MMRS235 İstanbul'daki Tarihi Yapıların İncelenmesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimari RestorasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimari Restorasyon
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMRS235
Ders İsmi: İstanbul'daki Tarihi Yapıların İncelenmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ARZU KURUN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İstanbul'daki tarihi yapıların dönemlerine göre örneklerle incelenmesi
Dersin İçeriği: İstanbul’daki tarihi yapı stoğu, tarihsel dönemler, işlevler, yapı tipolojileri, malzeme ve yapım teknikleri bakımından örneklerle ele alınarak incelenir. Koruma ve Restorasyon süreçlerinden geçmiş kimi örnekler üzerinden, yasal süreçler ile proje ve uygulama süreçleri tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İstanbul kentinin tarihsel sürecini yapılar üzerinden ayırt edebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İstanbul kentindeki tarihi yapıların belgeleme ve koruma/onarım süreçlerine dair bilgi sahibi olma
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) İstanbul üzerine çalışmalar yapan bilim insanları ve kamu ya da sivil kurumları tanıma, etkinlikleri takip etme
Öğrenme Yetkinliği
1) İstanbul tarihi bakımından yeni veriler ortaya koyan arkeoloji ve ilgili diğer bilim alanlarındaki gelişmeleri takip etme
Alana Özgü Yetkinlik
1) İstanbul'da koruma/onarım süreçlerinden geçmiş olan tarihi yapılarda uygulanan restorasyon teknikleri hakkında bilgi sahibi olma
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İstanbul'un tarihi alanları ve buralardaki koruma süreçlerine ilişkin temel düzeyde yorum yapabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin kapsamı ve işlenişi hakkında genel bilgilendirme, ders kaynaklarının tanıtımı ve derse giriş; Istanbul'da günümüz yapılaşma dinamikleri, yapım faaliyetlerine 2000 sonrası dahil olmuş kavram ve uygulamalar. Yok
2) 1980 sonrası, küreselleşme ve neoliberal ekonomi ve politikalar ışığında değişen yapı üretim faaliyetlerinin İstanbuldaki çeşitli mimarlık ürünleri üzerinden izlenmesi
3) 1940-80 arası; yeni cumhuriyetin devletçi ve içe kapalı yapısından, ekonomi ve politikada dışa açılma döneminde değişen yapı üretim faatlietleri ışığında gelişen üsluplar; II. milli mimari üsluptan rasyonalizme ve devamla mimaride liberal yaklaşımlardan postmodernizme, mimarlık örnekleri:
4) 20.yy başı 1940'lara kadar; geç osmanlı döneminden erken cumhuriyet dönemine değişen üsluplar; I. milli mimari üsluptan uluslararası üsluba İstanbuldan örnekler
5) Osmanlı dönemi İstanbulunun 18.-19. yy mimarisinden örnekler
6) Osmanlı dönemi İstanbulunun 16.-17. yy mimarisinden örnekler
7) Osmanlı dönemi İstanbulunun 15.-16. yy mimarisinden örnekler
8) Ara Sınav
9) 13.yy-15.yy, Geç Bizans başkentinden Erken Osmanlı dönemi başkentine İstanbul
10) 8.yy-12.yy Bizans orta çağı İstanbul'u
11) Haliç'in öte yakasındaki Roma bölgesi; Sykae (Galata), sahile paralel revaklı cadde, Galatau Kulesi, kilise, tiyatro, hamamlar,liman
12) MS 4.yy-7.yy, Byzantium'dan Doğu Roma imparatorluk başkenti Konstantinopolis'e dönüşen İstanbul: surlar, kapılar, caddeler, anıt sütunlar, forumlar, Hippodrom, Büyük Saray, ilk büyük kiliseler, su kemerleri, yeraltı ve yerüstü sarnıçları,
13) MÖ.7.yy-MS.3.yy Antik Yunan Koloni yerleşmesi Byzantion'dan Roma imparatorluk kenti Byzantium'a dönüşen İstanbul'un tarihi çekirdeği; Akropolis, Agora, ilk surlar (Byzas ve Severus surları), liman, cadde, forum, hamam vb. ve diğer koloniler; Halkedon (Kadıköy) ve Galata.
14) İstanbul'daki eski çağ yerleşmeleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları, öğretim görevlisinin hazırladığı sunumlardan oluşturulacaktır.
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z., İstanbul'da Kentsel Mimari, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,2011
Kuban, D. Türk Ahşap Konut Mimarisi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017
Bachmann, Martin, M. Baha Tanman,, Ahşap İstanbul: Konut Mimarisinden Örnekler, Suna ve İnan Kıraç Vakfı, 2008.
Kuban, D. Osmanlı'nın İstanbul'u -Osmanlı Başkenti İstanbul'u Simgeleyen 112 Anıtsal Yapı, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2013
ÇELİK,Z., 19. YÜZYILDA OSMANLI BAŞKENTİ DEGiŞEN iSTANBUL, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2.baskı, 1998

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Seminer
Teknik gezi
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 11 33
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 12
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 57