Diş Hekimliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UIS311 | ||||||||
Ders İsmi: | Türkiye Siyasi Tarihi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders amacı Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminden 21. yüzyılın ilk yıllarına kadar Türkiye’deki siyasi gelişmeleri incelemeyi hedeflemektedir. Bu amaçla derste, 1789’dan 1908’e kadar Osmanlı siyasi sisteminin modernleşmesi; İkinci Meşrutiyet dönemi gelişmeleri; imparatorluktan cumhuriyete geçiş; erken cumhuriyet döneminde ulus inşası; 1945 ve 1950 arası demokrasiye geçiş süreci; erken cumhuriyet döneminde ulus-devlet inşa etme süreci; 1945-1950 arasından demokrasiye geçiş adımları; 1950 ve 1980 arasındaki çok-partili demokrasi ve askeri darbeler (27 Mayıs 1960, 12 Mart 1971 ve 12 Eylül 1980); 1980’lerden sonra kimlik politikalarının yükselişi; 2002 seçimleri ve sonraki siyasi durum gibi konu başlıkları ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği: | Modernite-öncesi dönemde Osmanlı’da toplumsal ve siyasi yapı; 18. ve 19. yüzyıllarda siyasi dönüşüm; Osmanlı’da siyasi modernleşme (1839-1908); Jön Türkler ve imparatorluktan cumhuriyete geçiş (1908-1923); Kemalizm ve erken cumhuriyet döneminde sosyo-politik değişim (1923-1938); İnönü dönemi ve demokrasiye geçiş (1938-1950); Demokrat Parti ve “popülist” demokrasi (1950-1960); 27 Mayıs darbesi ve 1960’larda toplumsal hareketler; 12 Mart askeri müdahalesi ve 1970’lerde ekonomik ve siyasi kriz; 12 Eylül darbesi, Özal dönemi ve sonrası (1980-2002); AKP iktidarı döneminde Türkiye siyaseti (2002- ). |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İzleğin içeriğini tanıtır. • Ders programını sıralar. • Ders kitabı ve yazarı hakkında açıklar. • Ekstra ders materyallerini sıralar. • Not ve değerlendirme sistemini açıklar. • Tarih disiplinine bilimsel yaklaşımın önemini tanır. • Gündelik yaşamdan örneklerle siyaset ve tarih ilişkisini gösterir. • Tarihi dönemselleştirmenin önemini fark eder. | İzleği inceleme. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 13-21. |
2) | • Tarihin farklı şekillerde dönemselleştirilmesinin neden gerektiğini açıklar • TST’nin farklı dönemselleştirme biçimlerini tanıtır. • Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de değişik dönemlerdeki siyasi rejim değişikliklerini açıklar. • “Tarihyazımı” kavramının anlamını belirler. • TST’de rekabet halindeki tarihyazım gelenekleri üzerine tartışır. • TST ve tarihçilik arasındaki ilişkiyi açıklar | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 25-41. |
3) | • Premodern dönemdeki Osmanlı siyasi ve toplumsal yapısının temel özellerini belirler. • Osmanlı “devlet geleneğini” açıklar • Osmanlı devletinin siyasi meşruiyetinin temelini açıklar • Modernlik öncesi ve modern sosyo-politik sistemlerin farklarını belirler. • Premodern siyasi alanı görselleştirir. • Osmanlı’da meşruiyet ve adalet kavramlarını açıklar. • Osmanlı İmparatorluğu’nun çok dilli ve farklı etnik grupları barındıran toplumsal yapısını açıklar. • Osmanlı sosyo-politik örgütlenmesinin temeli olan “millet sistemi”ni açıklar ve tartışır. • Türkiye siyasetini anlamak için bir araç olan merkez-çevre paradigmasını tartışır. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 43-81. |
4) | • Osmanlı ekonomik ve askeri alanlarda zayıflamasının nedenlerini sıralar. • İmparatorluğun bu askeri-ekonomik kriz/çöküşe verdiği tepkileri açıklar. • III. Selim’in reform yaklaşımını ve “Nizam-ı Cedid”i açıklar. • Nizam-ı Cedid dönemindeki reformları sıralar. • Osmanlı İmparatorluğu’nun Fransız Devrimi sırasındaki dış ilişkilerini tartışır. • Fransız Devrimi’nin etkilerini belirler. • II. Mahmut zamanındaki merkezileşme girişimlerini açıklar • İmparatorluğun toprak kayıplarını ve isyanları sıralar. • “Doğu Sorunu”nu tartışır. • Eğitim, ordu ve bürokrasi alanlarındaki reformları sıralar | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 83-142. |
5) | • Tanzimat döneminin (1839–71) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar. • Gülhane Hattı Hümayunu’nun özelliklerini açıklar. • Millet sistemindeki değişimi açıklar. • Askeri, siyasi, idari ve mali alanlardaki reformları sıralar. • Osmanlı İmparatorluğu’nun dünya kapitalizmine eklemlenişini açıklar. • Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılığın ortaya çıkış ve yükselişi ile 1876 anayasal devrimini açıklar. • II. Abdülhamit döneminin farklı yorumlarını belirleme ve bu farklılığın nedenleri üzerine tartışır. • İmparatorlukta cemaatler-arası gerilimler, çatışmalar ve milliyetçiliğin yükselişi süreçlerini açıklar. • Jön Türk hareketinin ideolojik arkaplanı üzerine tartışır. | Okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 145-245. |
