Dersin Amacı: |
Dünyada uygulanan farklı okulöncesi eğitim yaklaşımlarının incelenmesi, Türkiye koşulları ile karşılaştırılarak ülkemiz için uygulanabilir yaklaşımların tartışılması ve tartışılan her yaklaşım için en uygun özelliklerin saptanması. |
Dersin İçeriği: |
Dünyada ve Türkiye’de erken çocukluk eğitiminin gelişimi, erken çocukluk dönemi eğitim programlarının tanımlanması, Maria Montessori, Highscope, Reggio Emilia, Head Start, Bank Street, Waldorf vb. alternatif yaklaşımlar, Türkiye’de uygulanmakta olan erken çocukluk dönemi (0-72 Ay) eğitim programlarının amaç ve ilkeleri, özellikleri, eğitim yöntem ve teknikleri, gelişim alanlarına yönelik kazanım ve gösterge belirleme, aylık eğitim planına göre günlük eğitim akışı planlayabilme, uygun etkinlik hazırlama, eğitim programının uygulama stratejileri, aile katılımı, program değerlendirme süreci ve yetişkin eğitimi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Okul öncesi eğitimin Türkiye’deki durumu |
|
2) |
Okul öncesi eğitim modelleri |
|
3) |
Dünyada uygulanan okul öncesi eğitim yaklaşımları |
|
4) |
Proje Yaklaşımı |
|
5) |
Reggio Emilia Yaklaşımı |
|
6) |
Montessori Yaklaşımı |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Waldorf Okulları |
|
9) |
Steiner Yaklaşımı |
|
10) |
High Scope Yaklaşımı |
|
11) |
Ev Okulları, Açık Eğitim Yaklaşımı |
|
12) |
Çocuktan Çocuğa Eğitim Yaklaşımı |
|
13) |
Bank Street Yaklaşımı |
|
14) |
Her bir yaklaşımın felsefesi amaçları, yaygınlığı, eğitim programları ve uygulama süreçleri ve ülkemizdeki uygulamalarla karşılaştırılması |
|
15) |
Her bir yaklaşımın felsefesi amaçları, yaygınlığı, eğitim programları ve uygulama süreçleri ve ülkemizdeki uygulamalarla karşılaştırılması. |
|
16) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Sunum ve makaleler. |
Diğer Kaynaklar: |
İnan, Z.& İnan, T. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Etkili Uygulamalar. Nobel Yayınevi
Fazlıoğlu, Y. & Temel, F. (2016). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Kuramlar. Vize Yayınevi
Trawick-Smith, J. W. (2013). Erken çocukluk döneminde gelişim: Çok kültürlü bir bakış açısı. Nobel Akademik Yayıncılık. Çeviren: Prof. Dr. Berrin Akman
Catron, C. E., & Allen, J. (2008). Early childhood curriculum: A creative play model. Prentice hall.
Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim: gelişim psikolojisi: Life-span development. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Limited Şti. Çeviren: Prof. Dr. Galip Yüksel
Güneysu, S. V., Çağlayan, E., & Kaygısız, P. (2005). Beyin araştırmalarının eğitime yansıması. Ankara: SMG Yayıncılık, 11-13. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
5 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
5 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
3 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
5 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
3 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
1 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
1 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
3 |