Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilere, özel yetenekli çocuğu tanıma ve gelişim profilini analiz ederek tanılama yapabilme; çocukların gereksinimlerine bağlı olarak uygun destek programlarını geliştirme becerileri ile aile ve öğretmenlerine danışmanlık sunma becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Zeka ve özel yeteneğin tanımı, özel yetenekli çocukların karakteristik ve ayırt edici özellikleri, özel yetenek tipleri, özel yetenekli çocukların gelişim özellikleri, özel yetenekli çocukların belirlenmesi ve kullanılan veri kaynakları, özel yetenekli çocukların karşılaştıkları sorunlar, gereksinimleri, eğitim modelleri, özel yetenekli çocuklar için program geliştirme ve uygulama prensipleri, özel yetenekli çocukların ailelerine danışmanlık, Dünya’da ve Türkiye’deki uygulamalar.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Zeka ve Özel yeteneğin tanımı |
Sunumlar |
2) |
Özel yetenekli çocukların karakteristik özellikleri |
Sunumlar |
3) |
Özel yeteneklilik tipleri |
Sunumlar |
4) |
Özel yetenekli çocukların gelişim özellikleri ve ihtiyaçları |
Sunumlar |
5) |
Özel yetenekli çocukların belirlenmesi ve bilgi kaynakları |
Sunumlar |
6) |
Özel yetenekli çocuklar için gelişimsel tanılama, vaka analizi |
Sunumlar |
7) |
Arasınav |
|
8) |
Eğitim modelleri |
Sunumlar |
9) |
Özel yetenekli çocukların aileleri |
Sunumlar |
10) |
Özel yetenekli çocuklarda görülen sosyal duygusal sorunlar |
Sunumlar |
11) |
Özel yetenekli çocuk ve aileleri için multidisipliner ve transdisipliner çalışma yöntemleri |
Sunumlar |
12) |
Özel yetenekli çocuk ve aileleri için multidisipliner ve transdisipliner çalışma yöntemleri |
|
13) |
Öğrenci Sunumları |
|
14) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
SUNUMLAR VE MAKALELER |
Diğer Kaynaklar: |
-Kokot, S.(1999) Help Our Child is Gifted.Guidelines for Parent. Henkos Printers, Republic of South Africa
2-Renzulli,J. (2004) Identification Of Student for Gifted and Talented Programs, Corwin Press, ABD
3-Sak,U.(2010)Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları, Eğitimleri. Maya Akademi Yayınları, Ankara
4-Metin, N.; Dağlıoğlu, H.; Saranlı, G.(2018) Gelişimsel Bakış Açısıyla Üstün Yetenekli Çocuklar. Hedef Yayıncılık, Ankara.
5- ??(2018) Üstün Yetenekli Çocuklar ve Eğitim Uygulamaları (Edit. E. Gürlen), Pegem Akademi, Ankara |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
|
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
|
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
|
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
|
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
|
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
|
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
|
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
|
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
|
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
|
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
|
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
|