6) | • 1908 Devrimi’nin neden ve sonuçlarını açıklar • 1909 karşı-devriminin neden ve sonuçlarını açıklar • Balkan Savaşı ve Bab-ı Ali baskınının neden ve sonuçlarını açıklar • Osmanlı İmparatorluğu’nun I. Dünya Savaşına girişinin nedenlerini açıklar. • İttihatçı merkezin iktidarını sağlamlaştırma sürecini örneklerle gösterir. • Ermeni sorununu açıklar ve tartışır • 1913-18 dönemi reform politikalarının toplumsal ve kültürel değişime olan etkilerini örneklerle gösterir. • Milli İktisat politikasının özelliklerini inceler. • Türk milliyetçiliği daha önceki milliyetçi hareketlere karşılaştırır. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s.247-260. |
7) | • Bağımsızlık mücadelesinin nedenleri ve örgütlenişini açıklar • Milli direniş hareketi içindeki siyasi gelişmeleri inceler • Lozan Barış Antlaşması’nın Cumhuriyet’in kuruluşu açısından önemini tartışır • Atatürk’ün Türkiye Cumhuriyeti için merkezi rolünü tartışır. • Türk ulus-devletinin kuruluşu ve Türk milli gelişme sürecini Avrupa’daki diğer ulus-devletlerle karşılaştırır. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 261-302. |
8) | • Tek-parti devleti ortaya çıkarken (1923-27) var olan koşulları açıklar. • Cumhuriyet’in temel kurumları ve Halifeliğin kaldırılış sürecini açıklar ve tartışır. • Milliyetçi hareket içindeki bölünmeyi ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın ortaya çıkışını inceler. • Şeyh Sait İsyanı’nın neden ve sonuçlarını tartışır • İzmir Suikastı’nın neden ve sonuçlarını inceler • Milliyetçilik ve laiklik ilkelerinden esinlenenleri, Kemalist reformların özelliklerini açıklar • Serbest Fırka’nın kurulduğu ve kapatıldığı zamanki koşulları inceler. • Tek-parti rejiminin nasıl kurumsallaştırıldığını örneklerle gösterir. • Kemalist rejimin 1930’lardaki devletçi ekonomik politikasını açıklar. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 303-319. |
9) | • Demokrasiye geçiş sürecindeki (1945–50) iç ve dış koşulları açıklar • Değişim için sosyo-ekonomik baskıların nedenlerini inceler • Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) içindeki muhalefetin ortaya çıkışını açıklar • Uluslararası güç dengesi ve soğuk savaş döneminin demokratikleşme sürecine etkilerini açıklar • Demokratikleşme sürecinin aşamalarını, basın ve siyasi alanın liberalleşmesine odaklanarak inceler | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s.323-350. |
10) | • Demokrat Parti yönetimi sırasındaki dönüşümün özelliklerini tanımlar • 1950, 1954 ve 1957 seçimlerinin sonuçlarını inceler ve karşılaştırır • 1950’lerde ekonomi politikalarının değişimini ve tarım sektörüne etkisini örneklerle açıklar • Hükümetin artan otoriter eğilimlerini örneklere sıralar. • DP iktidarı sırasında devletin laiklik politikalarında süreklilik ve değişiklikleri inceler • 1960 askeri darbesine yol açan koşulları açıklar. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 351-399. |
11) | • 27 Mayıs 1960 askeri darbesinin özellikleri ve sonuçlarını açıklar • Darbe sonrası demokrasiye dönüş için alınan önlemleri örneklerle gösterir. • Yeni anayasanın özelliklerini sıralar ve yeni kurumları açıklar. • Adalet Partisi ve lideri Demirel’in yükselişini inceler. • CHP’nin “ortanın solu” yaklaşımını açıklar ve tartışır. • Siyasi radikalizmde (sağ ve sol) yükselişi açıklar. • 12 Mart 1971 muhtırasının neden ve sonuçlarını inceler • Plancı ekonomik politikalar ile ithal ikameci politikaları inceler. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 401-482. |
12) | • 1980 darbesinin neden ve sonuçları ile sonrasındaki koşulları tartışır • Yeni anayasanın demokrasiyi nasıl yeniden yapılandırdığı ve daralttığını örneklerle gösterir. • Anavatan Partisi yönetimi sırasında ekonomik ve siyasi alanda liberalleşme adımlarını açıklar. • Türk-İslam Sentezi’nin toplumsal ve kültürel alandaki etkilerini tartışır. • İslamcı hareketin 1980’ler ve 1990’lardaki yükselişini inceler. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 401-482. |
