Dersin Amacı: |
Bu derslerin amacı her türlü yazı karakterleri ve merak uyandırıcı hurufat fragmanları kullanmak suretiyle öğrencilerin grafik tasarım anlayış ve deneyimlerine katkıda bulunmaktır. Derste yapılan çalışmalar özellikle, denge, gerilim, devinim gibi plastik faktörlerle diğer görsel etkiler (Görsel Güçler) bakımından eleştirilir, tartışılır. |
Dersin İçeriği: |
1- Tipografinin nedir? Type, typwriter, typist, found, typeface kavramlarının anlamları, Gutenberg ile başlayan basımcılık ve hareketli hurufat sistemi kavramlarının açıklamaları, konu ile ilgili görsellerin sunumu. Keith ALDAG, Ruari Mc Lean, Warren Chappel’ın tipografi ile ilgili görüşlerinin işlenmesi.
2- Tarih öncesi Mağara resimleri, Antik Çağlarda Yazı Dizgeleri: Sümer uygarlığı ve Çivi yazısı, Çivi yazısını kullanan medeniyetler, Uruk tabletleri, Mısır uygarlığı yazıları Hiyeroglifler, Anadolu Uygarlıkları yazı biçimleri, Fonetik yazının bulunuşu, Etrüsk yazıları.
3- Roma uygarlığında yazı, Run (Runic) Yazısının analizi, Arap Yazısı, Aramice, Nabati yazıların anlatımı ve görsel sunumları.
4- Deneysel yazı uygulaması: A4 kağıt üüzerinde cetvel ve şablon yardımıyla harf kartı üzerinde yazı oluşturma, tonlama ve temel şekiller yoluyla a b c harflerinin oluşturulması, tırnaklı tırnaksız harf çizmek.
5- Latin yazısı türleri ve evrimi konusunun işlenmesi, Kare kapitaller, rustik Yazılar, karolenj yazılar. Majiskül Miniskül yazı nedir? Anziyal ve yazı anziyal yazım biçimleri.
6- Tipografide Teknik Terimler: Punto Ölçüsü, Harf Ölçüsü, Boşluklar konusu ve Boşuk düzenlemesi (Espas) harf, kelime ve satır arası boşlukların tanımı, Yazı karakterinin tanımı Font ailesi nedir, Tırnaklı - Tırnaksız yazı, Script yazı biçimleri anlatımı ve uygulanması, Regular, İtalik, Bold gibi kavramların anlatımı ve görsel sunumu.
7- Tipografide Teknik Terimler 2 : Tipografide özel etki yaratma kuralları, şekillerin içine ve dışına yazma, Tipografide renk, asılmış noktalama işaretleri, rakamların kullanımı, düz ve kırık Çizgiler
8- Gotik Yazı: Textur Gotik ve Gotik kapitaller, Lombardik kapitaller ve Kadel yazıları, Eğik Gotik konuları Rotunda yazıları, Kurrent Gotik. (Görsel sunum ve açık |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Ders hakkında genel bilgi verme ve öğrencileri derse motive etmek
• Yazı elemanlarının özellikleri ve tanımları öğrenme
• Yazı elemanlarının özellikleri ve tanımlar ve tasarım yaparken dikkat edilecek noktalar.
