Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCDE307 | ||||||||
Ders İsmi: | Urban Morphology | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kentsel morfoloji üzerine yapılmış çalışma ve literatürleri okuma ve kavramanın yanısıra, yapılı çevrenin şekil ve biçim oluşumlarının faktörlerini kavramak ve bunlar üzerine kritik düşünce çerçevesinde analiz ve sentez yapabilmeyi öğrenme konularını içerir. |
Dersin İçeriği: | Kentsel morfoloji üzerine tartışmaları ve yöntemleri kapsayan bu ders, felsefi, sosyal, kültürel, ekonomik, çevresel, estetik, fonksiyonel planlama, kentsel tasarım ve mimarlık konularının yapılı çevrenin biçimlenmesindeki niceliksel ve niteliksel konuları içerecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Kentsel Morfoloji Tanımları | Lynch Bölüm 1 |
3) | Kentsel Morfoloji Uyarlamaları Macroform, Mezoform ve Microform Ölçekleri | Lynch Bölüm 2 |
4) | Kentsel Morfoloji Analiz ve Sentez Teknikleri Kent İmgesi Yöntemi | Lynch Bölüm 3 |
5) | Kent İmgesi Yöntemi Çalışması | Lynch Bölüm 4 |
6) | Kentsel Morfoloji Analiz ve Sentez Teknikleri – Biçim-Zemin | Lynch Chapter 5 |
7) | Biçim-Zemin Yöntemi Çalışması | Haritalar için; www.istanbulurbandatabase.net İstanbul Şehir Rehberi Atatürk Kitaplığı Arşivi |
8) | Arasınav | |
9) | Arazi Gezisi | Belge, Bütün Bölümler. Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek. |
10) | Kentsel Morfoloji Analiz ve Sentez Teknikleri Mekan Yer İlişkileri | Belge, Bütün Bölümler. Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek. |
11) | Mekan Yer Analizleri Belge, Bütün Bölümler. | Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek. |
12) | Mekan Yer Analizleri | Sınıf Sunumları |
13) | Final Ödevi Arazi Gezisi | Ek kaynaklar seçilen yere göre verilecek. |
14) | Morfolojiye Kritik Bakış |
Ders Notları / Kitaplar: | Kevin Lynch, 1960. Image of the City, The MIT Press, Cambridge, MA. Hilary Sumner-Boyd, 2019. Strolling Through Istanbul: The Classic Guide to the City, Bloomsbury, London. Additional Resources will be provided in class. |
Diğer Kaynaklar: | Kevin Lynch, 1960. Image of the City, The MIT Press, Cambridge, MA. Hilary Sumner-Boyd, 2019. Strolling Through Istanbul: The Classic Guide to the City, Bloomsbury, London. Additional Resources will be provided in class. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 3 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 3 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 3 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 3 |
Alan Çalışması | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Teknik gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Kurul-Committee | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 20 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 60 |