ÇGE528 Eğitimde Yönetim ve Liderlikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE528
Ders İsmi: Eğitimde Yönetim ve Liderlik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ İLKER GÜMÜŞELİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ İLKER GÜMÜŞELİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı liderliğin yönetim ve eğitim yönetimi açısından öneminin incelenmesi, eğitim liderliğinin diğer liderlik türlerinden farklı yönlerinin açıklanması ve çeşitli kademelerde liderlik uygulamalarının incelenmesidir.
Dersin İçeriği: Yönetimin tanımı, yönetimle ilişkili kavramlar, yönetim kuramları ve süreçleri, yönetici-lider özellikleri, yönetsel süreçte kişilerarası iletişim, personelin yönetimi, yönetimin fonksiyonları, yönetim uygulamaları ile ilgili çeşitli yaklaşım biçimlerinin incelenmesi, karar verme ve planlama, organizasyon, örgütsel yapı, yetki ve güç, güdüleme, önderlik, organizasyonlarda değişim ve yönetim, yönetimde güncel konular.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Liderlik tanım, teori ve yaklaşımlarını açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Okul yöneticilerinin liderlik yeterlik ve standartlarını bilir.
2) Örgütler açısından liderliğin önemini kavrar.
3) Yönetici ve lider kavramlarını karşılaştırır.
4) Eğitim, öğretim ve müfredat liderliğini okul açısından tartışır.
5) Öğretim liderliği ile ilgili araştırma sonuçlarını inceler ve yorumlar.
6) Güncel liderlik yaklaşımlarını okul bağlamında analiz eder.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Hakkında Bilgi, Dersin Hedefleri Ve Ders Programının Açıklanması, Yönetim, Liderlik, Eğitim Liderliği, Öğretim Liderliği Eğitim Örgütleri Açısından Yöneticilik Ve Liderliğin Önemi
2) Liderlik Ve Yöneticilik Arasındaki Benzerlik Ve Farklar Okullarda Lider Yöneticilik Kavramı Liderliği Oluşturan Unsurlar Ve Güçler
3) Etkili Okul Yöneticiliği İçin Gerekli Temel Beceri Ve Süreçler
4) Liderlikte Özellikler Kuramı Ve Okullarda Uygulanması
5) Liderlikte Davranışsal Kuramlar Ve Okullarda Uygulanması
6) Liderlikte Durumsallık Kuramları Ve Okullarda Uygulanması
7) Vize ve Ödev Teslimi.
8) Liderlikte Yeni Yaklaşımlar ve Eğitim Örgütlerine Etkileri
9) Çağdaş Okul Yöneticileri İçin Liderlik Standartları
10) Toplumsal Liderlik, Etik Liderlik, Örgütsel Liderlik, Politik Liderlik, Öğretim Liderliği
11) Okulun Eğitim Programı ve Öğretimini Yönetme
12) Eğitim Programını Koordine Etme, Öğrenci İlerlemesini İzleme, Öğretmenleri Denetlemek ve Değerlendirme
13) Okulda Öğrenmeyi Destekleyici Kültür Oluşturma
14) Okulda Öğrenmeyi Destekleyici Kültür Oluşturma
15) Öğretim Liderliği ve Okul Müdürünün Öğretim Liderliği Görevleri Okulun Misyon Ve Amaçlarını Belirleme, Açıklama
16) Final sınavı ve Tez inceleme Ödevi Teslimi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mustafa Aydın, Eğitim Yönetimi
Mehmet Şişman, Öğretim Liderliği
Vehbi Çelik, Eğitim Liderliği
Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği
Gümüşeli A. İlker. İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları
Gümüşeli A. İlker. Çağdaş Okul Müdürünün Liderlik Alanları
Diğer Kaynaklar: Warren Bennis, Bir Lider Olabilmek
İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel, Mesleki Ve Örgütsel Etik
Tony Bush, Teories Of Educational Leadership And Management
Elaine K. Mcevan, 7 Steps To Effective Instructional Leadership
Jo Blase, Handbook Of Instructional Leadership
David Middlewood, Neil Burton, Managing The Curriculum
John P. Kotter, What Leaders Really Do
Petra E. Snowden & Richard A. Gorton, School Leadership And Administration
Leslie W. Rue & Llıyod L. Byars, Supervision
Megan Crawford, Lesley Kydd, Ve Colin Riches, Leadership And Teams In Educational Management
Sue Law & Derek Golver, Educational Leadership And Learning
Janes L. Gibson, John M. İvancevich, James H. Donelly, Jr. Organizations
E. Mark Hanson, Educational Administration And Organizational Behavior
Wayne K. Hoy & Cecil G. Miskel, Educational Administration
Thomas Sergiovanni & Robert J. Starrat, Supervision: Human Perspectives
Robert G. Owens, Organizational Behavior In Education: Instructional Leadership And School Reform

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 1
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 1
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 1
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 1
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 4
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 1
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 1
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 5
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Laboratuvar 2 0
Uygulama 2 0
Derse Özgü Staj 2 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 15 45
Ara Juri 4 0
Ara Sınavlar 1 15
Rapor Teslimi 15 15
Juri 2 0
Final 1 15
Toplam İş Yükü 228