MMDT244 Yaratıcı Kalıp ve Drapajİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Grafik TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Grafik Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMDT244
Ders İsmi: Yaratıcı Kalıp ve Drapaj
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYDA SANCAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Cansız model üzerinde kumaş, milaj kağıdı veya benzeri malzeme ile spontane modeller oluşturulur. Tasarımın, tasar aşaması oluşmadan eskiz üzerinde çalışır gibi malzemenin verdiği yapısal olanaklar zaman zaman tesadüfi olarak da cansız manken üzerinde şekillendirilir. Burada tasarımcı 3 boyutlu olarak sonucu görmekte, ve oluşturduğu modelin kalıbını çıkartabilmektedir. Modacının en önemli gelişim evrelerinden biridir
Dersin İçeriği: • Kalıp çıkarmada ve yaratıcılığımızı artırmada drapajın önemini kavrama.
• Temel etek kalıbını manken üzerinde uygulayabilme ve kalıbı kağıda tekniğe uygun hazırlayabilme yeteneğini sahip olma.
• Temel kuplu kalıbını manken üzerinde uygulayabilme ve kalıbı kağıda tekniğe uygun hazırlayabilme yeteneğine sahip olma.
• Asimetrik etek kalıbının çalışılması yeteneği kazanma.
• Tek ve büzgü drape uygulayabilir yeteneğine sahip olma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Kalıp çıkarmada ve yaratıcılığımızı artırmada drapajın önemini kavrama. • Temel etek kalıbını manken üzerinde uygulayabilme ve kalıbı kağıda tekniğe uygun hazırlayabilme yeteneğini sahip olma. • Temel kuplu kalıbını manken üzerinde uygulayabilme ve kalıbı kağıda tekniğe uygun hazırlayabilme yeteneğine sahip olma. • Asimetrik etek kalıbının çalışılması yeteneği kazanma. • Tek ve büzgü drape uygulayabilir yeteneğine sahip olma.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Drapajın kalıp hazırlamadaki önemi. Drapaj ve drepe kelimelerin anlamları arasıbdaki farklar • Dersin anahatları tartışılır. Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Tekrar yapılır.
2) • Terzi mankeni üzerinde ekstrafor veya saten kurdele ile işaretlerin alınması. Manken üzerinde enine işaretlemede bel, basen, gögüs ve omuz hattının alınması. Manken üzerinde boyuna işaretlemede yan çizgiler, ön ve arka ortasının alınması. • Mankende ölçü yerlerini işaretleme Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Tekrar yapılır.
3) • Kumaşların manken üzerine iğnelenmesi ve işaretlerinin alınması. Mankenden çıkartılan kumaş kalıpların perşümen kağıdına aktarılması. Kalıbın gerekli düzeltmelerinin yapılarak bitirilmesi • Temel etek kalıbı Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Kalıp çıkartma pratikleri yapılır.
4) • Kumaşların manken üzerine iğnelenmesi ve işaretlerinin alınması. Mankenden çıkartılan kumaş kalıpların perşümen kağıdına aktarılması. Kalıbın gerekli düzeltmelerinin yapılarak bitirilmesi • Korsajlı etek kalıbı Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Ödev: Kalıp çıkartma pratikleri yapılır.
5) • Kumaşların manken üzerine iğnelenmesi ve işaretlerinin alınması. Mankenden çıkartılan kumaş kalıpların perşümen kağıdına aktarılması. Kalıbın gerekli düzeltmelerinin yapılarak bitirilmesi • Temel beden kalıbı Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Kalıp çıkartma pratikleri yapılır.
6) • Kumaşların manken üzerine iğnelenmesi ve işaretlerinin alınması. Mankenden çıkartılan kumaş kalıpların perşomen kağıdına aktarılması. Kalıbın gerekli düzeltmelerinin yapılarak bitirilmesi • Temel kuplu beden kalıbı Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Kalıp çıkartma pratikleri yapılır.
7) • Kumaşların manken üzerine iğnelenmesi ve işaretlerinin alınır. Mankenden çıkartılan kumaş kalıpların perşomen kağıdına aktarılır. Kalıbın gerekli düzeltmelerinin yapılarak bitirilmesi • Asimetrik etek kalıbı Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Kalıp çıkartma pratikleri yapılır.
8) • Ara sınav Dosya değerlendirmesi yapılır.
9) • Kumaşların manken üzerine iğnelenmesi ve işaretlerinin alınır. Mankenden çıkartılan kumaş kalıpların perşümen kağıdına aktarılır. Kalıbın gerekli düzeltmelerinin yapılarak bitiritilir. • Staplez elbise kalıbı Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Manken üzerinde elbise modeli çalışır. Ödev 12. Haftada teslim edilir.
10) • Manken üzerine elyaf kaplanır. Büzgü drape için şifon kumaşın kesilir. Şifon kumaş kesimi, büzgü drape uygulama • Bügü drape Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Büzgü drape pratikleri yapılır.
11) • Saten kumaş kesimi, büzgü drape uygulama • Tek drape Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Büzgü drape pratikleri yapılır.
12) • Elbisenin etek çalışmasının yapılması. • Elbise eteği Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Elbisenin etek pratikleri yapılır.
13) • Elbise fermuarı dikilir, etek ucu temizlenir ve elbisenin bitmiş ütüsü yapılır. • Elbise kapama işlemi Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Pratik yapılır.
14) • Elbise fermuarı dikilir, etek ucu temizlenir ve elbisenin bitmiş ütüsü yapılır. • Elbise kapama işlemi Atölyede uygulamalı anlatım yapılır. Pratik yapılır.
15) Final Sınavı Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: • Drape drape, Hisako Sato, Laurence King Publishing LTD. 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar 16 48
Uygulama 16 48
Ödevler 10 20
Ara Sınavlar 16 16
Toplam İş Yükü 180