MELK225 Trafo ve Doğru Akım Makineleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar ElektrikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MELK225
Ders İsmi: Trafo ve Doğru Akım Makineleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ASİYE TUĞBA OLGUN ALPYAGİL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ASİYE TUĞBA OLGUN ALPYAGİL
Dr.Öğr.Üyesi IŞILAY BİLGİÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Tanır ve ölçer elektrik test cihazları ve uygun formüller kullanılarak direnç, gerilim, amper, sıcaklık, basınç, seviye ve diğer değerleri, Enstrümantasyon teknolojisi
• Tanır ve tanımlar Enstrümantasyon teknolojisi elektrik sembolleri, süreç ve enstrüman diyagramları (P & ID), gösterge ve doğru bir kontrol sistemine aletleri kurmak için bu becerileri kullanabilme becerisine sahip olur.
• Vurgular Enstrümantasyon teknolojisi sanayide kullanılan alet kontrol sistemleri korumak için kalibre ve gidermek için bilgi sahibi olur
• Tanımlar ve tartışır kalibrasyon, Enstrümantasyon teknolojisi
• Belirler ve tartışır sanayide kullanılan alet kontrol sistemleri
Dersin İçeriği: Trafo çeşitleri, inşaat, bağlantıları, koruma, topraklama ve ilişkili güvenlik prosedürleri. Doğru akım (DC) motorlar, inşaat, özellikleri, verimlilik, başlangıç ve hız kontrolü üzerinde durularak tek fazlı ve poli-fazlı alternatif akım (AC) motorlar, jeneratörler ve alternatörler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tanır ve ölçer elektrik test cihazları ve uygun formüller kullanılarak direnç, gerilim, amper, sıcaklık, basınç, seviye ve diğer değerleri, Enstrümantasyon teknolojisi
2) Tanır ve tanımlar Enstrümantasyon teknolojisi elektrik sembolleri, süreç ve enstrüman diyagramları (P & ID), gösterge ve doğru bir kontrol sistemine aletleri kurmak için bu becerileri kullanabilme becerisine sahip olur.
3) • Vurgular Enstrümantasyon teknolojisi sanayide kullanılan alet kontrol sistemleri korumak için kalibre ve gidermek için bilgi sahibi olur
4) • Tanımlar ve tartışır kalibrasyon, Enstrümantasyon teknolojisi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Belirler ve tartışır sanayide kullanılan alet kontrol sistemleri
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Giriş, Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi
2) • Tanır Farklı türdeki trafo ve AC/DC motorların çalışma prensipleri • Tanımlar ve açıklar Farklı türdeki trafo ve AC/DC motorların çalışma prensipleri
3) • Tanır ve hesaplar Farklı uygulamalardaki trafo ve AC/DC motor büyüklükleri • Tanımlar ve açıklar trafo ve AC/DC motor gereklilikleri
4) • Tanımlar Ulusal elektrik kodları • Açıklar Ulusal elektrik kodlarının kullanımı • Trafo ve AC/DC motor kurulumu
5) • Tanımlar Ulusal elektrik kodları • Açıklar Ulusal elektrik kodlarının kullanımı
6) • Tanımlar Trafo ve AC/DC motor türleri ve topraklama • Açıklar Trafo ve AC/DC motor türleri ve topraklama
7) • Tanır Tüm temel motor ve jeneratör parçaları ve özel uygulama alanları • Özetler Trafo ve AC/DC motor kurulumu ve gereklilikleri • Tartışır Motorlarda jeneratörlerde ve trafolarda hata ayıklama teknikleri
8) • Vize Sınavı
9) • Açıklar Trafo ve AC/DC motorların çalışma prensipleri • Özetler Ulusal elektrik kodları ve kurulumda yasal gereklilikler • Tanımlar Terimler
10) • Açıklar Trafo ve AC/DC motorların çalışma prensipleri • Özetler Ulusal elektrik kodları ve kurulumda yasal gereklilikler • Tanımlar Terimler
11) • Tanımlar Tek faz trafolarda kutupaşma • Tanımlar Tek faz ve üç fazlı trafoların dönüş oranı • Hesaplar birincil ve ikincil trafolarda akim voltaj ve dönüş oranı
12) • Tanımlar Tek faz trafolarda kutupaşma • Tanımlar Tek faz ve üç fazlı trafoların dönüş oranı • Hesaplar birincil ve ikincil trafolarda akim voltaj ve dönüş oranı
13) • Tanımlar Tek faz ve üç fazlı trafoların dönüş oranı, akım ve voltaj • Öğrenir tek fazlı ve üç fazlı trafolarda akım voltaj ve güç değerlerinin ölçülmesi • Öğrenir destek ototransformatör gibi geleneksel tek fazlı trafo ve akım ve gerilimlerinin ölçümü • List tüp ve delta bağlı üç fazlı transformatörlerin avantajları ve dezavantajları
14) • Tanımlar Tek faz ve üç fazlı trafoların dönüş oranı, akım ve voltaj • Öğrenir tek fazlı ve üç fazlı trafolarda akım voltaj ve güç değerlerinin ölçülmesi • Öğrenir destek ototransformatör gibi geleneksel tek fazlı trafo ve akım ve gerilimlerinin ölçümü • List tüp ve delta bağlı üç fazlı transformatörlerin avantajları ve dezavantajları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Renewable and Efficient Electric Power Systems - G. M. Masters Edition: 2, 2011
Diğer Kaynaklar: Renewable and Efficient Electric Power Systems - G. M. Masters Edition: 2, 2011

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 4
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 4
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 46