Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ÇGE503 | ||||||||
Ders İsmi: | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Yöntemleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ASUDE BALABAN DAĞAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ASUDE BALABAN DAĞAL Doç. Dr. ERHAN ALABAY |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, çocukların gelişimsel özelliklerini anlamak için gerekli değerlendirme yöntemlerini içselleştirmek, değerlendirme yöntemlerini öğrenip çeşitlendirmek, eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanıt temelli bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği: | Bireyi tanımanın önemi, bireyi tanımada dikkat edilmesi gereken ilkeler, bireyi tanıma tekniklerinin uygulamasında karşılaşılan problemler ve karşılaşılan problemlere özgün çözüm yolları, gelişimsel değerlendirmede etik, bireyi tanımada kullanılan test dışı teknikler (Gözlem, Anekdot - Vaka Kaydı, Değerlendirme Ölçekleri, Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyodrama, Rol Oynama, Görüşme, Ev Ziyaretleri, Otobiyografi, Arzu Listesi, Yarım Cümle Tamamlama, Problem Tarama Listesi, Bibliyoterapi, Anket), bireyi tanıma tekniklerinden elde edilen bilgiler doğrultusunda rapor hazırlama ve aileyle görüşme yapma, aileyi bu konuda bilgilendirme, Türkiye’de kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları, Dünya’da kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanı ve değerlendirmenin tanımı ve önemi. | |
2) | Tanı ve değerlendirmede dikkat edilmesi gereken ilkeler. | |
3) | Tanı ve değerlendirmede etkili olan faktörler. | |
4) | Gözlem ve gelişimsel değerlendirme testleri. | |
5) | Kişilik testleri. | |
6) | Yetenek ve yeterlilik testleri | |
7) | Ara Sınav. | |
8) | Başarı testleri | |
9) | Tutum ve değerlerin ölçülmesi. | |
10) | Projektif testler | |
11) | Türkiye'de ve dünyada yaygın olarak kullanılan değerlendirme araçlarının karşılaştırılması. | |
12) | Çocukların gelişim özelliklerine uygun standart dışı tekniklerle çocukları değerlendirmek | |
13) | Çocukların gelişim özelliklerine uygun standart dışı tekniklerle çocukların değerlendirilmesi. | |
14) | Çocukların gelişim özelliklerine uygun gelişim raporu hazırlamak. | |
15) | Sunumlar. | |
16) | FİNAL. |
Ders Notları / Kitaplar: | Sunum ve makaleler. |
Diğer Kaynaklar: | Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. 2001.Özel eğitime giriş. Karatepe Yayınları, Ankara. Warner,L. and Lynch,S,A. 2008. Preschool Classroom Management. Gryphon House, Beltsville. Yörükoğlu, A. 1997. Çocuk ruh sağlığı. Özgür Yayınları, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
5 |
2 |
3 |
6 |
7 |
8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | ||||||||
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | ||||||||
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | ||||||||
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | ||||||||
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | ||||||||
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | ||||||||
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | ||||||||
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||||
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | 5 |
2) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | 5 |
3) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | 5 |
4) | 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | 4 |
5) | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 5 |
6) | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | 5 |
7) | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | 4 |
8) | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 2 |
9) | 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. | 2 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Sunum / Seminer | 16 | 3 | 48 |
Ödevler | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Rapor Teslimi | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 232 |