ÇGE507 Nitel Araştırma Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE507
Ders İsmi: Nitel Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi NEVZAT BİLGİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere nitel araştırmaların felsefi ve kuramsal temellerini bir nitel araştırma sürecinde neler yapılacağını aktarmaktır. Bu kapsamda öğrencilerin nitel araştırma sürecini uygulamalı olarak tecrübe etmeleri, verileri nitel araştırma standartlarına göre analiz etmeleri ve çalışmalarını raporlaştırmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Sosyal bilimler ve eğitim araştırmalarında geçerli olan temel paradigmalar, eğitim araştırmalarında kullanılan araştırma desenleri (durum çalışması, kuram oluşturma, vb.), görüşme, gözlem ve döküman inceleme yoluyla veri toplama, veri analizi, araştırmanın kalitesini arttıracak yöntemler geliştirme ve bulguları sunma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklar. Nicel araştırmanın temel özelliklerini açıklar.
2) Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini temel özelliklerine göre karşılaştırır. Karma araştırma yöntemlerini açıklar. Nitel ve nicel araştırmalarda etik kuralları karşılaştırır.
3) Belirlenen bir konuya uygun nitel veri toplayabilir.
4) Nitel araştırma yöntemiyle yapılmış araştırmaların raporlaştırılmasının uygunluğunu değerlendirebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Nitel araştırma yöntemindeki temel veri toplama tekniklerini desenlerin temel özelliklerine göre açıklayabiir.
2) Nitel araştırmalarda elde edilen verilerin özelliklerine uygun veri analizi tekniğini açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri.
1) Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri.
2) Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması / Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem)
3) Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması / Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem)
4) Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar
5) Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem ve belge inceleme) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar
6) Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar
7) Ara Sınav
8) Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Video teyp verisi) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar
9) Nitel araştırmalarda desenler / Araştırmacının rolü / Veri toplama süreci
10) Ayrıntılı gözlem geribildirim / Nitel araştırmalarda desenler / Araştırmacının rolü / Veri toplama süreci
11) Nitel araştırmalarda analize yeniden bakış / Bilgisayar destekli nitel veri analizi / Nitel araştırmaların değerlendirilmesi
12) Nitel araştırmalarda analize yeniden bakış / Bilgisayar destekli nitel veri analizi / Nitel araştırmaların değerlendirilmesi
13) Görüşme geri bildirim / Nitel araştırmaları değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi
14) Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi
15) Sunumlar.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler.
Diğer Kaynaklar: Creswell, J. (2003) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage, London
Creswell, J. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Siyasal Kitapevi.
Flick, U. (2009) An introduction to Qualitative Research, Sage, London
Glaser, B., & Strauss, L., (2009) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Reseach, Transaction Publishers, London
Maykut, P. & Morehouse, R. (1994) Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide, Routlegde/. Falmer, London
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis: an Expanded Sourcebook, Thousand Oaks, Calif., Sage.
Neuman, W.L. (2006). “Social Research Methods: Quantitative and Qualitative Approaches
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayınodası: Ankara.
Patton, M. (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, London
Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
Punch, K.F. (2005). “Introduction To Social Research : Quantitative and Qualitative Approaches, Sage Publications, London.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

6

3

5

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 1
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 5
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 4
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 5
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 5
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 4
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 1
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 1
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Sunum / Seminer 16 3 48
Ödevler 16 3 48
Ara Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 1 16 16
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 232