kurgulanmış bir firmanın gümrük ve işlem uygulamalarının nasıl gerçekleştirildiğini proje grupları tarafından sunulması • Gümrük yükümlülüğünü açıklar • Gümrük işlem süreçlerini açıklar • Gümrük vergilerini tanımlar Ders notları
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gümrük İşlemleri-Mevzuat Teori Uygulama Vergilendirme, Abdülkadir Tekin, Ümit Engin Tekin, Seçkin Yayınevi
Diğer Kaynaklar: Türk Gümrük Kanunu ve Mevzuatları
Avrupa Birliği Gümrük Kanunu ve Mevzuatları
İş Deneymi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme 2
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 3 3
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 5