Dersin Amacı: |
Erken Müdahale Programlarının Tarihsel Gelişimini, Erken Müdahale Programlarında Uygulama ve Değerlendirme süreci, Önleyici Erken Müdahale Programları, Erken müdahalede yaklaşımları; erken müdahale program türleri: eve, kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programları; erken müdahale program özellikleri, Dünya'da ve Türkiye'de Erken Müdahale Uygulamalarındaki Gelişmeler, Dünya'da ve Türkiye’de uygulanmakta olan güncel erken müdahale programların özelliklerini ve bileşenlerini öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Erken müdahale tanımı, amaçları, konuları, erken müdahalede felsefeler ve gelişimsel teoriler, Dünya’da ve Türkiye’de erken müdahale yaklaşımları ve erken müdahale hizmetleri, hizmet seçenekleri, bireyselleştirilmiş aile hizmet planı, gelişimsel uygunluk programları, aktivite temelli yaklaşım, erken müdahalede doğal çevre, dahil olma, ekip çalışması. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Erken Çocuklukta Gelişimsel Değerlendirme Nedir? |
|
2) |
Gelişimsel Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarının İncelenmesi |
|
3) |
Erken Müdahalenin Önemi |
|
4) |
Erken Müdahale Programlarının İncelenmesi |
|
5) |
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Destek Programı-Meb |
|
6) |
Baba Destek Programı- Açev |
|
7) |
Sosyal Beceri Destek Programı- Osbeb |
|
8) |
Gelişimsel Destek Programı-GEDEP |
|
9) |
Ara Sınav |
|
10) |
Geleceğe İik Adım Projesi- Açev- MEB Programları |
|
11) |
Suriyeli Çocuklar İçin Yaz Anaokulu-Açev |
|
12) |
Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Müdahale Programları |
|
13) |
Açev Yaz Okulu Erken Müdahale Programı |
|
14) |
Erken Müdahale Programları Araştırmalarının İncelenmesi |
|
15) |
Erken Müdahale Programları Araştırmalarının İncelenmesi |
|
16) |
FİNAL |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Uyanık G. Çiftçi Arslan H.,( 2018). Gelişimsel Değerlendirmeye Genel Bakış, ”,(Ed.: Pınar Bayhan) Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef, 12-25. |
Diğer Kaynaklar: |
Bayhan P. (2015). Okul Öncesi Dönemde Alternatif Değerlendirme, Hedef Yayıncılık,
Güneri E. (2016) Türkiyede Kullanılan Psikolojik Testler Gelişim Testleri, Kaknüs Psikoloji, İstanbul
Güneri E. (2016) Türkiyede Kullanılan Psikolojik Testler Zeka Testleri Kaknüs Psikoloji, İstanbul
Bayhan, P. (2018) Erken Müdahale, Hedef Yayıncılık, Ankara.
Beaty, J.J. (2018) Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme, edt. M. Boz. Anı Yayıncılık
Mc Afee, O., LeongD.J., Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Nobel Yayıncılık Ankara.
Küçük, K. A. Y. M. A. Z. Ç. ve BAYHAN, P.(2018),“Gelişimsel gecikmesi olan çocukların değerlendirilmesi”,(Ed.: Pınar Bayhan) Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef, 151-180.
TUNÇELİ, H. İ., & ZEMBAT, R. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişimin değerlendirilmesi ve önemi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
3 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
5 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
3 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
1 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
1 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
1 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
3 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
3 |