İAED205 Human Effects on Designİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İAED205
Ders İsmi: Human Effects on Design
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SEVİLAY ERK ATALAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan eylemlerinin sistemli bir şekilde düzenlenmesi; kullanılacak obje / tasarlanacak yapay çevrenin, insan fizyolojisine en yatkın şekilde oluşturulma prensiplerinin verilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği: Ergonomi hakkında genel bir giriş dersi niteliğindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsan eylemlerinin sistemli bir şekilde düzenlenmesi; kullanılacak obje / tasarlanacak yapay çevrenin, insan fizyolojisine en yatkın şekilde oluşturulma prensiplerinin verilmesini amaçlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş yok
2) Ergonomiye giriş. yok
3) İnsan çeşitliliği, ergonomi ve antropometri Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
4) Ergonomi ve antropometri hakkında tanımlar, ilkeler ve standartlar Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
5) İnsan çeşitliliği ve eylemleri: Antropometri ilkeleri Ayakta durma, oturma, vücut için tek eylemler, el/ayak Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
6) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Antropometrik açıdan çalışma yeri düzenleme Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
7) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme İklimlendirme Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
8) Vize Sınavı yok
9) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme Ses ve gürültü, Aydınlatma Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
10) Çalışma alanları ve ergonomi ile olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme Titreşim ve zararlı maddeler Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
11) Mutfak ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
12) Banyo ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
13) Oturma ve yemek odası ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
14) Yatak odası ve diğer yaşam alanları ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
15) Kamusal alanlar ve ergonomi ilişkisi - Kent ölçeğinde ergonomi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
16) Final Sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bridger, R. S. (1995). Introduction to Ergonomics. Singapore: McGraw-Hill
Pheasant, S. (1998). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and Design. London: Taylor and Francis.
Diğer Kaynaklar: Bridger, R. S. (1995). Introduction to Ergonomics. Singapore: McGraw-Hill
Pheasant, S. (1998). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and Design. London: Taylor and Francis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 4
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır 4
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır 5
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir 5
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir 3
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir 4
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir 4
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 40 80
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 86