Özel Eğitim Öğretmenliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EGT 232 | ||||||||
Ders İsmi: | Ölçme ve Değerlendirme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğretmen adayı öğrencilere eğitimde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili yöntem, araç ve yaklaşımlarla ilgili bilgi ve deneyim kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Ölçme ve değerlendirmenin eğitim sistemindeki yeri ve önemi, temel kavramlardan ölçme, ölçüt, birim, değerlendirme kavramları, amaçlarına göre değerlendirme türleri, ölçülen özelliğe göre ölçme türleri, ölçmede hata kavramı, hata türleri ve hata kaynakları, eğitimde kullanılan ölçme araçları, geleneksel ve yenilikçi yaklaşımlar, davranışların sınıflandırılması, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesi ve karşılaşılan güçlükler, ölçme aracında bulunması gereken nitelikler, geçerlik ve güvenirlik türleri ve hesaplanması, test istatistikleri, merkezi dağılım ölçüleri, madde analizi ve korelasyon kavramları ve bunların uygulamaları yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi | Okuma: Atılgan, Bölüm 1; Güler, Bölüm1; Tan (2013, s.1-37) |
2) | Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Temel Kavramlar, Ölçmede Hata kavramı, Hata Türleri, Hata Kaynakları. | Okuma: Atılgan, Bölüm 1; Güler, Bölüm 1; Tan (2013, s.39-72) |
3) | Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. | Okuma: Atılgan, Bölüm 2.1, Güler, Bölüm 2; Tan (2013, s.131-219) |
4) | Korelasyon. Ölçme Aracı Hazırlama Süreci, Hedef Analizi, Belirtke Tablosu, Davranışların Sınıflandırılması. | Okuma: Atılgan, Bölüm 3, 4; Tan (2013, s.269-297); Turgut ve Baykul (2011, s.81-101) Ödev: Alanınızla ilgili seçtiğiniz bir dersin belirtke tablosunu hazırlayınız |
5) | Davranışların Sınıflandırılması, Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları – Geleneksel ve Yenilikçi Yaklaşımlar | Atılgan, Bölüm 3, 4; Tan (2013, s.269-297); Turgut ve Baykul (2011, s.81-101) Makaleler (Olearn) Ödev: Alıştırma 4 deki makale ile ilgili sorular cevaplandırılacak. |
6) | Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları (Yazılı Sınavlar, Sözlü Sınavlar, Kısa cevaplı testler, D-Y Testleri, Eşleştirme Testleri, Çoktan seçmeli testler) | Okuma: Atılgan, Bölüm 5-9; Güler, Bölüm 5; Tan (2013, s.348-362), Turgut ve Baykul (2011, s.185-213 ve s.285-316) Ödev: Seçtiğiniz ders ile ilgili farklı madde tiplerine uygun soru hazırlayınız |
7) | Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları (Tamamlayıcı/Alternatif Ölçme Araç ve Yöntemleri) (Performans Değerlendirme, Proje, Performans, Portfolyo, Yapılandırılmış Grid) | Atılgan, Bölüm 5-9; Güler, Bölüm 5; Tan (2013, s.300-369, Turgut ve Baykul (2011, s.185-213 ve s.285-316) Makaleler (Olearn) Ödev: Bölüm sonu testleri |
8) | Arasınav | |
9) | (Ara sınav soruları çözümü, kağıt kontrolü) Ödev, Projeler, Değerlendirme ve Not Verme | Atılgan, Bölüm 10, 13; Güler, Bölüm 5. Ödev: Bölüm sonu testleri |
10) | Test Geliştirme Süreci- Madde ve Test İstatistikleri | Atılgan, Bölüm 11, Güler, Bölüm 6, 7. Ödev: Alıştırma 1 ve testler |
11) | Test Geliştirme Süreci- Madde ve Test İstatistikleri | Atılgan, Bölüm 11, Güler, Bölüm 6, 7. |
12) | Test Geliştirme Süreci- Madde analizi | Atılgan, Bölüm 11, Güler, Bölüm 6, 7. Ödev: Alıştırma 2 ve testler |
13) | Korelasyon ve temel kavramların tekrarı. | Güler, Bölüm 3, Tan (2013, s.371-452) Ödev: Tüm alıştırma ve testlerin cevap kontrolü Alıştırma 5 – Ders sırasında |
14) | Tekrar ve Test Çözme, Kısa Sınav. | Okuma: Atılgan, Bölüm 13 ve 14; Güler, Bölüm 3, 6, 7, 8; Tan (2013, s.371-452) |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Nükhet Demirtaşlı, Edge Akademi Egitimde Olcme ve Degerlendirme Nese Guler, 2012 Pegem | 1. Baski ISBN: 6053641247 Egitimde Olcme ve Degerlendirme Hakan Atılgan |
Diğer Kaynaklar: | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Neşe Güler, 2012 Pegem | 1. Baski ISBN: 6053641247 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Hakan Atılgan, Adnan Kaan, Nuri Doğan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Fuat Turgut & Yaşar Baykul Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme KPSS El Kitabı, Şeref Tan, 2015, Pegem. Ders hocasının paylaştığı makaleler, OLEARN. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
5 |
7 |
2 |
6 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. | |||||||||||||||||||
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. | |||||||||||||||||||
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. | |||||||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. | |||||||||||||||||||
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. | |||||||||||||||||||
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |||||||||||||||||||
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. | |||||||||||||||||||
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. | |||||||||||||||||||
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | |||||||||||||||||||
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||||||||||||||||
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||||||||||
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | |||||||||||||||||||
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||||||||||||||||
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||||||
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | |||||||||||||||||||
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir. | |||||||||||||||||||
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. | 5 |
2) | Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 |
3) | Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. | 1 |
4) | Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. | 1 |
5) | Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. | 5 |
6) | Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. | 1 |
7) | Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. | 1 |
8) | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 1 |
9) | Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. | 1 |
10) | Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. | 3 |
11) | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
12) | Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | 1 |
13) | Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 |
14) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 |
15) | Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | 1 |
16) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 1 |
17) | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
18) | Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | 1 |
19) | Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir. | |
20) | Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 15 |
Ödev | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 |