ÇGE514 Çocuklarda Öğrenme Güçlükleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE514
Ders İsmi: Çocuklarda Öğrenme Güçlükleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇELİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenme güçlüklerinin özelliklerinin neler olduğunu, nasıl ayırt edilebileceğini ve öğrenme güçlüklerine nasıl müdahale edilebileceğini kavrayabilme.

Dersin İçeriği: Öğrenme güçlüğü gösteren çocukların özellikleri, tanılama yöntemleri, uyum sorunları ve eğitim olanakları, öğrenme güçlüğü gösteren çocuklara yönelik bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama ve uygulama

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenme güçlüğünün tanımı söyler/yazar. Öğrenme güçlüklerinin nedenleri açıklar. Öğrenme güçlüklerini sınıflandırarak tablo halinde gösterir.
2) Öğrenme güçlüğünün yaşam boyu süreçteki yansımalarını bilir
3) Çeşitli öğrenme kuramlarını öğretim ilke ve stratejileri ile ilişkilendirir.
4) Öğrenme güçlüğe ilişkin erken müdahalenin önemini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenme güçlüğündeki dil, algı ve duyuşsal problemleri tarif eder ve problemin üstesinden gelmek için destek olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenme güçlüğü olan bireylerle çalışan öğretmenlere akademik ve sosyal bağlamda destek olur.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenme güçlüğüne sahip olan ve olmayan bireylerin nörobiyolojik, fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel özelliklerindeki farklılığı betimler.
2) Öğrenme güçlüğü ile ilişkili nörofizyolojik etmenleri gözlemleyerek öğrenci performansı üzerindeki etkileri ile ilişkilendirir.
3) Öğrenme güçlüğüne ilişkin çalışmalarda sorumluluk sınırlarını bilir ve gerekli yönlendirmeleri yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenme güçlüğüne sahip çocukların ebeveynlerini yönlendirir ve eğitime katılmalarında yardımcı olur.
2) Genel sınıf, kaynaştırma ve özel eğitim sınıflarında verilen hizmeti açıklar ve bu hizmeti geliştirir.
3) Öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerle çalışırken bireyin yaşamında yer alan profesyoneller ve aile ile işbirliği içinde ve etik ilkeler doğrultusunda çalışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenme güçlüğünün tanımı, sınıflandırılması ve ilişkili kavramlar
2) Öğrenme güçlüğünün nörobiyolojisi ve nedenleri
3) Okuma güçlükleri tanıma, değerlendirme ve eşlik eden sorunlar
4) Yazma güçlükleri tanıma değerlendirme ve eşlik eden sorunlar
5) Matematik güçlükleri tanıma değerlendirme ve eşlik eden sorunlar
6) Erken müdahalenin önemi ve erken çocukluk eğitimi
7) Ara Sınav
8) Bireysel farklılıklara saygı duyma. Öğrenme güçlülerine sahip öğrencilerle birlikte çalışırken tüm öğrencileri kapsayan uygun bakış açısı
9) Öğrenme güçlüğüne sahip çocukların bilişsel, meta-bilişsel ve hafıza özellikleri-zorlu ve üstün yönler
10) Öğrenme güçlüğüne sahip çocuklarda anne, baba ve okul öncesi öğretmenlerle çalışma
11) Okumada güçlük yaşayan öğrenciler, Yazmada güçlük yaşayan öğrenciler, Matematikte güçlük yaşayan öğrenciler
12) Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin genel sınıf ortamına katılımları
13) Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarına katılımları
14) Genel değerlendirme
15) Sunumlar.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler.
Diğer Kaynaklar: Bender, E. N. (2012). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri. Ankara: Nobel.
Catts, Hugh William (2005). Language and reading disabilities. Boston: Pearson/Allyn and Bacon .
Doğru, S.Y. (Ed.) (2015) Öğrenme Güçlükleri. Ankara: Eğiten Kitap.
Ferrell, K. A. (1985). Reach Out and Teach: Meeting Tre Training Needs of Parents of Visually and Multiply Handicapped Young Children. Blind.
Frierson, Edward C. (1967). Education children with learning disabilities :selected readings. New York: Appleton-Century Crofts.
Gerber, Adele (1993). Language-related learning disabilities: their nature and treatment. Baltimore: Paul Brookes
Karasu, N., Bilgi, A. D., Tertemiz, N., Aykut Ç. (2015)Öğrenme Güçlüğü Seti. Ankara: Eğiten Kitap
Kollektif ( 2018 ) Öğrenme güçlüğü sınıf içi destek kitabı. Ankara: Eğiten Kitap. Melekoğlu, M.A., Sak, U. ( 2017) Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Ankara: Pegem.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

6

7

2

3

12

4

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 5
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 5
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 5
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 5
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 5
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 5
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 5
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 16 48
Ara Sınavlar 1 15
Rapor Teslimi 16 16
Final 1 15
Toplam İş Yükü 232