MGTS244 Perspektifİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Grafik TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Grafik Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MGTS244
Ders İsmi: Perspektif
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İSMAİL DOĞAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İki ve üç boyutlu şekillerin düzlem üzerindeki perspektif görünüşlerinin; elde edilmesinde, gölgelendirilmesinde ve perspektif görünüşlere istenilen doğrultuda ve uzunlukta eleman yerleştirilmesinde kullanılan pratik çizim yöntemlerinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: İki ve üç boyutlu şekillerin düzlem üzerinde üç boyutlu görünüşlerinin elde edilmesi
Bir fotoğrafta veya konik izdüşümde (artistik perspektife) görünen elemanların doğrultusunu ve gerçek uzunluğunu bulma
Bir fotoğrafa veya konik izdüşüme (artistik perspektife) doğrultusu ve gerçek uzunluğu bilinen elemanlar yerleştirme
Düşünceyi düzlem üzerinde değişik izdüşüm yöntemleriyle üç boyutlu çizgisel somutlaştırma
Boyutları bilinen bir mekanın konik izdüşümünü (artistik perspektifini) pratik çizim yöntemiyle çizme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
2) Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
3) Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
4) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin; amacı, öğretme, öğrenme ve kontrol yöntemi, sınav şekli ve değerlendirme notunun oluşumu ve öğrenci yükümlülüğünün açıklanması, Tanışma
2) Perspektifin tarihçesi, tanımı, önemi ve perspektif görünüş elde etmede kullanılan izdüşüm türleri Araştırma ödevi
3) Paralel-eğik izdüşüm yöntemiyle doğrulardan oluşan objenin perspektif görünüşünün elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
4) Paralel-eğik izdüşüm yöntemiyle düzlem eğrilerin perspektif görünüşünün elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
5) Paralel-dik izdüşüm yöntemiyle doğrulardan oluşan objenin perspektif görünüşünün elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
5) Paralel-dik izdüşüm yöntemiyle doğrulardan oluşan objenin perspektif görünüşünün elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
6) Paralel-dik izdüşüm yöntemiyle düzlem eğrilerin perspektif görünüşünün elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
7) Paralel izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonsuzdaki ve sonludaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
8) Ara sınav Ara sınav
9) Konik izdüşümün temel elemanlarının tanıtılması, ufuk düzlemindeki işlemin resim düzleminde anlatımı, resim düzlemine göre özel ve rastlantısal konumdaki doğru ve düzlemlerin perspektif görünüşlerinin elde edilmesi ve perspektifteki doğruları eşit parçalara bölen bölüm noktalarının yerleştirilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
10) Konik izdüşüm yöntemiyle düzlem eğrilerin perspektif görünüşlerinin elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
11) Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektif görünüşte; doğrultuların ve gerçek uzunlukların bulunması ve istenilen doğrultuda ve uzunluktaki elemanların yerleştirilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
12) Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonsuzdaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
13) Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonludaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
14) Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte su ve ayna yüzeyi üzerindeki yansımanın elde edilmesi Teorik anlatım, örnekler üzerinde tartışarak kavrama ve uygulamayla pekiştirme
15) FİNAL FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kızıl F., Perspektif, ders notu 2010
Kızıl F., Objelerin İki-Üç Boyutlu Grafik Anlatımı ve Zihinde Canlandırma, MSGSÜ Yayın No:25, İstanbul,2000
Şahinler O./Kızıl F., Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı-Endüstri Merkezi,Yapı Yayın-91, İstanbul,2009,
Ching F.D.K./Juroszek S.P., Design Drawing, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1998,
Ching F.D.K., Architectural Graphics, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2003,
Diğer Kaynaklar: Yee R.,Architectural Drawing, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2003,
Porter T./Goodman S., Manuel of Graphic Techniques 4, Architectural Drawing, Butterworth Architecture, Butterworth-Heinemann Ltd, Jordan Hill, Oxford, 1994,
Porter T./Goodman S., Design Drawing Techniques For Architects,Graphic Designers &Artists, Antony Rowe Ltd, Chippenham, Wiltshire, 2005,
Gill R.W., Basic Perspective, Thames and Hudson, London, 1974,

Gill R.W., Creative Perspective, Thames and Hudson, London, 1975,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
6) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır.
7) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
10) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
11) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
12) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
13) Üç dönem öğrendikleri kazanımları bir proje üreterek bilgi birikimlerini grafik sanatı olarak sunacaklardır. They will present their knowledge as graphic art by producing a project with the achievements they have learned in three terms.
14) Final

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Laboratuvar
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar 16 48
Uygulama 16 16
Proje 16 16
Ödevler 16 16
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 150