Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | EGT712 | ||||||||
Ders İsmi: | Eğitim Liderliğinin Kuramsal Temelleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi MUHARREM KÖKLÜ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin gereklerini yerine getiren her bir yüksek lisans öğrencisini, eğitimde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin temel bilgileri kavramış ve uygulamaya yansıtabilecek yeterliğe ulaştırmak. |
Dersin İçeriği: | Yönetici, Lider, Liderin işlevleri; Liderlik Biçemleri; Özellikler Kuramı, Davranışçı Kuram; Duruma Bağımlılık Kuramları; Kültürel Liderlik; Vizyoner Liderlik; Öğretimsel Liderlik; Öğrenen Liderlik; Dönüşümsel Liderlik; Etik Liderlik; Eğitimde liderlikle ilgili makaleler, Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | Eğitim Liderliğinin Kuram ve Uygulamada Temelleri | Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2017). Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. John Wiley & Sons. Bush, T. (2003). Theories of educational leadership and management. Sage. |
2) | Kişilik Kuramları | |
3) | Davranışsal Kuramlar | |
4) | Durumsalllık ve Koşulbağımlılık Kuramı | |
5) | Lider-Üye Kuramı | |
6) | Yol-amaç Kuramı | |
7) | Bolman ve Deal Dörtlü Çerçeve | |
8) | Değişim Liderliği | |
9) | Kadınlar ve Eğitim Liderliği | |
10) | Sosyal Adalet ve Liderlik | |
11) | Kültüre Duyarlı Liderlik | |
12) | Liderlik kuramlarının Eleştirisi | |
13) | Türkiye'de ve Dünyada Eğitim Liderliği Kavramının Tartışması | |
14) | Bireysel Liderlik Anlayışlarının Paylaşımı | |
15) | final |
Ders Notları / Kitaplar: | Eğitimde Liderlik (Necdet Konan) Sunu Metinleri (PPT) |
Diğer Kaynaklar: | Eğitim Yönetimi (Mustafa Aydın), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış (Ziya Bursalıoğlu), Eğitimsel Liderlik (Vehbi Çelik), Dönüşümsel Liderlik (Cevat Celep), Öğretim Liderliği (Mehmet Şişman), Lider Sarmalında Vizyon (Ş. Şule Erçetin), Beşinci Disiplin (Peter M. Senge), Liderlik ve Yönetim (Isabel Werner), Etkili Liderlik Eğitim (Thomas Gordon), Bir Lider Olabilmek (Warren Bennis), Gelecek İçin Yönetim (Peter F. Drucker), Etkin Yöneticilik (Peter F. Drucker), Etkin Yöneticinin Seyir Defteri (Peter F. Drucker), İnsan Lider Doğmaz (Howard Haas ve Bob Tamarkın), Liderlik Yasaları (John C. Maxwell), Liderlik Nitelikleri (John C. Maxwell), Kötü Liderlik (Barbara Kellerman), The Essentials of School Leadership (Brent Davies), Primal Leadership (Daniel Goleman, Richard Boyatzıs ve Annıe McKee), The learning leader (Douglas B. Reeves), The nature of leadership (B. Joseph White), On becoming a school leader (Arthur Wright Combs), Leadership in education [electronic resource] / edited by Mark Brundrett, Neil Burton and Robert Smith, Leadership for learning [electronic resource] : how to help teachers succeed / Carl D. Glickman, ulaşılabilecek diğer kitaplar, makaleler ve tezler. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme | ||||||
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme | ||||||
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. | ||||||
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | ||||||
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. | ||||||
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma | ||||||
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme | 3 |
2) | Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme | 3 |
3) | Okul liderliğinin temellerini bilme. | |
4) | Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | |
5) | Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. | |
6) | Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma | |
7) | Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ödevler | 1 | 19 | 19 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 37 |