Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Fizyolojiye giriş, Vücut kontrol sistemleri, Homeostaz |
Doku, organ ve sistemlerden oluşan yapılar tanıtılır ve “Homeostaz ve Milieu Interior” un öneminden bahsedilir. |
2) |
Hücre organizasyonu, Vücut sıvıları |
Hücre yapıları ve işlevleri hatırlatılır, vücudun %60’ını oluşturan vücut sıvı bölümleri anlatılır |
3) |
Hücre zarından maddelerin iletimi |
Hücrenin yaşaması için gerekli olan sıvı ve maddelerden bahsedilir. |
4) |
Biyoelektrik Potansiyeller, Aksiyon Potansiyelleri, Aksiyon potansiyelinin iletimi. |
Vücutta sinirlerin uyarılması ve iletimini sağlayan mekanizmalar ve elektriksel olaylar anlatılır. |
5) |
Aksonal transport. Periferik sinirlerin dejenerasyonu ve rejenerasyonu,
Sinir lifi tipleri
|
Sinirde impuls iletimi dışında, kendine veya çevre dokuya gerekli proteinlerin taşınması, sinir yaralanmaları ve periferik sinirdeki iyileşme durumları anlatılır. |
6) |
Sinaptik iletim, sinapslarda uyarılma ve inhibisyon, Nörotransmiterler. |
Elektriksel ve kimyasal sinapslarda impuls iletimi veya inhibisyonu anlatılır. Başlıca nörotransmitterler ve etkilerinden bahsedilir.
|
7) |
Kas tipleri. İskelet Kası Morfolojisi |
İskelet kası, düzkas ve kalp kası olmak üzere üç tip kas tanıtılır ve bunların innervasyon tiplerinden bahsedilir. Daha sonra iskelet kası yapısına geçilir. |
8) |
İskelet kasının elektriksel ve mekanik özellikleri, Nöromüsküler kavşak, Klinik |
İskelet kasının kasılma özelliklerinden ve kas hastalıklarından kısaca bahsedilir.
|
9) |
Düz ve Kalp Kasının Özellikleri |
İç organlarda bulunan düz kasların ve kalbin kontraksiyon mekanizmaları anlatılacaktır.
|
10) |
Periferik ve santral sinir sisteminin organizasyonu |
Sinir sisteminin genel organizasyonu ve yapısı özetlenecektir.
|
11) |
Somatosensoriyel sistem, Duyusal Yollar |
Duyusal reseptör tipleri ve duyuların somatik duyu sistemi tarafından algılanması anlatılır. |
12) |
Somatik Duyu Sistemi, Deri Duyuları ve Ağrı. |
Dokunma, Basınç, Vibrasyon, Termal Duyular, Propriosepsiyon ve Ağrı anlatılacaktır |
13) |
Ağrı veya Nosisepsiyon. Aljezi ve Analjezik sistemler |
Ağrı mediatörleri, vücudun en ağrılı bölgeleri, endojen analjezik maddeler öğretilecektir.
|
14) |
Özel duyuların fizyolojisi |
Görme, İşitme, Tat, Koku, Denge Duyuları tanıtılır |
15) |
Santral sinir sistemi |
Vücudun aktivitelerini kontrol eden sinir sistemi kompleksi.
|
16) |
1. Arasınav |
|
17) |
Öğrenme, Hafıza ve Sinirsel Plastisite |
Öğrenci, anlık, kısa vadeli, uzun vadeli anıları ve beyin kapasitelerinin plastisitesini öğrenecektir. |
18) |
Otonom Sinir Sistemi |
Sinir sisteminin, solunum, kalp fonksiyonları ve sindirim süreçleri gibi şuuraltı düzeyde çalışan bedensel işlevlerin kontrolünden sorumlu kısmı. |
19) |
Kardiyovasküler system |
Kardiyak fonksiyonların prensipleri, Kardiyak Debi, kan basıncı, EKG |
20) |
Kardiyovasküler Sistem (devam) |
|
21) |
Kan Fizyolojisi |
Kanı oluşturan maddeler, hemostaz, dolaşım sistemi |
22) |
Kan Fizyolojisi (devam) |
|
23) |
Solunum sistemi fizyolojisi |
Akciğer fonksiyonları, akciğerlerdeki gaz değişimi ve akciğerlerin hacim ve kapasiteleri tartışılır |
24) |
2. Ara sınav Haftası |
|
25) |
2. Ara Sınav Haftası |
|
26) |
Gastrointestinal sistem fizyolojisi |
GİS'i oluşturan organlar ve işlevleri incelenecektir. |
27) |
Üriner sistem fizyolojisi |
Böbrek fonksiyonlarindan ve sıvı-elektrolit dengesinden bahsedilecektir |
29) |
Endokrin Sistem Fizyolojisi |
Başlıca endokrin bezler, hormonlar ve bu hormonların görevlerinden bahsedilecektir. |
30) |
Endokrin sistem fizyolojisi (devam) |
|
31) |
Erkek ve Dişi üreme sistemi fizyolojisi |
Endokrin hormonların kadın ve erkek üreme organları üzerindeki etkileri, dişi üreme hormonlarının gebelik, doğum ve laktasyondaki işlevleri anlatılacaktır. |
32) |
Tüm Hocalarin katilimiyla\ öğrenilen konuların tartışılması |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
|
3) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
|
5) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
|
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
|