Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | EGT725 | ||||||||
Ders İsmi: | Yüksek Öğretimin Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. SONER POLAT |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrenenlerin yükseköğretim ve üniversite ile ilgili kavram, model ve kuramlar hakkında bilgi sahibi olması, yükseköğretim ve üniversitelerin tarihsel gelişimi ve dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur ve üniversitenin geleceğine ilişkin çıkarımlar yapma, Yükseköğretimin yönetim modellerini tanıma. Akademik özerlik, üniversite özerkliği, hesap verebilirlik, kalite güvencesi ve akreditasyon gibi yükseköğretim temel kavramları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olma. Türk yükseköğretimi ve üniversitelerinin gelişimini tarihsel olarak inceleme. Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretimin finansmanındaki sorunlar ve yönelimler hakkında bilgi sahibi olma, Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretime geçiş ve erişim sistemleri hakkında bilgi sahibi olma, Avrupa Birliği yükseköğretim alanı ve politikaları ile bunların Türk yükseköğretimine yansımaları konusunda analizler yapma, Türkiye yükseköğretimin yasal temellerini tanıma ve irdeleme, Türkiye’nin yükseköğretimdeki sorunları ve eğilimlerini tanıma, irdeleme ve çıkarımlar yapması beklenir. |
Dersin İçeriği: | Yükseköğretimin Yönetimi dersinde öğrenenler yükseköğretim ve üniversiteler ile ilgili kavram, kuram ve modeller ile bunların yükseköğretim sistemlerine yansımaları ve uygulanması hakkında derinlemesine bilgi sahibi olurlar. Ders kapsamında yükseköğretimin tarihsel gelişimi ve dönüşümü, gelişmiş ülkelerdeki yükseköğretim sistemlerinin ve kurumlarının özellikleri, akademik özgürlük, üniversite özerkliği, yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon gibi konu konular irdelenmektedir. Ayrıca ders kapsamında Türk yükseköğretim sistemi de ele alınan her bir konu kapsamında değerlendirilmektedir. Türkiye’de yükseköğretimin tarihsel gelişimi, yükseköğretime erişim ve giriş sistemleri, yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm, yükseköğretim sistemimizin stratejik yönelimleri, Avrupa Birliğinin yükseköğretim politikaları ve Türkiye'ye yansımaları gibi konular üzerinde de ayrıca durulmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Derse giriş, tanışma | Dersle ilgili kaynaklar |
2) | • Üniversite fikri | Dersle ilgili kaynaklar |
3) | • Yükseköğretimin tarihsel gelişimi | Dersle ilgili kaynaklar |
4) | • Yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm | Dersle ilgili kaynaklar |
5) | • Dünyadaki gelişmiş yükseköğretim sistemleri | Dersle ilgili kaynaklar |
6) | • Akademik özgürlük ve üniversite özerkliği | Dersle ilgili kaynaklar |
7) | • Yükseköğretimin finansmanı | Dersle ilgili kaynaklar |
8) | • Yükseköğretimde Kalite Güvencesi ve Akreditasyon | Dersle ilgili kaynaklar |
9) | • Avrupa birliğinde yükseköğretim | Dersle ilgili kaynaklar |
10) | • Yükseköğretime Erişim ve Giriş Sistemleri | Dersle ilgili kaynaklar |
11) | • Türkiye yükseköğretim sisteminin analizi | Dersle ilgili kaynaklar |
12) | • Yükseköğretime Erişim ve Giriş Sistemleri | Dersle ilgili kaynaklar |
13) | • Türkiye yükseköğretim sisteminin analizi | Dersle ilgili kaynaklar |
14) | • Türk yükseköğretiminde eğilimler • Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi | Dersle ilgili kaynaklar |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | • Fielden, J. (2008). Global trends in university governance. Washington, D.C.:The World Bank. • OECD, (2003). Changing patterns of governance higher education. Education policy analysis. Paris • Doğramacı, İ. (2007).Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan. |
Diğer Kaynaklar: | • Arum, R. ve Roksa, J. (2011). Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses. Chicago: University of Chicago Press. • Bargh, C., Scott, P., & Smith, D. (1996). Governing universities: Changing the culture. Bristol: The Society for Research into Higher Education & Open University Press. • Felt, U. (2003). University autonomy in Europe: Changing paradigms in higher education policy. http://eua.uni-graz.at/Ulrike_Felt.pdf adresinden erişilebilir. • Taylor, M. C. (2010). Crisis on campus. New York: Alfred A. Knopf • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretim ve YÖK’ün tarihi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ankara. • World Bank (2007). Turkey-Higher Education Policy Study. Volume 1 (Report No: 39674). Strategic Direction for Higher Education in Turkey. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme | ||||||
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme | ||||||
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. | ||||||
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | ||||||
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. | ||||||
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma | ||||||
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme | 4 |
2) | Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme | 4 |
3) | Okul liderliğinin temellerini bilme. | 5 |
4) | Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | 4 |
5) | Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. | 5 |
6) | Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma | 5 |
7) | Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. | 3 |
Anlatım | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 13 | % 10 |
Ödev | 10 | % 25 |
Projeler | 10 | % 15 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Sunum / Seminer | 12 | 3 | 36 |
Proje | 12 | 1 | 12 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 161 |