Dersin Amacı: |
Patoloji teriminin anlamını öğrenmek
İnsanlarda hastalık oluşumuna yol açan süreçleri tanımlamak
Doku ve organlardaki mikroskopik ve makroskopik değişkliklerden, hastalık tanısının konmasındaki süreci anlamak
|
Dersin İçeriği: |
Genel patoloji: Hücresel adaptasyon, hücre zedelenmesi, İnflamasyon, hemodinamik bozukluklar, neoplazi
Sistemik patoloji: kardiyovasküler hastalıklar, akciğer hastalıkları, hematolojik hastalıklar, baş boyun hastalıkları, sindirim sistemi hastalıkları, ürogenital sistem hastalıkları, iskelet sistemi hastalıkları, MSS hastalıkları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Introduction to pathology: Terms, definitions and history |
Lecture notes |
2) |
Pathology laboratory: Biopsy and Types of biopsy
Tissue fixation, Tissue procession, section, staining, archives and laboratory safety
|
Lecture notes |
3) |
Cell injury and Cellular adaptation mechanisms |
Lecturer notes |
4) |
Cell Death: Necrosis, apoptosis, and other types of cell injury |
Lecturer notes |
5) |
Intracellular accumulations, calcification, cellular aging |
Lecturer notes |
6) |
Inflammation; Overview and types of the inflammations |
Lecturer notes |
7) |
Mediators of inflammation I |
Lecturer notes |
8) |
Mediators of inflammation II |
Lecturer notes |
9) |
Immun system; Normal immun system (cells and tissues) |
Lecturer notes |
10) |
Immunopathology; hypersensitivity reactions |
Lecturer notes |
11) |
Immunopathology; Autoimmune disorders |
Lecturer notes |
12) |
Immunopathology; Transplantation pathology and Immunodeficiency syndromes |
Lecturer notes |
13) |
Tissue regeneration and tissue repair |
Lecturer notes |
14) |
Wound healing; Healing by First Intention, Healing by Second Intention |
Lecturer notes |
15) |
Hemodynamic disorders I: Edema, hyperemia, congestion, hemorrhagia |
Lecturer notes |
16) |
Hemodynamic disorders II : Thrombosis, emboli, ıschemia, ınfarctus |
Lecturer notes |
17) |
Neoplazi V: Tumors of organs and tissues; premalignant and malignant tumors of epithelial tissues. |
Lecturer notes |
18) |
Neoplazi VI: Tumors of organ and tissues; Tumors of mesenchymal, neural tissue |
Lecturer notes |
19) |
Oral Pathology; Oral mucosa and odontogenic cyst, Odontogenic tumors |
Lecturer notes |
20) |
Oral Pathology: Salivary gland diseases |
Lecturer notes |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
3 |
2) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
3 |
3) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
3 |
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
3 |
5) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
3 |
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
3 |