Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ÇGE528 | ||||||||
Ders İsmi: | Eğitimde Yönetim ve Liderlik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ İLKER GÜMÜŞELİ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ İLKER GÜMÜŞELİ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı liderliğin yönetim ve eğitim yönetimi açısından öneminin incelenmesi, eğitim liderliğinin diğer liderlik türlerinden farklı yönlerinin açıklanması ve çeşitli kademelerde liderlik uygulamalarının incelenmesidir. |
Dersin İçeriği: | Yönetimin tanımı, yönetimle ilişkili kavramlar, yönetim kuramları ve süreçleri, yönetici-lider özellikleri, yönetsel süreçte kişilerarası iletişim, personelin yönetimi, yönetimin fonksiyonları, yönetim uygulamaları ile ilgili çeşitli yaklaşım biçimlerinin incelenmesi, karar verme ve planlama, organizasyon, örgütsel yapı, yetki ve güç, güdüleme, önderlik, organizasyonlarda değişim ve yönetim, yönetimde güncel konular. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Hakkında Bilgi, Dersin Hedefleri Ve Ders Programının Açıklanması, Yönetim, Liderlik, Eğitim Liderliği, Öğretim Liderliği Eğitim Örgütleri Açısından Yöneticilik Ve Liderliğin Önemi | |
2) | Liderlik Ve Yöneticilik Arasındaki Benzerlik Ve Farklar Okullarda Lider Yöneticilik Kavramı Liderliği Oluşturan Unsurlar Ve Güçler | |
3) | Etkili Okul Yöneticiliği İçin Gerekli Temel Beceri Ve Süreçler | |
4) | Liderlikte Özellikler Kuramı Ve Okullarda Uygulanması | |
5) | Liderlikte Davranışsal Kuramlar Ve Okullarda Uygulanması | |
6) | Liderlikte Durumsallık Kuramları Ve Okullarda Uygulanması | |
7) | Vize ve Ödev Teslimi. | |
8) | Liderlikte Yeni Yaklaşımlar ve Eğitim Örgütlerine Etkileri | |
9) | Çağdaş Okul Yöneticileri İçin Liderlik Standartları | |
10) | Toplumsal Liderlik, Etik Liderlik, Örgütsel Liderlik, Politik Liderlik, Öğretim Liderliği | |
11) | Okulun Eğitim Programı ve Öğretimini Yönetme | |
12) | Eğitim Programını Koordine Etme, Öğrenci İlerlemesini İzleme, Öğretmenleri Denetlemek ve Değerlendirme | |
13) | Okulda Öğrenmeyi Destekleyici Kültür Oluşturma | |
14) | Okulda Öğrenmeyi Destekleyici Kültür Oluşturma | |
15) | Öğretim Liderliği ve Okul Müdürünün Öğretim Liderliği Görevleri Okulun Misyon Ve Amaçlarını Belirleme, Açıklama | |
16) | Final sınavı ve Tez inceleme Ödevi Teslimi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Mustafa Aydın, Eğitim Yönetimi Mehmet Şişman, Öğretim Liderliği Vehbi Çelik, Eğitim Liderliği Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği Gümüşeli A. İlker. İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları Gümüşeli A. İlker. Çağdaş Okul Müdürünün Liderlik Alanları |
Diğer Kaynaklar: | Warren Bennis, Bir Lider Olabilmek İnayet Pehlivan Aydın, Yönetsel, Mesleki Ve Örgütsel Etik Tony Bush, Teories Of Educational Leadership And Management Elaine K. Mcevan, 7 Steps To Effective Instructional Leadership Jo Blase, Handbook Of Instructional Leadership David Middlewood, Neil Burton, Managing The Curriculum John P. Kotter, What Leaders Really Do Petra E. Snowden & Richard A. Gorton, School Leadership And Administration Leslie W. Rue & Llıyod L. Byars, Supervision Megan Crawford, Lesley Kydd, Ve Colin Riches, Leadership And Teams In Educational Management Sue Law & Derek Golver, Educational Leadership And Learning Janes L. Gibson, John M. İvancevich, James H. Donelly, Jr. Organizations E. Mark Hanson, Educational Administration And Organizational Behavior Wayne K. Hoy & Cecil G. Miskel, Educational Administration Thomas Sergiovanni & Robert J. Starrat, Supervision: Human Perspectives Robert G. Owens, Organizational Behavior In Education: Instructional Leadership And School Reform |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | ||||||||
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | ||||||||
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | ||||||||
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | ||||||||
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | ||||||||
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | ||||||||
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | ||||||||
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||||
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | 1 |
2) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. | 1 |
3) | 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | 1 |
4) | 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | 1 |
5) | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 4 |
6) | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | 1 |
7) | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | 1 |
8) | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 5 |
9) | 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Laboratuvar | 2 | 0 |
Uygulama | 2 | 0 |
Derse Özgü Staj | 2 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 45 |
Sunum / Seminer | 16 | 48 |
Ödevler | 15 | 45 |
Ara Juri | 4 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Rapor Teslimi | 15 | 15 |
Juri | 2 | 0 |
Final | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü | 228 |