ÇGE513 Çocukluk Döneminde Oyun ve Oyun Araştırmalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE513
Ders İsmi: Çocukluk Döneminde Oyun ve Oyun Araştırmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERVET BAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SERVET BAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, çocukların oyun gelişimini ve gereksinimini anlamak, oyuna eşlik edenlerin rolleri, oyun materyalleri ve güvenliği konusunda farkındalık geliştirmesini ve oyuna çok boyutlu bakış açısı geliştirmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Çocukluk döneminde oyunun önemi, gelişimi ve oyun kuramları, Oyun temelli öğrenme, oyun merkezleri ve oyun materyalleri, çocuğu izleme ve değerlendirme aracı olarak oyun, çocukların tanı ve tedavisinde oyun, bir öğretim yöntemi olarak oyun, erken çocukluk döneminde oyunla eğitimin özellikleri, oyunla eğitimin kazanımları, çocukların gelişimini destekleyici oyun geliştirebilme, uygulayabilme, oyunu temel alan güncel araştırmaları takip etme, yorumlama ve tartışma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Oyunun erken çocukluk dönemdeki önemini açıklar.
2) Oyun temelli programı açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Etkili oyun alanları ve içerikleri oluşturmak için gerekli unsurları açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Oyun türleri ve oyun aşamalarını uygulamada kullanır ve değerlendirir.
2) Çocukların oyunlarında yetişkin rolünün önemini açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocukluk döneminde oyunun önemi, gelişimi ve oyun kuramları
2) Oyun temelli öğrenme, oyun merkezleri ve oyun materyalleri
3) Çocuğu izleme ve değerlendirme aracı olarak oyun
4) Çocukların tanı ve tedavisinde oyun, Oyunu temel alan güncel araştırmaları takip etme, yorumlama ve tartışma.
5) Bir öğretim yöntemi olarak oyun, erken çocukluk döneminde oyunla eğitimin özellikleri
6) Oyunla eğitimin kazanımları, Çocuk eğitiminde araştırıcı, yapıcı, yaratıcı oyunlar
7) Ara Sınav ve Sunumlar.
8) Okul öncesi dönem eğitiminde oyunlaştırma
9) Oyunu temel alan güncel araştırmaları takip etme, yorumlama ve tartışma
10) Okul Öncesi Eğitiminde kapsayıcı eğitim yöntemi olarak oyun.
11) Çocukların gelişimini destekleyici oyun geliştirebilme ve uygulayabilme
12) Çocukların gelişimini destekleyici oyun geliştirebilme ve uygulayabilme
13) Çocukların gelişimini destekleyici yeni dijital veriler, dijital medya ile oyun
14) Oyunu temelli araştırma önerisi hazırlama
15) Uzaktan eğitimde oyun ve oyunlaştırma
16) Final ve Sunumlar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler.
Diğer Kaynaklar: Yılmaz, M., Erduran, N., (2015),Oyun Dünyam-Dünyam Oyun, Eğiten Kitap Yayınları, Ankara
Öztürk Samur, A. Can Yaşar, M., Kızıltepe, G. İ., (2017-2018) ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ DERS NOTU, Adnan Menderes Üniversitesi
Tüfekçioğlu, Ü. ve diğerleri, ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2279
Sevinç, M. (2004), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun, Morpa Yayınları, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

5

4

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 5
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 5
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 5
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 3
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 5
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 5
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 5
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 16 48
Ara Sınavlar 1 15
Rapor Teslimi 16 16
Final 1 15
Toplam İş Yükü 232