DHF107 Biyofizikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş HekimliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHF107
Ders İsmi: Biyofizik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HUMBAT AHMEDOV
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. MURAT AYAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bazı temel fizik kavram ve kuramlarının, fiziksel modellerin ve fizik biliminin gelişmesi ile üretilen teknoloji yeniliklerin Biyolojik sistemlerde baş veren süreçlerin ve bunların işlevlerinin anlaşılmasındaki rolünü öğrenmek, ve bunların Tıbbi uygulamalardaki önemini göstermektir.
Dersin İçeriği: Güz Dönemi
1. Biyofiziğe giriş. Atomlar ve moleküller. Maddenin faz halleri.
2. Newton'un hareket yasaları. Kütle çekim yasası. Statik kuvvetler ve Biyomekanik denge. Oklüzal kuvvetler.
3. Malzemelerin Esneklik ve Direnci. Dokuların esneklik özellikleri.
4. Dişin ve Diş malzemelerinin Young modülü ve kopma direnci. Mine ve dentin.
5. Elektrik Potansiyeli. Hücre zarında potansiyel gradyanı. Aksiyon potansiyeli.
6. Hücre zarının dielektrik özelliği ve zar kapasitansı. Hücre zarının direnci.
7. Voltaj kıskacı deneyi. Zardan akım. Sinir uyarısı. Sinaps üzerinden geçiş.
8. Radyasyon biyofiziği. Nükleer fizikte temel kavramlar.
9. alfa , beta , gama radyasyonları
10. Radyasyon dozları. Radyasyonların biyolojik etkileri.
11. Teşhis ve tedavide radyoizotoplar. Radyasyon tedavisi.
12. İç dozimetri. Solunum ve Mide-bağırsak sistemleri için dozimetri modelleri
13. Radyasyon güvenliği
14. Lazerler ve tıpta uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Fizik kavram ve yasalarının biyolojik sistemlerdeki süreçlerdeki rolünü anlayarak bu süreçleri fizik bilimiyle açıklayabilme yetkinliği kazanmak.
2) 2. Fiziksel modellerin biyolojik süreçlerin anlaşılmasındaki uygulamalarını kavrayarak canlı sistemlerdeki süreçlerin cansız maddeler için geçerli fizik yasaları ve modellerle anlaşılabileceğini fark etme bilinci geliştirmek.
3) 3. Bilimsel gelişmelerle ortaya çıkan yeni teknolojilerin biyolojik sistemlerin incelenmesindeki önemini benimsemek ve bu teknolojilerin tıbbi uygulamalarda kullanımına ilişkin bilgi edinmek.
4) 4. Statik kuvvetler, oklüzal yükler ve biyomekanik dengeyi diş hekimliği bağlamında analiz edebilmek.
5) 5. Diş dokuları ve dental malzemelerin mekanik özelliklerini karşılaştırarak uygun materyal seçimini değerlendirebilmek.
6) 6. Sinir hücresi ve hücre zarının elektriksel özelliklerini analiz ederek iyon hareketliliği ve membran potansiyelini açıklayabilmek.
7) 7. Radyasyon türlerinin biyolojik etkilerini ve klinik uygulamalarını değerlendirerek ışınım güvenliği ilkelerini uygulayabilmek.
8) 8. Lazerlerin biyofiziksel özelliklerini ve tıbbi uygulamalardaki rollerini analiz edebilmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Radyasyon Biyofiziği. Çekirdek Fiziğinin Temel Kavramları 1. Ferit Pehlivan, Biyofizik, Ankara, 2015 2. Halliday and Resnick, Fundamentals of Physics, Extended 8th Edition, Jearl Walker, John Wiley and Sons, Inc., 2008. 3. Radiation Physics for Medical Physicists. Biological and Medical Physics, Biomedical Engineering, Ervin B.Podgorsak, Second Edition, Springer, 2010. 4. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007.
