Dersin Amacı: |
Gelişime İlişkin kavramlar ve kuramlar, gelişimde kritik dönemler,
gelişim dönemleri, gelişim psikolojisinde kullanılan araştırma
yöntemleri ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Yaşam boyu gelişim olgusu, gelişimle ilgili temel kavramlar ve kuramlar, gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişimin genetik temelleri, doğum öncesi gelişim, doğum süreci, yeni doğan, bebeklik, erken çocukluk, orta çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yetişkinlik ve ileri yetişkinlik dönemlerinde gelişim, ölüm, ölmek ve yas konularını, bu konulara ilişkin güncel bilimsel araştırmaların yorumlanmasını, alana ve uygulamalara yansımasını tartışarak değerlendirme. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Gelişimle ilgili büyüme, gelişme, olgunlaşma, öğrenme,
hazır bulunuşluk kavramları. |
|
2) |
Gelişimin kritik dönemleri ve gelişim ilkeleri. |
|
3) |
Gelişimi etkileyen faktörler. |
|
4) |
Bebeklik döneminde gelişim. |
|
5) |
Okul öncesi dönemde gelişim. |
|
6) |
Orta çocukluk döneminde gelişim. |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Ergenlik döneminde gelişim. |
|
9) |
Gelişim kuramlarının karşılaştırılması. |
|
9) |
Yetişkinlik ve yaşlılık döneminde gelişim. |
|
11) |
Gelişim kuramlarının karşılaştırılması. |
|
12) |
Gelişimle ilgili araştırma yöntem ve teknikleri. |
|
13) |
Çocuklarda görülen gelişimsel bozukluklar. |
|
14) |
Çocukların gelişimlerini değerlendirmede kullanılan yöntemler.
|
|
15) |
Çocukların gelişim alanlarını desteklemeye yönelik etkinlikler. |
|
16) |
FİNAL. |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Sunumlar ve makaleler |
Diğer Kaynaklar: |
Aral, N. Ve Duman, T. (Edit.) 2009. Eğitim Psikolojisi. Kriter Yayınları,
İstanbul.
Aydın, B., Can, G., Ersanlı, K., Kılıç, M., Külahoğlu, Ş., Öztürk,
B.,Bilge,F., Küçükkaragöz, H., Kısaç, İ., Korkmaz, İ. ve Bilgin, M.
2002. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Pegem Yayıncılık, Ankara.
Onur, B. 1997. Gelişim Psikolojisi. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
Yörükoğlu, A. 1997. Çocuk Ruh Sağlığı. Özgür Yayınları, İstanbul. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
5 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
5 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
5 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
5 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
5 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
5 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
4 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
4 |