İAED412 Universal Designİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İAED412
Ders İsmi: Universal Design
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı evrensel tasarıma ilişkin kavram ve ilkeleri anlamaya
çalışmaktır. Evrensel tasarım yaklaşımının toplumun geneline, kapsayıcı ve
dahil edici bir tavırla, ne şekilde fayda sağlayacağını bulmak ve engelliler
için tasarım dersin bir diğer amacını oluşturur.
Dersin İçeriği: Gerçek dünyaya dair her türlü evrensel tasarım çözümü ve insan
becerilerinin geniş kapsamı ders çerçevesinde tartışılacaktır. Bunların yanı
sıra engelliler ve her türlü insan ırkının çeşitliliğine vurgu yapılarak,
evrensel tasarım yoluyla bu çeşitlilik ve farklı çevreler için maksimum
ulaşılabilirlik sağlamanın önemi ders boyunca vurgulanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Engelliler ve her türlü insan ırkının çeşitliliğine vurgu yapılarak, evrensel tasarım yoluyla bu çeşitlilik ve farklı çevreler için maksimum ulaşılabilirlik sağlamanın önemi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş yok
2) Evrensel tasarım tarihine genel bir bakış yok
3) İnsan becerilerinin kapasitesi: Bilişsel kapasite, görme, duyma ve konuşma yok
4) Kol işlevi, el işleri ve kapasitelerinin tasarım sürecine etkileri yok
5) Beden işlevleri kapasitelerinin tasarım sürecine etkileri yok
6) Hareketlilik (mobility) kapasitelerinin tasarım sürecine etkileri yok
7) Evrensel tasarım ilkeleri (7 ilke ve yönergeler) yok
8) Vize Sınavı yok
9) Evrensel tasarım ilkeleri (7 ilke ve yönergeler) yok
10) Evrensel tasarım uygulama örnekleri yok
11) Bahar Tatil yok
12) Dönem projesi uygulama ve kritikleri yok
13) Dönem projesi uygulama ve kritikleri yok
14) Dönem projesi uygulama ve kritikleri yok
15) Dönem projesi sunumu yok
16) FİNAL/Proje rapor teslim yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The Center for Universal Design (1998). The Universal Design File
Diğer Kaynaklar: The Center for Universal Design (1998). The Universal Design File

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 4
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır 3
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır 5
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir 5
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir 5
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir 5
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir 5
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 40 160
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 166