MMRS228 Türk Bezeme Teknikleri II İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimari RestorasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMRS228
Ders İsmi: Türk Bezeme Teknikleri II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ARZU KURUN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. FUSUN OKER KARAGÖZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Türk bezeme sanatının tarihsel gelişimi ve geleneksel mimarideki kullanımı hakkında farkındalık geliştirilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği, motifler ve desenler ile bunların çizim teknikleri ve çini, kalem işi ve ağaç-maden-taş oymacılığında kullanımlarıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türk bezeme sanatlarındaki kompozisyon çeşitlerini, çizim ve uygulama prensiplerini kavrama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Türk bezeme sanatlarında desen tasarımı ve çizim teknikleri hakkında yorum yapabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bir tarihi yapıdaki bezeme programı hakkında (üslup, dönem, kullanılan teknik vb.) uzmanlarla görüş alışverişinde bulunabilme
Öğrenme Yetkinliği
1) Bezeme sanatında kullanılan motiflerin uygulama alanları, malzemeleri ve uygulama tekniklerine ilişkin farklı örneklerden öğrenme bilincinde olma
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kompozisyon türlerini tanıma ve ayırt edebilme, desenler üzerinde analiz yapabilme ve eksik bir deseni tamamlayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Tarihi yapıların bezeme programlarına ilişkin çizim ve onarım uygulamalarında sorumluluk alabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türk bezeme sanatında klasik desenler, desenlerin önemi ve gruplandırılması yok
2) Türk bezeme sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği uygulamaları Çizim malzemeleri
3) Türk bezeme sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği uygulamaları Çizim malzemeleri
4) Desen çiziminde yardımcı unsurlar; “Cedvel” ve “Kenar Bezemeleri (Arasuyu, Kenarsuyu)” Çizim malzemeleri
5) Kenar bezeme çeşitleri; "Tekiplik" tanımı ve çizimleri Çizim malzemeleri
6) Kenar bezeme çeşitleri; "Çiftiplik" tanımı ve çizimleri Çizim malzemeleri
7) Kenar bezeme çeşitleri; "Üçiplik" tanımı ve çizimleri Çizim malzemeleri
8) Ara Sınav Verilen tüm ders notları
9) Simetrili kenar bezemeleri ve belirlenen motif grupları ile çizimi Çizim malzemeleri
10) Kenar bezeme çeşitleri; "Kitabeli Zencerekler" tanımı ve çizimleri Çizim malzemeleri
11) Desenlerin sınıflandırılması; “ Pano Özelliği Taşıyan Desenler” Çizim malzemeleri
12) Desenlerin sınıflandırılması; “ Ulama (Raport) Desenler” Çizim malzemeleri
13) Desenlerin sınıflandırılması; “ Geometrik Üsluplu Desenler” Çizim malzemeleri
14) 17.yy sonrası batı etkisiyle görülen desenler Çizim malzemeleri
15) Final Sınavı Verilen tüm ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İnci A. BİROL, Klâsik Devir Türk Tezyînî Sanatlarında Desen Tasarımı, Çizim Tekniği ve Çeşitleri, Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul, 2010.
Diğer Kaynaklar: İnci A. Birol - Çiçek Derman, Türk Tezyînî Sanatlarında Motifler, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul, 1991.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 138