ÇGE503 Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE503
Ders İsmi: Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ASUDE BALABAN DAĞAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ASUDE BALABAN DAĞAL
Doç. Dr. ERHAN ALABAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, çocukların gelişimsel özelliklerini anlamak için gerekli değerlendirme yöntemlerini içselleştirmek, değerlendirme yöntemlerini öğrenip çeşitlendirmek, eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanıt temelli bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Bireyi tanımanın önemi, bireyi tanımada dikkat edilmesi gereken ilkeler, bireyi tanıma tekniklerinin uygulamasında karşılaşılan problemler ve karşılaşılan problemlere özgün çözüm yolları, gelişimsel değerlendirmede etik, bireyi tanımada kullanılan test dışı teknikler (Gözlem, Anekdot - Vaka Kaydı, Değerlendirme Ölçekleri, Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyodrama, Rol Oynama, Görüşme, Ev Ziyaretleri, Otobiyografi, Arzu Listesi, Yarım Cümle Tamamlama, Problem Tarama Listesi, Bibliyoterapi, Anket), bireyi tanıma tekniklerinden elde edilen bilgiler doğrultusunda rapor hazırlama ve aileyle görüşme yapma, aileyi bu konuda bilgilendirme, Türkiye’de kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları, Dünya’da kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farklı özelliklere sahip çocukların tanı ve değerlendirilmesinin önemini açıklar.
2) Dünyada ve Türkiye'de yaygın olarak kullanılan değerlendirme araçlarını bilir.
3) Dünyada ve Türkiye'de yaygın olarak kullanılan değerlendirme araçlarını karşılaştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çocuğa tanı koyma ve değerlendirme ilkelerini bilir.
2) Çocukların tanı ve değerlendirilmesinde kullanılan teknikleri açıklar.
3) Çocukların gelişim özelliklerine uygun, standart dışı tekniklerle çocukları değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Tanı tekniklerinin amaçlarına ve çocuğun gelişim özelliklerine uygun teknikleri seçerek çocukları değerlendirir.
2) Çocukların gelişim özelliklerine uygun gelişim raporu hazırlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanı ve değerlendirmenin tanımı ve önemi.
2) Tanı ve değerlendirmede dikkat edilmesi gereken ilkeler.
3) Tanı ve değerlendirmede etkili olan faktörler.
4) Gözlem ve gelişimsel değerlendirme testleri.
5) Kişilik testleri.
6) Yetenek ve yeterlilik testleri
7) Ara Sınav.
8) Başarı testleri
9) Tutum ve değerlerin ölçülmesi.
10) Projektif testler
11) Türkiye'de ve dünyada yaygın olarak kullanılan değerlendirme araçlarının karşılaştırılması.
12) Çocukların gelişim özelliklerine uygun standart dışı tekniklerle çocukları değerlendirmek
13) Çocukların gelişim özelliklerine uygun standart dışı tekniklerle çocukların değerlendirilmesi.
14) Çocukların gelişim özelliklerine uygun gelişim raporu hazırlamak.
15) Sunumlar.
16) FİNAL.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler.
Diğer Kaynaklar: Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. 2001.Özel eğitime giriş. Karatepe Yayınları, Ankara.
Warner,L. and Lynch,S,A. 2008. Preschool Classroom Management. Gryphon House, Beltsville.
Yörükoğlu, A. 1997. Çocuk ruh sağlığı. Özgür Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

2

3

6

7

8

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 5
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 5
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 5
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 4
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 5
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 5
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 4
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 2
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Sunum / Seminer 16 3 48
Ödevler 16 3 48
Ara Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 1 16 16
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 232