13) | • Kürt sorununun kökenlerini inceler. • “28 Şubat 1997” müdahalesini Kemalist restorasyon olarak açıklar • Milli Görüş hareketi içindeki bölünmeyi ve Adalet ve Kalkınma Partisi’nin ortaya çıkışını inceler • AKP döneminde Türkiye-AB ilişkilerini etkileyen reformları sıralar. • AKP döneminde ordunun siyasetteki rolünü değiştiren reformları sıralar. | Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 401-482. |
14) | • Dersin haftalık temalarını özetler. • Demokrasi, laiklik ve otoriteryanizm arasındaki ilişkileri 2000’ler ve 1950’li yıllara odaklanarak tartışır. • 2000’lerde Türkiye siyasetinin değişen dinamiklerini tartışır. • Türkiye tarihindeki farklı siyasi rejimleri tanımlar. • Türkiye tarihindeki önemli siyasi gelişmeleri ayırt eder. | |
15) | • Final Sınavı • Osmanlı İmparatorluğu/Türkiye’de 1789’tan 2015’e kadarki dönemde siyasi rejim değişiklerini belirler. • Deste incelendiği şekliyle bir zaman çizelgesi oluşturur. • Rejim değişiklikleri, reform programları, askeri/otorite darbeler gibi, TST boyunca gerçekleşen önemli siyasi olayların etkilerini tartışır. • Geç Osmanlı, erken Cumhuriyet ve çok partili demokrasi dönemlerindeki görece demokratikleşme adımlarını ve aktörlerini belirler • Askeri darbeler ya da siyasi baskı dönemleri gibi, demokrasinin askıya alındığı dönemleri ve aktörlerini belirler. |
Ders Notları / Kitaplar: | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2015. Erik Jan Zürcher, Turkey: A Modern History, London: I. B. Tauris [2004], 3rd Edition, 2012. ISBN-13: 978-1860649585 | ISBN-10: 1860649580 |
Diğer Kaynaklar: | Reşat Kasaba, der., Türkiye Tarihi (1839-2010), Çev.: Zuhal Bilgin, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2011. ISBN-10: 6051050744/ ISBN-13: 9786051050744 Carter Vaughn Findley, Modern Türkiye Tarihi: İslam, Milliyetçilik ve Modernlik (1789-2007), İstanbul: Timaş, 2011. ISBN-10: 6051146938/ ISBN-13: 9786051146935 Carter Vaughn Findley, Dünya Tarihinde Türkler, Çev.: Ayşen Anadol, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2006. ISBN-10: 9756051078/ ISBN-13: 9789756051078 Feroz Ahmad, Modern Türkiye’nin Oluşumu, Çev.: Yavuz Alagon, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2007. ISBN-10: 9753432801/ ISBN-13: 9789753432801 Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002. ISBN-10: 9750804341/ ISBN-13: 9789750804342 Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Çev.: Metin Kıratlı, Ankara: TTK, 2007. ISBN-10: 975160303X/ ISBN-13: 9789751603036 Sina Akşin, der., Türkiye Tarihi (1908-1980), C. 4, İstanbul: Cem Yayınevi, 1997. ISBN-10: 9754065667/ ISBN-13: 9789754065664 Yüksel Taşkın ve Suavi Aydın, 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İstanbul: İletişim, 2014. ISBN-10: 9750514629/ ISBN-13: 9789750514623 Reşat Kasaba, ed., Cambridge History of Turkey, Vol. 4: Turkey in the Modern World, Cambridge University Press, 2008. ISBN-10: 0521620961/ISBN-13: 9780521620963 Carter Vaughn Findley, Turkey, Islam, Nationalism, and Modernity: A History (1789-2007), Yale University Press, 2010. ISBN-10: 0300152604/ISBN-13: 9780300152609 Carter Vaughn Findley, The Turks in World History, Oxford University Press, 2005. ISBN-10: 0195177266/ ISBN-13:9780195177268 Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey, London and New York, 1993. ISBN-10: 0415078369/ ISBN-13: 9780415078368 Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey, New York: Routledge, 1998 (1964). ISBN-10: 0415919827/ ISBN-13:9780415919821 Bernard Lewis, The Emergence of Modern Turkey, 3rd. ed., Oxford Univ. Press, 2002 (1961). ISBN-10: 0195134605/ ISBN-13:9780195134605 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |||||
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |||||
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | |||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | |||||
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | |||||
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |
2) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
3) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | |
5) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 45 |
Küçük Sınavlar | 15 | 45 |
Final | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 180 |