CGL241 Özel Eğitim Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGL241
Ders İsmi: Özel Eğitim I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. FULDEN TUNÇ GENÇ
Dersi Veren(ler):





Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Özel eğitim ve özel eğitimle ilgili temel kavramları ve özel eğitime ihtiyaç duyan grupların özelliklerini tanımaktır. Kaynaştırma, erken müdahale gibi kavramları tartışmak. Özel gereksinimi olan çocuklara yönelik uygulanan öğretim teknik ve yöntemlerini kavramak, davranış problemlerine çözüm yolları bulabilmek, özel gereksinimli öğrencilerinin aileleri ile etkili iletişim kurabilmektir.
Dersin İçeriği: Özel eğitim ve özel eğitimle ilgili temel kavramları ve özel eğitime ihtiyaç duyan grupların özelliklerini tanımaktır. Kaynaştırma, erken müdahale gibi kavramları tartışmak. Özel gereksinimi olan çocuklara yönelik uygulanan öğretim teknik ve yöntemlerini kavramak, davranış problemlerine çözüm yolları bulabilmek, özel gereksinimli öğrencilerinin aileleri ile etkili iletişim kurabilmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Otizm Spektrum Bozukluğunu tanımlayabilmek, Otizmli Çocukların Değerlendirilmesi Otizmde Eğitim ve Terapi Yöntemlerinden Ayrık Denemeli Öğretim, İpucu Sunma ve Geri Çekme ile Öğretim, Şekil Verme, Fırsat Öğretimini açıklayabilmek.
2) Öğrenme güçlüğü ve dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu tanımlayabilmek, bu çocukların özelliklerini açıklayabilmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) BEP (Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı) nedir, hazırlanma şekilleri, hazırlarken dikkat edilmesi gereken unsurları açıklayabilmek ve Bep örneklerini inceleyerek Bep hazırlayabilmek.
2) UDA(Uygulamalı Davranış Analizi) nedir, özellikleri, ilkelerini açıklayabilmek, pekiştirme ve pekiştirme tarifelerini tanımlayabilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Özel eğitim ve özel eğitimle ilgili temel kavramları ve özel eğitime ihtiyaç duyan grupların özelliklerini tanımaktır. Kaynaştırma, erken müdahale gibi kavramları tartışmak. Özel gereksinimi olan çocuklara yönelik uygulanan öğretim teknik ve yöntemlerini kavramak, davranış problemlerine çözüm yolları bulabilmek, özel gereksinimli öğrencilerinin aileleri ile etkili iletişim kurabilmektir.
2) Özel eğitim ders konularıyla ilgili literatür tarayıp makale özeti yapabilmek.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bir bakış ve ders içeriğinin anlatılması ve Özel Eğitime Giriş. Ders slaytları
2) Özel Eğitim ve Özel Çocuk tanımlanması Özel Eğitim Personeli, Değerlendirme Süreci Kaynaştırma Eğitimi Özel Eğitimin Sınıflandırılması ve Özellikleri Ders Slaytları
3) Otizm Spektrum Bozukluğu Otizmli Çocukların Değerlendirilmesi Otizmde Eğitim ve Terapi Yöntemleri Ayrık Denemeli Öğretim, İpucu Sunma ve Geri Çekme ile Öğretim, Şekil Verme, Fırsat Öğretimi Ödev: Makale taraması Ders slaytları
4) Otizmle ilgili taranan makalelerin tartışılması / Tartışma metinlerinin yorumlanması Ders slaytları
5) Farklı Gelişen Çocuklar(Öğrenme Güçlüğü, DEHB) Ödev: Makale taraması Ders slaytları
6) DEHB ve Öğrenme Güçlüğü ile ilgili taranan makalelerin tartışılıp yorumlanması Ders slaytları
7) BEP (Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı) nedir, hazırlanma şekilleri, hazırlarken dikkat edilmesi gereken unsurlar Ödev: Bep örneklerini inceleyerek Bep hazırlama Ders slaytları
8) Vize -
9) UDA(Uygulamalı Davranış Analizi) nedir, özellikleri, ilkeleri, U-T-U zinciri. Ders slaytları
10) Hazırlanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) sunumu Ders slaytları
11) Hazırlanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) sunumu Ders slaytları
12) Pekiştirme ve Pekiştirme Tarifeleri Ödev: Makale taraması Ders slaytları
13) Taranan makalelerin tartışılması ve yorumlanması Ders slaytları
14) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders slaytları
Diğer Kaynaklar: Okul Öncesinde Özel Eğitim, Kök Yayıncılık
Özel Eğitime Gereksinimi olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM - İbrahim Diken

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

6

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanındaki temel kavramlar, bilimsel teorileri tanımlayarak, aralarında karşılaştırma yapabilir
3) Alanı ile ilgili sosyal sorumluluk bilincine sahiptir ve bu tür projelere katılma konusunda isteklidir
4) Çocukların farklı gelişim alanlarını (bilişsel, sosyal-duygusal, psikomotor, özbakım, dil ) desteklemeye yönelik bilgi ve becerilerini uygulamaya geçirebilir
5) Okul öncesi dönemdeki farklı eğitim modelleri ve bunların uygulamaları hakkında bilgi sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk Gelişimi alanındaki temel kavramlar, bilimsel teorileri tanımlayarak, aralarında karşılaştırma yapabilir 5
3) Alanı ile ilgili sosyal sorumluluk bilincine sahiptir ve bu tür projelere katılma konusunda isteklidir 5
4) Çocukların farklı gelişim alanlarını (bilişsel, sosyal-duygusal, psikomotor, özbakım, dil ) desteklemeye yönelik bilgi ve becerilerini uygulamaya geçirebilir 5
5) Okul öncesi dönemdeki farklı eğitim modelleri ve bunların uygulamaları hakkında bilgi sahibidir 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Uygulama 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 2 16
Sunum / Seminer 4 2 8
Ödevler 10 2 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 106