Uluslararası İlişkiler (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IRL313 | ||||||||
Ders İsmi: | Turkish Foreign Policy I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı 1919 yılından 1980’e teoriden pratiğe Türk dış politikası uygulamalarının nedenlerini ve sonuçlarını olgu ve belgeler ışığında incelemektir. Bunu yaparken dönemsel bir ayırıma gidilecektir. Her bir dönemde Türk dış politikası ele alınırken uluslararası ortam, iç siyasi gelişmeler ve dinamikler incelenecek ve dönemin dış politikasında öne çıkan olaylar ele alınacaktır. Bu noktadan hareketle bu derste Türkiye’nin Batılı devleler ve kurumlar ile olan ilişkileri, Türkiye’nin Ortadoğu ülkeleri ile olan ilişkileri, ve Türkiye’nin SSCB ile olan ilişkileri incelenecektir. Bunlara ek olarak gerek Türk dış politikası gerekse de uluslararası sistem açısından öne çıkan konu ve kavramlar da ayrıntılı bir şekilde ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği: | İki savaş arasında Türk Dış Politikası; Soğuk Savaş dönemi ve Türkiye’nin Batı’daki yeri; Soğuk Savaş sonrası dönemde Türk Dış Politikası: Komşu ülkeler; Soğuk Savaş sonrası dönemde Türk Dış Politikası: İttifaklar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin İçeriğinin Tanıtılması ve İzlencenin Değerlendirilmesi | Yok |
2) | Türk Dış Politikasının Teori ve Pratiği | Oran, 2001, ss. 17-93 |
3) | Kurtuluş Yıllarında Türk Dış Politikası Dönemin Bilançosu; Mondros Silah Bırakışması; Sevr Barış Anlaşması | Oran, 2001, ss. 97-238 |
4) | 1919-1923: Kurtuluş Yıllarında Türk Dış Politikası Batı Avrupa’yla İlişkiler; SSCB ile İlişkiler; Mudanya Silah Bırakışması; Lozan Barış Anlaşması | Oran, 2001, ss. 139-238 |
5) | 1923-1939 Göreli Özerklik Dönemi-1 Dönemin Bilançosu; Batı Avrupa’yla İlişkiler | Oran, 2001, ss. 241-313 |
6) | 1923-1939 Göreli Özerklik Dönemi-1 SSCB’yle İlişkiler; Orta Doğu’ya İlişkiler; Montrö Boğazlar Sözleşmesi | Oran, 2001, ss. 314-384 |
7) | 1939-1945: Savaş Kaosunda Türkiye, Göreli Özerklik Dönemi-2 Dönemin Bilançosu; 2. Dünya Savaşı ve Türkiye | Oran, 2001, ss. 385-476 |
8) | Vize Sınavı | Yok |
9) | 1945-1960 Batı Bloğu Ekseninde Türkiye Dönemin Bilançosu; SSCB’yle İlişkiler | Oran, 2001, ss.479-521 |
10) | 1945-1960 Batı Bloğu Ekseninde Türkiye ABD ve NATO’yla İlişkiler; Yunanistan’la İlişkiler; Orta Doğu’yla İlişkiler | Oran, 2001, ss. 522-652 |
11) | Hafta: 1960-1980 Göreli Özerklik Dönemi-3 Dönemin Bilançosu, ABD ve NATO’yla İlişkiler | Oran, 2001, ss. 655-715 |
12) | 1960-1980 Göreli Özerklik Dönemi-3 Yunanistan’la İlişkiler; SSCB ile İlişkiler | Oran, 2001, ss. 716-783 |
13) | 1960-1980 Göreli Özerklik Dönemi-3 Doğu’yla İlişkiler; AET’yle İlişkiler | Oran, 2001, ss. 784-853 |
14) | Genel Değerlendirme | Yok |
15) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar Cilt 1, 2001, İstanbul: İletişim Yayınları Oran, Baskın, 2010, Turkish Foreign Policy: 1919-2006, Salt Lake City: University of Utah Press, ISBN: 9780874809046 0874809045 |
Diğer Kaynaklar: | Yok-None |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
2) | Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
3) | Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
4) | Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
5) | Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
6) | Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
7) | Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
8) | Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. | 5 |
9) | Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 20 |
Sunum / Seminer | 15 | 45 |
Ara Sınavlar | 15 | 45 |
Final | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 200 |