Dersin Amacı: |
Modern dünyada bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak hem de çalışılan alanla ilgili problemleri çözme ya da araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği: |
Araştırma probleminin seçilmesi, veri tabanlarını kullanarak literatür taraması yapma, araştırma sorusu ve hipotezlerin oluşturulması, nitel ve nicel araştırma yöntem ve teknikleri, probleme uygun araştırma desenlerinin oluşturulması, doğru örneklem seçimi, ölçeklerin özellikleri ve uygulanması süreci, verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve rapor edilme süreci. Araştırmada etik kurallara uyma ve hakemli dergilerde yayın yapma süreci. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bilimsel Araştırma, Kuram, Bilimin Temel İşlevleri, Bilimsel Araştırma İlkeleri, Bilimsel Yöntem ve Diğer Kavramlar |
|
2) |
Bilimsel Bilgi ve Diğer Bilgi Türleri |
|
3) |
Hipotez Geliştirme ve Teori |
|
4) |
Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri: Veri ve Türleri, Ölçme ve
Türleri, Ölçek ve Türleri |
|
5) |
Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri: Güvenilirlik ve
Geçerlilik, Veri Toplamada Temel Yaklaşımlar, Ortak Süreçler |
|
6) |
Veri Toplama Teknikleri ve Verilerin İlenmesi: Görüşme, Anket, Gözlem,
Kaynak Derlemesi, Tarama, Yazışma, Verilerin İşlenmesi, Çözümlenmesi |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Araştırma Tasarısı ve Rapor Hazırlama: Araştırmanın Sınıflandırılması,
Yazım Kuralları, Kaynak Toplama, Notlar, Bibliyografya, Tablo ve Şekiller |
|
9) |
Araştırma Tasarısı ve Rapor Hazırlama: Sayfa Düzeni, Kaynak ve
Dipnotlar, Metin Aktarımları, Tablo, Şekil Ve Grafikler |
|
10) |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Türleri |
|
11) |
Örnekleme Tanımı, Türleri ve Teknikleri; Araştırmada Güvenilirlik ve
Geçerlilik |
|
12) |
Bilim Dili: Yazım Dili, Sözcük Seçimi, Cümle ve Paragraf Yapısı, Üslup,
Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri.
|
|
13) |
Görüşme Tekniği, Odak Grup Görüşmesi, Örnek Olay Yöntemi; Gözlem
Yöntemi |
|
14) |
Bir Bilimsel Araştırma Tasarımı Çalışması |
Sunum ve makaleler. |
15) |
Bir Bilimsel Araştırma Tasarımı Çalışması |
Sunum ve makaleler |
16) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Çeşitli örnek araştırma yazıları ve tezler. |
Diğer Kaynaklar: |
Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi-Kavramlar, ilkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara. Balcı, A. Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. 7. Baskı,Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş.,vd. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Ankara:Pegem Akademi. Ural, A., Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS Veri Analizi. Ankara:Detay Yayıncılık. Huber, E., Uzun, L. (2001). Metin Türü ve Yazma Edimi ilişkisi: Bilimsel Metin Yazma Edimi. Dilbilim Araştırmaları 2001. s.9-35. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
3 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
3 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
3 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
3 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
3 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
4 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
5 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
5 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
3 |