MGTS131 Tipografik Beceriler ve Yazı Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Grafik TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Grafik Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MGTS131
Ders İsmi: Tipografik Beceriler ve Yazı I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. EYÜP ERMAN YALÇIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. EYÜP ERMAN YALÇIN
Öğr.Gör. İSMAİL DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derslerin amacı her türlü yazı karakterleri ve merak uyandırıcı hurufat fragmanları kullanmak suretiyle öğrencilerin grafik tasarım anlayış ve deneyimlerine katkıda bulunmaktır. Derste yapılan çalışmalar özellikle, denge, gerilim, devinim gibi plastik faktörlerle diğer görsel etkiler (Görsel Güçler) bakımından eleştirilir, tartışılır.
Dersin İçeriği: 1- Tipografinin nedir? Type, typwriter, typist, found, typeface kavramlarının anlamları, Gutenberg ile başlayan basımcılık ve hareketli hurufat sistemi kavramlarının açıklamaları, konu ile ilgili görsellerin sunumu. Keith ALDAG, Ruari Mc Lean, Warren Chappel’ın tipografi ile ilgili görüşlerinin işlenmesi.

2- Tarih öncesi Mağara resimleri, Antik Çağlarda Yazı Dizgeleri: Sümer uygarlığı ve Çivi yazısı, Çivi yazısını kullanan medeniyetler, Uruk tabletleri, Mısır uygarlığı yazıları Hiyeroglifler, Anadolu Uygarlıkları yazı biçimleri, Fonetik yazının bulunuşu, Etrüsk yazıları.

3- Roma uygarlığında yazı, Run (Runic) Yazısının analizi, Arap Yazısı, Aramice, Nabati yazıların anlatımı ve görsel sunumları.

4- Deneysel yazı uygulaması: A4 kağıt üüzerinde cetvel ve şablon yardımıyla harf kartı üzerinde yazı oluşturma, tonlama ve temel şekiller yoluyla a b c harflerinin oluşturulması, tırnaklı tırnaksız harf çizmek.

5- Latin yazısı türleri ve evrimi konusunun işlenmesi, Kare kapitaller, rustik Yazılar, karolenj yazılar. Majiskül Miniskül yazı nedir? Anziyal ve yazı anziyal yazım biçimleri.

6- Tipografide Teknik Terimler: Punto Ölçüsü, Harf Ölçüsü, Boşluklar konusu ve Boşuk düzenlemesi (Espas) harf, kelime ve satır arası boşlukların tanımı, Yazı karakterinin tanımı Font ailesi nedir, Tırnaklı - Tırnaksız yazı, Script yazı biçimleri anlatımı ve uygulanması, Regular, İtalik, Bold gibi kavramların anlatımı ve görsel sunumu.

7- Tipografide Teknik Terimler 2 : Tipografide özel etki yaratma kuralları, şekillerin içine ve dışına yazma, Tipografide renk, asılmış noktalama işaretleri, rakamların kullanımı, düz ve kırık Çizgiler

8- Gotik Yazı: Textur Gotik ve Gotik kapitaller, Lombardik kapitaller ve Kadel yazıları, Eğik Gotik konuları Rotunda yazıları, Kurrent Gotik. (Görsel sunum ve açık

