MMRS223 Mimarlığın Tarihsel Gelişimi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimari RestorasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMRS223
Ders İsmi: Mimarlığın Tarihsel Gelişimi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ARZU KURUN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ALPASLAN GÜL
Öğr.Gör. ARZU KURUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, restorasyon öğrencilerinin çevrelerindeki mimari yapılara bakış açılarını geliştirmek üzere mimarlığın gelişim dönemlerini tanımlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin kapsamında; İslamiyet öncesi ve sonrası Türk sanatı ve mimarisi, Anadolu Selçuklu dönemi mimarisi, Anadolu Beylikler dönemi mimarisi ile erken Osmanlı mimarisinden, klasik ve geç klasik Osmanlı mimarisine kadar olan dönemler incelenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Zaman, kültür ve coğrafyanın mimari tipolojilerdeki gelişmeye olan etkisini ayırt edebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mimarlık Tarihi bilgisini tarihi yapı çözümlemesi araştırmalarında kullanabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Mimarlık ürünlerine tarihsel bakma kültürüne sahip olma ve gerekli hallerde ifade edebilme
Öğrenme Yetkinliği
1) Kültürel çevredeki yapıların sanatsal ve mimarlık değerlerini yorumlayabilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) Geleneksel yapı türlerini ve yapısal özelliklerini tanıyabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Mimari tipolojilerin tarihi kaynaklarını tanımlayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders programı, içeriği ve kaynaklarının tanıtılması yok
2) İslamiyet öncesi Orta Asya; Hun, Göktürk ve Uygur Devri Sanatı Verilen ders notlarının çıktısı
3) Türk İslam devletleri dönemi; Karahanlılar, Gazneliler, Büyük Selçuklular Mimarlığı Verilen ders notlarının çıktısı
4) Erken dönem Anadolu Türk mimarlığı Verilen ders notlarının çıktısı
5) Anadolu Selçuklu dönemi mimarlığı Verilen ders notlarının çıktısı
6) Anadolu Selçuklu dönemi mimarlığı Verilen ders notlarının çıktısı
7) Anadolu Beylikler ve erken dönem Osmanlı mimarlığı Verilen ders notlarının çıktısı
8) Anadolu Beylikler ve erken dönem Osmanlı mimarlığı Verilen ders notlarının çıktısı
9) Ara Sınav Verilen tüm ders notları
10) Klasik Osmanlı dönemi mimarlığı; 15.yy Verilen ders notlarının çıktısı
11) Klasik Osmanlı dönemi mimarlığı; 16.yy Verilen ders notlarının çıktısı
12) Mimar Sinan Eserleri Verilen ders notlarının çıktısı
13) Geç dönem Osmanlı mimarlığı, 17.yy Verilen ders notlarının çıktısı
14) Geç dönem Osmanlı mimarlığı, 18.yy Verilen ders notlarının çıktısı
15) Final Sınavı verilen tüm ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aslanapa, Oktay, 2000, Osmanlı Devri Mimarisi, Remzi Yayınevi.
Kuban, Doğan, 2007, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınevi.
Lealand M. Roth, 2006, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi.
Diğer Kaynaklar: Kuran, Abdullah, 2012, Selçuklulardan Cumhuriyete Türkiye’de Mimarlık, İş Bankası Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme. 4
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme 4
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme. 4
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak. 5
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme. 3
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Teknik gezi
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Gözlem
Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Arazi Çalışması 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 141