Lojistik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MDST221 | ||||||||
Ders İsmi: | Temel Gümrük Mevzuatı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte/Üniversite | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. MÜRÜVVET AKAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ÖMER FAİK UĞUR Öğr.Gör. NEJLA ŞİRİN Öğr.Gör. SAVAŞ ELMALI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Gümrük Mevzuatı aracılığı ile dış ticaret işlemleri sürecinin çok önemli bir safhasını oluşturan gümrüklerden geçiş sırasında karşılaşılan yasal düzenlemeler, bunların uygulaması ve prosedürleri hakkında öğrencilerimizin aydınlatılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | İhracat ile ilgili temel kavramları ve ihracat çeşitleri İthalat ve Serbest Dolaşıma Giriş Rejimiyle ilgili temel kavramlar ile ithalat çeşitleri Dahilde İşleme Rejimi Gümrük Antrepo Rejimi Transit Rejimi Serbest bölge kavramı Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gümrük Mevzuatı Kavramı ve İçeriği • İhracat Pazarlaması ve Gümrük Mevzuatı • İhracatçı Sıfatının Kazanılması • İhracata Yönelik Pazar ve Müşterinin Bulunması • İhracata Yönelik Malların Üretilmesi ve Hazırlanması • İhracata Yönelik Sonuç İşlemleri | Ders notları |
2) | • Türk Gümrük Mevzuatının Hukuksal Yapısı • Kanunlar, • Yönetmelikler, • Gümrük Genel Tebliğleri, • İlgili Genelgeler, • Gümrük Tarife Cetveli | Ders Notları |
3) | • İhracat Rejimi ve Uygulamaları • İhracat Kavramı ve İçeriği • İhracat ve İhracat Rejimi • Yurtdışı Müteahhitlik ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri Kapsamında İhracat • İhracat Rejimi ve İhracatta Gümrüklemede Kullanılan Belgeler | Ders Notları |
4) | • İhracat Rejimi ve Uygulamaları • İhracat Rejimi ve İhracatta Gümrüklemede Kullanılan Belgeler | Ders Notları |
5) | Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi ve Uygulamaları • İthalat Kavramı ve İçeriği • İthalat ve Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi • İthalat Çeşitleri • Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi ve İlgili Belgeler • Serbest Dolaşıma Giriş Rejiminde Kullanılan Belgeler • Gümrük Beyannamesi, • İthal Eşyasına Ait Gümrük Kıymet Bildirim Formu, • İngilizce Orijinal Fatura | Ders Notları |
6) | Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimi • Dahilde İşleme Rejimi Kavramı ve İçeriği • Dahilde İşleme Rejimi Uygulamaları | Ders Notları |
7) | Ara sınav | |
8) | Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimi • Hariçte İşleme Rejimi Kavramı ve İçeriği • Hariçte İşleme Rejimine Müracaat ve Müracaatların Değerlendirilmesi • Hariçte İşleme Rejimine Yönelik Taahhütlerin Kapatılması ve İşlemleri | Ders Notları |
9) | • Gümrük Antrepo ve Geçici İthalat Rejimleri ile Uygulamaları • Gümrük Antrepo Rejimi, İçeriği ve Uygulamaları • Gümrük Antrepo Tipleri ve Özellikleri • Antrepolara Konulabilecek Mallar • İhracata Konu Olacak Mallar İçin Gümrük Antrepo Rejimi Uygulamaları | Ders Notları |
10) | Gümrük Antrepo ve Geçici İthalat Rejimleri ile Uygulamaları • Geçici İthalat Rejimi, İçeriği ve Uygulamaları • Geçici İthalat Sözleşmesi Kapsamında A.T.A. Karnesiyle Geçici İthalatı Yapılabilecek Mallar • Ambalajlar, Konteynırlar, Numuneler ve Ticari Bir İşlem İçin Gelen Mallar • İmalat Amacıyla Geçici İthal Edilen Mallar • A.T.A. Karnesi ve Özellikleri | Ders Notları |
11) | • Transit Rejimi ve Uygulamaları • Transit Rejimi Kavramı ve İçeriği • Bilgisayarlı Transit Sistemi (NCTS) • Transit Beyanı ve Transit Rejim Uygulamaları • TIR Karnesi ve Transit Rejim Uygulamaları • TIR Karnesiyle Transit Rejimi Uygulamaları | Ders Notları |
12) | Transit Rejimi ve Uygulamaları • Transit Rejiminde Beyan Niteliği Taşıyan Diğer Belgeler ve Uygulamaları • A.T.A. Karnesiyle Transit Rejimi Uygulamaları • Form 302 ile Transit Rejimi Uygulamaları • CIM Belgesiyle Transit Rejimi Uygulamaları • Uluslararası Havayolu Taşımalarında Düzenlenen Manifestolar ve Transit Rejimi Uygulamaları • Uluslararası Denizyolu Taşımalarında Düzenlenen Manifestolar ve Transit Rejimi Uygulamaları | Ders Notları |
13) | • Serbest Bölgeler ve Uygulamaları • Serbest Bölge Kavramı ve İçeriği • Serbest Bölgelerin İdari Yapısı • Serbest Bölgeler Koordinasyon Kurulu • Serbest Bölge Müdürlükleri • Serbest Bölgelerde İhracat ve İthalat • Serbest Bölgelere İhracat • Serbest Bölgeler ve Transit Ticaret | Ders Notları |
14) | Diğer Gümrük Rejimleri • Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi • Sınır Ticareti ve İşlemleri • Özet Beyan • Geri Gelen Eşya • Mahrece İade • Posta Gümrük İşlemleri • Diğer Gümrük İşlemleri ve Rejimleri | Ders Notları |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Okuma materyali, ödev fotokopileri ile birlikte haftalık olarak verilecektir. Reading material will be given on weekly basis together with the assignment sheets |
Diğer Kaynaklar: | Gümrük ve Dış Ticaret Mevzuatı Harun Hakan Baş 2014, Beta Yayınları İş Deneymi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | |||||
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |||||
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | |
3) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
4) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
6) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Anlatım | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 5 |