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Derste yapılan çalışmalar özellikle, denge, gerilim, devinim gibi plastik faktörlerle diğer görsel etkiler (Görsel Güçler) bakımından eleştirilir, tartışılır.
2) Harf oluşturma Kuramları ve harf anatomisi, Harfin yüksekliği ve eni ve Okunabilirlik işlevini öğrenir.
3) Tipografide görsel hiyerarşi (çizginin kullanımı, espas, cümle bölme, dairenin kullanımı, tonlama)
4) Tipografide yüzey düzenlenlemesi (Görsel anlatımda zıtlık, ritim denge,Yüzeyde düzenlemeler)
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders hakkında genel bilgi verme ve öğrencileri derse motive etmek • Yazı elemanlarının özellikleri ve tanımları öğrenme • Yazı elemanlarının özellikleri ve tanımlar ve tasarım yaparken dikkat edilecek noktalar. Tasarımda kullanulan yazı çeşitlerini inceleme Gazete ve dergilerde kullanılan yazıların analizi
2) • harf oluşturma kuramlarını öğrenme • Harf oluşturma Kuramları ve harf anatomisi, Harfin yüksekliği ve eni ve Okunabilirlik işlevi Tasarım programı kullanarak özgün harfler tasarlama Harflerin okunabilirlik işlevinin öneminin örneklere dayalı olarak araştırılması
3) • harf oluşturma kuramlarını öğrenme • Harf oluşturma, örnek uygulamalar Tasarım programında kullanılabilir özellikte harf oluşturma Ev Ödevi: Tasarım programında kullanılabilir özellikte harf oluşturmaya devam edilecek
4) • Kelimede espas ve Kelime ve satırlar arasında espas kullanım yöntemlerini öğrenme • Kelimede espas ve Kelime ve satırlar arasında espas kullanımında dikkat edilecek noktalar Yazılı metinlerde ve şiirlerde espas, paragraf satır arası boşluklarını ayarlama Homework: bir hikaye kitabının espas, paragraf satır arası boşluklarını ayarlama
5) • Harf oluşturma kuramlarını öğrenme • Harf oluşturma kuramlarını değerlendirme Kullandığımız harflerin oluşturma kuramlarını analiz etme Homework: kurumsal firmaların kurumsal çalışmalarında kullanılan harf ve rakamların, harf oluşturma kuramlarına göre uygunluğunun incelenmesi
6) • Çizginin kullanımı, espas, cümle bölme, dairenin kullanımı,tonlamayı öğrenme • Tipografide görsel hiyerarşi (çizginin kullanımı, espas, cümle bölme, dairenin kullanımı,tonlama ) Görsel hiyerarşiye dayalı tipografik çalışma yapımı Tonlama ve dairenin kullamına dayalı tipografik çalışma yapımı
7) • Aks, koram, ızgara, modüler, rastlantısal sistemlerle tipografik çalışmalar yapmayı öğrenme • Tipografik sistemler (aks, koram, ızgara, modüler, rastlantısal) Tipografik sistemlere uygun örnek çalışmaların incelenmesi Ödev : aks sistemine göre tipografik afiş çalışması yapımı
8) Ara Sınav Ara Sınav
9) • Görsel anlatımda zıtlık, ritim denge,Yüzeyde düzenlemelerini öğrenme • Tipografide yüzey düzenlenlemesi (Görsel anlatımda zıtlık, ritim denge,Yüzeyde düzenlemeler) Afiş çalışmalarında kullanılan zıtlık, ritim, denge unsurlarını analiz edip sınf ortamında tartışma Yüzey düzenlemelere uygun tipografik çalışma yapımı
10) • Kelime ve form ilişkisini öğrenme • Kelime ve form ilişkisi (Nesnenin yalın formunu oluşturma ve uygun font seçimi,kelimeyi form içerisine yerleştirmede dikkat edilecek noktalar, fontlarda deformasyon) Fontlarda deformasyon oluşturma, Uygun font seçimiyle ilgili örnek uygulamalar kelimeyi form içerisine yerleştirerek tipografik çalışmalar yapma
11) • Tipografide renklerin etkisini kavrama • Tipografide renk (Renk bilgisi, renklerin piskolojik etkisirgm, cmyk renkler) • Basılı olan tasarınları renk uygunlulu bakımından incelenme Ödev: Tipografide renklerin etkisini gösteren çalışmalar hazırlama
12) • Tipografide tasarımın temel ilkeleri öğrenme • Tipografide tasarımın temel illkeleri ( denge, orantı, görsel hiyerarşi, devamlılık vurgulama ) Denge, orantı, görsel hiyerarşi, devamlılık vurgulama ilkelerine göre tasarım yapma Ödev: Tasarımın temel ilkelerine dayalı tipografik çalışma
13) • Tipografide tasarımın öğeleri kavrama • Tipografide tasarımın öğeleri (çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön) Çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön çalışmalarını inceleme Çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön çalışmalarına göre tasarım yapma
14) Tipografik örnek çalışmalar hazırlama Tipografik örnek çalışmalar aların baskısını alma Tipografik örnek çalışmalar yapma Sınıf ortamında yapılan çalışm
15) • Sınıf içi final sınavı Öğrencinin 14 haftalık öğrendiği kazanımları yazılı olarak bilgi düzeyi ölçüldü. Daha sonra uygulama sınavı yapıldı. El yeteneğinin artması. Tartışma yapılda ve yıl sonu değerlendirmesi yapıldı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ödev materyalleri haftalık olarak ve ödev sayfalarıyla birlikte verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Grafik Tasarımda Tipografi
Yazar, Gavin Ambrose, Paul Harris, Çevirmen: Bengisu Bayrak
Literatür Yayıncılık – 2015

Latin yazısının yazım kuralları ve gelişren karakterleri
Yazar, M. Aykut Özbay
Alternatif Yayıncılık - 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma 3
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 40 % 40
Final 60 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 6 6 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 6 36
Ödevler 6 6 36
Ara Sınavlar 6 6 36
Final 6 6 36
Toplam İş Yükü 180