PTL111 Genel Patolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Patoloji Laboratuvar TeknikleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Patoloji Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PTL111
Ders İsmi: Genel Patoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Patolojinin tanımı, Patolojinin konuları,Patoloji laboratuvarı kavramı, Patoloji laboratuvarının işleyişi- görev dağılımı-organizasyon şeması, Patoloji laboratuvarında yetki ve sorumlulukların- laboratuvarda kullanılan alet,malzeme ve cihazların tanıtımı, Patoloji laboratuvarına gelen numunelerin tanıtımı-isimlendirilmesi, Patoloji laboratuvarında kullanılan kimyasalların tanıtımı-etki mekanizmaları ve güvenlik kavramı, Hücresel adaptasyon, hücre zedelenmesi,,nekroz.İltihap kavramı-nedenleri-türleri-patogenezi. Doku onarımı ve iyileşme. Sıvı-Elaktrolit dengesi,ödem, hiperemi,hemoraji, trombüs,emboli, şok, iskemi,enfarktüs kavramları.Temal hastalık nedenleri. Hastalık ve etyoloji kavramları, Neoplkazi kavramı,benin ve malin tümörlerin genel özellikleri. Sitoloji kavramı, sitolojik materyallerin tanıtım ve tespitinin öğretrilmesini amaçlar
Dersin İçeriği:

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
Alana Özgü Yetkinlik
1) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Patoloji laboratuvarında yapılan işlemleri açıklamak Histopatolojik ve sitolojik materyallerin çeşitlerini ve nasıl alındıklarını anlatmak Patoloji laboratuvarına numune gönderme kriterlerini açıklamak. Hücre- doku- organ tanımları Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
2) Hücresel adaptasyon- zedelenme ve nekrozu açıklamak Metabolik yolları özetlemek Hücresel adaptasyon – Hücre zedelenmesi – Hücre nekrozu Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
3) İltihabi yanıt, tanım – isimlendirme- fizyopatoloji- çeşitleri ve sonuçlarını açıklamak Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
4) İmmünite tanımı. Hücresel ve hümöral immünite kavramları, farklılıkları ve önemini açıklamak. Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
5) İmmünopatoloji, Aşırı duyarlılık reaksiyonları, immün yetmezlik hastalıkları ve otoimmün hastalıklar konusunda genel bilgiler vermek. Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
6) Sıvı – Elektrolit dengesi- suyun ve elekrolitlerin vücuttaki dağılımı, görevleri. Dokular ve damarlar arasındaki sıvı hareketleri, dokular ve hücreler arasındaki sıvı hareketlerini açıklamak. Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
7) Sıvı-Elektrolit dengesi bozukluklarının fizyopatolojisini anlatmak Ödem, hiperemi-konjesyon, hemoraji, şok tanımlarını , bu olguların sonuçlarını, kliniğini ve hastaya genel yaklaşımı anlatmak Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık.
8) ARA SINAV Bir sonraki derse hazırlık
9) Hastalık ve Etyoloji tanımı, etyolojinin önemi, hastalık oluşturan fiziksel, kimyasal nedenler, genetik faktörler, metabolik hastalıklar ve beslenme bozuklukları hakkında genel bilgiler vermek. Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık.
10) Neoplazi tanımı, klasifikasyonu, isimlendirmesi, neoplazilerin yapısal özelliklerini anlatmak. Ders tekrarı, bir sonraki ders için hazırlık.
11) Neoplazilerin epidemiyolojisi ve etyolojilerini anlatmak. Malin tümörlerin metastastazı ve metastaz yollarını açıklamak Ders tekrarı, bir sonraki ders için hazırlık
12) Neoplazilerin tanısı ve tedavisini anlatmak Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
13) Neoplazilerde erken tanı yöntemlerini anlatmak. Çevreyi bilinçlendirme önemini açıklamak. Kerndi kendine muayenei gözlem , farkındalık önemini açıklamak ve erken tanı parametrelerini anlatmak Ders tekrarı. Bir sonraki derse hazırlık.
14) Patoloji laboratuvar uygulaması, laboratuvarda doku ve organların makroskobik incelemesini, doku takip aşamalarını – blok yapımını ve boyama işlemlerini izlemek . Derste anlatılan kavramları mikroskop altında izlemek. Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık
15) FINAL SINAVI
16)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok
Diğer Kaynaklar: Robbins- Temel Patoloji. Nobel tıp kitapevi. 9. baskı
TC. MEB,Labr. hizmetleri. Doku preperatını boyama. Ankara 2013
TC. MEB. Tıbbi Labr. Histolojik preperat hazırlama. Ankara, 2100
TC. MEB Patoloji labr. çalışma Ankara, 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100