MGTS126 Tipografik Beceriler ve Yazı IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Grafik TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Grafik Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MGTS126
Ders İsmi: Tipografik Beceriler ve Yazı II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. EYÜP ERMAN YALÇIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KAZIM ÇINAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Grafik tasarımın temel unsurlarından olan tipografinin, yapısal özelliklerini öğretmek, yazıyı bir tipografik eleman olarak algılamak, grafik tasarım içinde doğru ve etkili kulanılmasının temellerini oluşturmak.
Dersin İçeriği: • Yazı ve alfabenin gelişim süreci öğrenilebilir
• Piktografik makaleler ve özelliklerini öğrenmek
• Tipografide tasarımın temel ilkeleri öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Surface arrangement in typography (Contrast in visual expression, rhythm balance, arrangements on the surface)
2) Harf oluşturma Kuramları ve harf anatomisi, Harfin yüksekliği ve eni ve Okunabilirlik işlevini öğrenir.
3) Tipografide görsel hiyerarşi (çizginin kullanımı, espas, cümle bölme, dairenin kullanımı, tonlama)
4) Tipografide yüzey düzenlenlemesi (Görsel anlatımda zıtlık, ritim denge,Yüzeyde düzenlemeler)
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere dersi tanıtın • Tarihsel gelişimini öğrenmek Yazın • Eden tarihsel gelişimi Literatür tarihsel gelişimi ile ilgili örnekler Ödev: Bir sonraki sınıf için tahsis okuma
2) • Tipografi terimlerini öğrenmek • Tanımı ve yazı örnekleme ve tipografi terimi tipografik terimleri öğrenme Tanımı ve yazı örnekleme ve tipografi terimi tipografik terimleri öğrenme Ödev: Sınıfta yapılan uygulamanın farklı bir versiyonu atama yapılması
3) • Alfabetik yazı özelliklerini öğrenin • Oluşumu ve alfabetik yazı özellikleri Teoride pratik ders olarak bilgisayar uygulama detaylarını öğrendi. Ödev: Uygulama orijinal metin yazı tipi oluşturmak için yapılacak
4) • Latin alfabesinin özelliklerini öğrenme • Latin alfabesinin özellikleri Latin alfabesinin özelliklerinin incelenmesi Ödev: ve dünyada Kullanılan diğer AlbaWrite incelemek için gözden geçirilecektir
5) • Yazı ve alfabenin gelişim süreci öğrenilebilir • Metin ve alfabe gelişmeleri önce Alfabe yazma sürecinde ortaya çıkması ve gelişmesi analiz edilecek
6) • Piktografik makaleler ve özellikleri öğrenmek • Piktografik makaleler ve özellikler Makale Piktografik İnceleme Ödev: Sınıfta yaptığımız uygulamanın farklı bir versiyonunun atanması.
7) • Piktografik makaleler ve özelliklerini öğrenmek • Pictographic makaleler ve özellikleri Makale pictographic muayene
8) Ara Sınav • Fonetik makaleler ve özellikleri Makale ideografik muayene
9) • Eski Mısır'da yazma öğrenme gelişim süreci • Eski Mısır'da yazının gelişim süreci Eski Mısır'da kullanılan yazı çeşitleri inceleyin
10) • Eğitimin gelişimini Yazın • Mezopotamya'da yaz ve Sümerler gelişimi Sümer ve Mezopotamya'da kullanılan tip karşılaştırılması
11) • Tipografide renklerin etkisini kavrama • Tipografide renk (Renk bilgisi, renklerin piskolojik etkisirgm, cmyk renkler) Basılı olan tasarınları renk uygunlulu bakımından incelenme Ödev: Tipografide renklerin etkisini gösteren çalışmalar hazırlama
12) • Tipografide tasarımın temel ilkeleri öğrenme • Tipografide tasarımın temel illkeleri ( denge, orantı, görsel hiyerarşi, devamlılık vurgulama ) Denge, orantı, görsel hiyerarşi, devamlılık vurgulama ilkelerine göre tasarım yapma Ödev: Tasarımın temel ilkelerine dayalı tipografik çalışma
13) • Tipografide tasarımın öğeleri kavrama • Tipografide tasarımın öğeleri (çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön) Çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön çalışmalarını inceleme Çizgi ton,doku, biçim, ölçü, yön çalışmalarına göre tasarım yapma
14) • Tipografik örnek çalışmalar hazırlama • Tipografik örnek çalışmalar Tipografik örnek çalışmalar yapma Sınıf ortamında yapılan çalışmaların baskısını alma
15) FİNAL Öğrencinin 14 haftalık öğrendiği kazanımları yazılı olarak bilgi düzeyi ölçüldü. Daha sonra uygulama sınavı yapıldı. El yeteneğinin artması. Tartışma yapılda ve yıl sonu değerlendirmesi yapıldı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ödev materyalleri haftalık olarak ve ödev sayfalarıyla birlikte verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Grafik Tasarımda Tipografi
Yazar, Gavin Ambrose, Paul Harris, Çevirmen: Bengisu Bayrak
Literatür Yayıncılık – 2015

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma 3
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 16 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Ödevler 15 15
Ara Sınavlar 16 16
Final 16 16
Toplam İş Yükü 127