TIP424 Aile Hekimliği Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP424
Ders İsmi: Aile Hekimliği I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BERRİN ZÜHAL ALTUNKAYNAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Birey, aile ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek; tıp etiği ilkeleri ile uyum içinde birinci basamak düzeyinde hastayı karşılamak, anamnez almak, muayene yapmak, tanı ve tedavi planlamak, acil durumları değerlendirmek, sevk endikasyonlarını koymak için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Hasta ve hasta yakınları ile etkin iletişim kurarak genel ve sistemlere yönelik anamnez alır. - Genel ve sistemlere yönelik ayrıntılı fiziksel ve ruhsal muayene yaparç. - Anamnez ve fizik muayene bulgularını esas alarak ön tanılar oluşturur, ön tanıları test etmek ve ayırıcı tanı yapmak için gerekli tanı testlerini seçer. - Tanı testlerinin önceliklerini ve sınırlılıklarını açıklar, testlerinin sonuçlarını değerlendirir. - Anamnez, fizik muayene ve tanı testlerinin sonuçlarını değerlendirerek ayırıcı tanı yapar ve birinci basamak düzeyinde tanı koyar. - Tanıya uygun olarak birinci basamak düzeyinde tedavileri planlar. - Tanı ve tedaviye yönelik temel girişimsel işlemleri yapar (sonda takma, kan alma, damar yolu açma, enjeksiyon gibi). - Birinci basamak düzeyinde hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımlarını açıklar. - Birinci basamak düzeyinde kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını, endikasyonlarını, kontrendikasyonlarını, yan etkilerini ve ilaç etkileşimlerini açıklar ve akılcı ilaç ilkelerine uygun olarak reçete düzenler. - Acil durumları tanır, temel yaşam desteğini sağlayacak ilk girişimleri yapar. İleri inceleme ve tedavi için sevk endikasyonlarını ve uygun koşullarda uygun sevk etme ilkelerini açıklar. - Hastalıkların epidemiyolojisi, etiyolojisi ile fizyopatolojik mekanizmalarını ve klinik özelliklerini açıklar. - Klinik uygulamalarda karşılaşılan temel etik konuları açıklar. - Öğrenme gereksinimleri doğrultusunda bilgiye ulaşır, bilgiyi eleştirel değerlendir. - Ölü muayenesi ve raporlama süreçlerini açıklar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hasta ve hasta yakınları ile etkin iletişim kurarak genel ve sistemlere yönelik anamnez alır.
2) Genel ve sistemlere yönelik ayrıntılı fiziksel ve ruhsal muayene yaparç
3) Anamnez ve fizik muayene bulgularını esas alarak ön tanılar oluşturur, ön tanıları test etmek ve ayırıcı tanı yapmak için gerekli tanı testlerini seçer.
4) Anamnez, fizik muayene ve tanı testlerinin sonuçlarını değerlendirerek ayırıcı tanı yapar ve birinci basamak düzeyinde tanı koyar.
5) Tanıya uygun olarak birinci basamak düzeyinde tedavileri planlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Çalışması Saultz JW. Textbook of Family Medicine. McGraw-Hill, New York, 2000.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık verilecektir. Weekly will be shared.
Diğer Kaynaklar: Textbook of FamilyPractice Rakel RE. Textbook of FamilyPractice. 6th Edition. Philadephia, Saunders, 2002.
2 Family Medicine Principles and Practice Taylor RB. Family Medicine Principles and Practice. 4th Edition. New York, Springer, 1994.
3 Medicine; A Primary Care Approach Rubin RH, Voss C, Derksen DJ, Gateley A, Quenser RW. Medicine; A Primary Care Approach. 1st Edition. Philadelphia, Saunders, 1996.
4 Primary Care Medicine. Office Evaluation and Management of the Adult Patient Gorol AH, May LA, Mulley AG. Primary Care Medicine. Office Evaluation and Management of the Adult Patient. 3rd Edition. Lippincott, Philadelphia, 1995.
5 Essentials of Family Medicine Sloane PD, Slatt LM, Curtis P, Ebell MH. Essentials of Family Medicine. 3rd Edition. Williams & Wilkins, Baltimore, 1998.
6 A Textbook of Family Medicine McWhinney IR. A Textbook of Family Medicine. 2nd Edition. Oxford UniversityPress, Oxford 1997.
7 Textbook of Family Medicine. Saultz JW. Textbook of Family Medicine. McGraw-Hill, New York, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir.
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir.
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular.
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir.
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur,
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır,
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. 1
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. 4
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. 4
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. 5
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. 5
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar 5
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. 4
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar 4
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, 4
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar 5
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, 4
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 5
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir 2
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 2 1 2
Juri 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120