İş Sağlığı ve Güvenliği | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MISG127 | ||||||||
Ders İsmi: | Ergonomi ve Uygulama Alanları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. EZGİ BEKDEMİR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ERCÜMENT ASLANTAŞ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; ergonomi ve iş fizyolojisi konusunda temel kavramları, işyerinde ergonomik düzenlemeleri, çalışma ortamı tasarımları hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: | Ergonominin tanımı ve önemi, insan vücudu, çalışma ortamındaki fiziksel koşullar, yüklenme ve zorlanma, ergonomi ve iş güvenliği ilişkisi, çalışma yerlerinin ergonomik tasarımı ve yerleşim düzenlemesi, işyerlerinde ergonomik inceleme, ergonomik değerlendirme kontrol listesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında bilgi verilir. | ders notu |
2) | Çalışma yaşamı ve ergonomiyi tanımlar. Ergonominin amacını sıralar. Ergonominin tarihçesini listeler. | ders notu |
3) | Ergonomi ve yan dallarını tanımlar. İş fizyolojisini tanımlar. İşyerinde performansı etkileyen faktörleri sıralar. | ders notu |
4) | Biyomekeniği tanımlar. | ders notu |
5) | Antropometriyi tanımlar. Ergonomi adlandırmalarını tanımlar. İnsan vücudunu tanır. | ders notu |
6) | Çalışma ortamı tasarımını bilir. | ders notu |
7) | Ergonomi ile ilgili kuruluşları bilir. | ders notu |
8) | vize sınavı | |
9) | Çalışma yaşamı ve ergonomiyi tanımlar. Ergonominin tarihçesini listeler. Ergonominin amacını sıralar. Ergonomi ve yan dallarını tanımlar. İnsan vücudunu tanır. Ergonomi adlandırmalarını tanımlar. İşyerinde performansı etkileyen faktörleri sıralar. Ergonomi ile ilgili kuruluşları bilir. | ders notu |
10) | Bilgi teknolojisine dayalı ergonomik düzenlemeleri bilir. | ders notu |
11) | Bilgi teknolojisine dayalı ergonomik düzenlemeleri bilir. | ders notu |
12) | Güvenlik tekniğine dayalı ergonomik düzenlemeleri tanımlar. İşyerinde ergonominin önemini kavrar. | ders notu |
13) | Ofis ergonomisini tanımlar. | ders notu |
14) | İlgili mevzuat ve uygulamaları tanımlar | ders notu |
15) | final sınavı | |
16) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | ders notu |
Diğer Kaynaklar: | İş Sağlığı ve Güvenliği Temel Eğitimi Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Yağımlı İş Sağlığı ve Güvenliği Dr Serap TEPE Öğr. Gör. Selin Aslantaş |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
6 |
7 |
3 |
4 |
5 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Çalışanların sağlığının korunması ve geliştirilmesi, meslek hastalıkları ve iş kazalarının azaltılması konularında bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip bilim uzmanları yetiştirilmektedir | ||||||||
2) İş koluna özel sağlık ve güvenlik riskleri değerlendirmesini yapabilme, Temel adımları tanımlama | ||||||||
3) Gezi-gözlem yolu ile inceleme yapma (walk-through survey), | ||||||||
4) Sağlığa zararlı etkenleri-tehlikeleri tanımlama, | ||||||||
5) Çevreye yönelik değerlendirme yapma, | ||||||||
6) İşçinin sağlık durumunu değerlendirme, | ||||||||
7) İş yerinde korunma stratejisi geliştirme, | ||||||||
8) Var olan iş sağlığı ve güvenliği sistemlerini değerlendirebilme, | ||||||||
9) İş yerlerinde afet ve acil durum planlarını yapabilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çalışanların sağlığının korunması ve geliştirilmesi, meslek hastalıkları ve iş kazalarının azaltılması konularında bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip bilim uzmanları yetiştirilmektedir | 4 |
2) | İş koluna özel sağlık ve güvenlik riskleri değerlendirmesini yapabilme, Temel adımları tanımlama | 3 |
3) | Gezi-gözlem yolu ile inceleme yapma (walk-through survey), | 1 |
4) | Sağlığa zararlı etkenleri-tehlikeleri tanımlama, | 4 |
5) | Çevreye yönelik değerlendirme yapma, | 3 |
6) | İşçinin sağlık durumunu değerlendirme, | 5 |
7) | İş yerinde korunma stratejisi geliştirme, | 4 |
8) | Var olan iş sağlığı ve güvenliği sistemlerini değerlendirebilme, | 3 |
9) | İş yerlerinde afet ve acil durum planlarını yapabilme | 1 |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Uygulama | 8 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 54 |
Ödevler | 14 | 18 |
Küçük Sınavlar | 6 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü | 165 |