2) Radyasyonlar ve Onların Madde İle Etkileşimi. 1. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007. 2. Herman Cember, Thomas E. Johnson, Health Physics, Fourth edition, McGraw-Hill Companies, Inc. John Wiley and Sons, Inc., 2009. 3. Radiation Physics for Medical Physicists. Biological and Medical Physics, Biomedical Engineering, Ervin B.Podgorsak, Second Edition, Springer, 2010.
3) Radyasyon Dozları. Radyasyonun Biyoloji Etkileri 1. Ferit Pehlivan, Biyofizik, Ankara, 2015. 2. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007. 3. Herman Cember, Thomas E. Johnson, Health Physics, Fourth edition, McGraw-Hill Companies, Inc. John Wiley and Sons, Inc., 2009. 4. Radiation Physics for Medical Physicists. Biological and Medical Physics, Biomedical Engineering, Ervin B.Podgorsak, Second Edition, Springer, 2010.
4) Radyoizotopların Tıpta Kullanımı. Radyasyon Tedavisi 1. Ferit Pehlivan, Biyofizik, Ankara, 2015. 2. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007. 3. Radiation Physics for Medical Physicists. Biological and Medical Physics, Biomedical Engineering, Ervin B.Podgorsak, Second Edition, Springer, 2010. Michigan. USA 4. Radıatıon Oncology Physıcs: A handbook for teachers and students, Internatıonal Atomıc Energy Agency, Vıenna, 2005. Editör, E. B. Podgorsak. 5. Herman Cember, Thomas E. Johnson, Health Physics, Fourth edition, McGraw-Hill Companies, Inc. John Wiley and Sons, Inc., 2009.
5) İç Dozimetri. Solunum ve Mide-Bağırsak Sistemlerinin Dozimetri Modelleri 1.James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007. 2. Radiation Physics for Medical Physicists. Biological and Medical Physics, Biomedical Engineering, Ervin B.Podgorsak, Second Edition, Springer, 2010. 3. Joseph John Bavelacqua, Contemporary Health Physics, Problems and solutions, Second, Updated and Enlarged edition, WILEY-VCH VerlagbH & Co. KgaA, Weinheim, 2009. 4. Textbook of Medical Physiology, Guyton and Hall, 2011.
6) Radyasyon Güvenliği. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007. Herman Cember, Thomas E. Johnson, Introduction to Health Physics, McGraw-Hill, 2009.
7) Lazerler ve Onların Tıpta Uygulamaları Fundamentals of Physics, Halliday and Resnick, Jearl Walker, John Wiley and Sons, Inc., 2008. 2. The Laser Technology: New Trends in Biology and Medicine, Luc G. Legres, Christophe Chamot, Mariana Varna, Anne Janin. Journal of Modern Physics, 2014, 5, 267-279. 3. Lasers in medicine, Qian Peng, Asta Juzeniene, Jiyao Chen, Lars O. Svaasand, Trond Warloe, Karl-Erik Giercksky and Johan Moan. Rep. Prog. Phys.(Reports on Progress in Physıcs), 2008, 71, 056701.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Biyofizik, Ferit Pehlivan, Yenilenmiş 8. Baskı, Pelikan Kitabevi, Ankara,
2015.
2. Physics in Biology and Medicine, Paul Davidovits, Academic Press, 2008.
3. Biophysics: An Introduction, Rodney Cotterill, John Wiley & Sons, 2008.
4. CRAIG’S restoratıve dental materıals, 13’th Ed., Ronald L. Sakaguchi,
John M. Powers, Elsevier, 2012.
5. James E. Turner, Atoms, Radiation, and Radiation Protection, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007.
6. Guyton and Hall. Textbook of Medical Physiology. 12th Ed. Saunders,
Elsevier, 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir.
2) Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir.
3) Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir
4) Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır
5) Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular.
6) Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir
7) Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür
8) Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir.
9) Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur
10) Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
11) Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar
12) Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. 3
2) Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. 2
3) Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir 4
4) Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır 1
5) Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. 3
6) Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir 4
7) Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür 2
8) Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir.
9) Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur
10) Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
11) Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar 2
12) Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 66