|
Tasarımda kullanulan yazı çeşitlerini inceleme
Gazete ve dergilerde kullanılan yazıların analizi |
2) |
• harf oluşturma kuramlarını öğrenme
• Harf oluşturma Kuramları ve harf anatomisi, Harfin yüksekliği ve eni ve Okunabilirlik işlevi
|
Tasarım programı kullanarak özgün harfler tasarlama
Harflerin okunabilirlik işlevinin öneminin örneklere dayalı olarak araştırılması
|
3) |
• harf oluşturma kuramlarını öğrenme
• Harf oluşturma, örnek uygulamalar
Tasarım programında kullanılabilir özellikte harf oluşturma
|
Ev Ödevi: Tasarım programında kullanılabilir özellikte harf oluşturmaya devam edilecek
|
4) |
• Kelimede espas ve Kelime ve satırlar arasında espas kullanım yöntemlerini öğrenme
• Kelimede espas ve Kelime ve satırlar arasında espas kullanımında dikkat edilecek noktalar
Yazılı metinlerde ve şiirlerde espas, paragraf satır arası boşluklarını ayarlama
|
Homework: bir hikaye kitabının espas, paragraf satır arası boşluklarını ayarlama |
5) |
• Harf oluşturma kuramlarını öğrenme
• Harf oluşturma kuramlarını değerlendirme
Kullandığımız harflerin oluşturma kuramlarını analiz etme
|
Homework: kurumsal firmaların kurumsal çalışmalarında kullanılan harf ve rakamların, harf oluşturma kuramlarına göre uygunluğunun incelenmesi |
6) |
• Çizginin kullanımı, espas, cümle bölme, dairenin kullanımı,tonlamayı öğrenme
• Tipografide görsel hiyerarşi (çizginin kullanımı, espas, cümle bölme, dairenin kullanımı,tonlama )
|
Görsel hiyerarşiye dayalı tipografik çalışma yapımı
Tonlama ve dairenin kullamına dayalı tipografik çalışma yapımı |
7) |
• Aks, koram, ızgara, modüler, rastlantısal sistemlerle tipografik çalışmalar yapmayı öğrenme
• Tipografik sistemler (aks, koram, ızgara, modüler, rastlantısal)
|
Tipografik sistemlere uygun örnek çalışmaların incelenmesi
Ödev : aks sistemine göre tipografik afiş çalışması yapımı |
8) |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
9) |
• Görsel anlatımda zıtlık, ritim denge,Yüzeyde düzenlemelerini öğrenme
• Tipografide yüzey düzenlenlemesi (Görsel anlatımda zıtlık, ritim denge,Yüzeyde düzenlemeler)
Afiş çalışmalarında kullanılan zıtlık, ritim, denge unsurlarını analiz edip sınf ortamında tartışma
|
Yüzey düzenlemelere uygun tipografik çalışma yapımı |
10) |
• Kelime ve form ilişkisini öğrenme
• Kelime ve form ilişkisi (Nesnenin yalın formunu oluşturma ve uygun font seçimi,kelimeyi form içerisine yerleştirmede dikkat edilecek noktalar, fontlarda deformasyon)
|
Fontlarda deformasyon oluşturma, Uygun font seçimiyle ilgili örnek uygulamalar
kelimeyi form içerisine yerleştirerek tipografik çalışmalar yapma |
11) |
• Tipografide renklerin etkisini kavrama
• Tipografide renk (Renk bilgisi, renklerin piskolojik etkisirgm, cmyk renkler)
• Basılı olan tasarınları renk uygunlulu bakımından incelenme
|
Ödev: Tipografide renklerin etkisini gösteren çalışmalar hazırlama
|
12) |
• Tipografide tasarımın temel ilkeleri öğrenme
• Tipografide tasarımın temel illkeleri ( denge, orantı, görsel hiyerarşi, devamlılık vurgulama )
Denge, orantı, görsel hiyerarşi, devamlılık vurgulama ilkelerine göre tasarım yapma
|
Ödev: Tasarımın temel ilkelerine dayalı tipografik çalışma |
13) |
• Tipografide tasarımın öğeleri kavrama
• Tipografide tasarımın öğeleri (çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön)
Çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön çalışmalarını inceleme
|
Çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön çalışmalarına göre tasarım yapma |
14) |
Tipografik örnek çalışmalar hazırlama
Tipografik örnek çalışmalar
aların baskısını alma
|
Tipografik örnek çalışmalar yapma
Sınıf ortamında yapılan çalışm |
15) |
• Sınıf içi final sınavı
|
Öğrencinin 14 haftalık öğrendiği kazanımları yazılı olarak bilgi düzeyi ölçüldü. Daha sonra uygulama sınavı yapıldı.
El yeteneğinin artması.
Tartışma yapılda ve yıl sonu değerlendirmesi yapıldı. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
-Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
3 |
1) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. |
|
2) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
3 |
3) |
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
4) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
- Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
3 |
5) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma |
3 |
6) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. |
|
7) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms. |
|
10) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms. |
|
11) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms. |
|
12) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms. |
|
13) |
Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms. |
|
14) |
Final |
|