Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ÇGE507 | ||||||||
Ders İsmi: | Nitel Araştırma Yöntemleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi NEVZAT BİLGİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere nitel araştırmaların felsefi ve kuramsal temellerini bir nitel araştırma sürecinde neler yapılacağını aktarmaktır. Bu kapsamda öğrencilerin nitel araştırma sürecini uygulamalı olarak tecrübe etmeleri, verileri nitel araştırma standartlarına göre analiz etmeleri ve çalışmalarını raporlaştırmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Sosyal bilimler ve eğitim araştırmalarında geçerli olan temel paradigmalar, eğitim araştırmalarında kullanılan araştırma desenleri (durum çalışması, kuram oluşturma, vb.), görüşme, gözlem ve döküman inceleme yoluyla veri toplama, veri analizi, araştırmanın kalitesini arttıracak yöntemler geliştirme ve bulguları sunma. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri. | |
1) | Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri. | |
2) | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması / Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem) | |
3) | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması / Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem) | |
4) | Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar | |
5) | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem ve belge inceleme) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar | |
6) | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Video teyp verisi) / Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar | |
9) | Nitel araştırmalarda desenler / Araştırmacının rolü / Veri toplama süreci | |
10) | Ayrıntılı gözlem geribildirim / Nitel araştırmalarda desenler / Araştırmacının rolü / Veri toplama süreci | |
11) | Nitel araştırmalarda analize yeniden bakış / Bilgisayar destekli nitel veri analizi / Nitel araştırmaların değerlendirilmesi | |
12) | Nitel araştırmalarda analize yeniden bakış / Bilgisayar destekli nitel veri analizi / Nitel araştırmaların değerlendirilmesi | |
13) | Görüşme geri bildirim / Nitel araştırmaları değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi | |
14) | Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi | |
15) | Sunumlar. | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Sunum ve makaleler. |
Diğer Kaynaklar: | Creswell, J. (2003) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage, London Creswell, J. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Siyasal Kitapevi. Flick, U. (2009) An introduction to Qualitative Research, Sage, London Glaser, B., & Strauss, L., (2009) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Reseach, Transaction Publishers, London Maykut, P. & Morehouse, R. (1994) Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide, Routlegde/. Falmer, London Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis: an Expanded Sourcebook, Thousand Oaks, Calif., Sage. Neuman, W.L. (2006). “Social Research Methods: Quantitative and Qualitative Approaches Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayınodası: Ankara. Patton, M. (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, London Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara Punch, K.F. (2005). “Introduction To Social Research : Quantitative and Qualitative Approaches, Sage Publications, London. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
6 |
3 |
5 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | ||||||||
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | ||||||||
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | ||||||||
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | ||||||||
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | ||||||||
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | ||||||||
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | ||||||||
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||||
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | 1 |
2) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | 5 |
3) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | 4 |
4) | 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | 5 |
5) | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 5 |
6) | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | 4 |
7) | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | 1 |
8) | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 1 |
9) | 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. | 1 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Sunum / Seminer | 16 | 3 | 48 |
Ödevler | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Rapor Teslimi | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 232 |