Kamu Hukuku (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | KHYL511 | ||||||||
Ders İsmi: | Feminist Hukukta Eşitlik ve Hukukun Tarafsızlığı Tartışması | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FEHMİYE CEREN AKÇABAY KARATAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi FEHMİYE CEREN AKÇABAY KARATAŞ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Feminist hukuk çerçevesinde yapılan tartışmalardan hareketle derste şekli eşitliğe yönelik eleştiriler çerçevesinde yapılan farklı eşitlik tartışmaları ve tarafsızlığın imkanları ulusal ve uluslararası yargı kararlarından örnekler ile tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Feminist hukuk tartışmalarında şekli eşitlik, kadınla erkeği eşit hukuksal varlıklar olarak gören ve her ikisi için geçerli haklar talep eden liberal bir talep olarak ele alınır. Liberal feministler, eşitliği cinsiyetler açısından aynılık esasına dayandırarak kadının özel alandan çıkarak kamusal alana dâhil olmasını sağlamaya çalışmışlardır. Şekli eşitlik çerçevesinde, toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılık reddedilerek erkekler ve kadınlar arasındaki benzerlikler vurgulanmış ve hukuk önünde eşitlik talep edilmiştir. Ancak hukuk önünde eşitliğin tanındığı durumlarda dahi hukuk uygulaması cinsiyetlere dayandığı “gerçek” farklara vurgu yaparak ayrımcı uygulamalar ortaya çıkarmaktadır. Kadın ve erkek arasındaki farklar gitgide daha müphem değerlendirmelere yol açacak şekilde kullanılmakta; biyolojik cinsiyet farkları ve kültürel kabuller arasında ayrım gözetmeksizin kullanılan bu ifade, kültürel normların belirlediği ve dayattığı farklılıkları da doğal ayrımlar olarak görerek değişmez kılmaktadır. Şekli eşitliğe getirilebilecek bir başka eleştiri, tarafsız olmayan düzenlemeler çerçevesinde oluşturulan eşit korumanın eril hukuk anlayışı içinde başarısızlığa mahkûm oluşudur. Feminist hukuk çerçevesinde yapılan bu tartışmalardan hareketle derste şekli eşitliğe yönelik eleştiriler çerçevesinde yapılan farklı eşitlik tartışmaları ve tarafsızlığın imkanları ulusal ve uluslararası yargı kararlarından örnekler ile tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilerle tanışma ve dersin tanıtımı: Hukuk gündeminin değerlendirilmesi, hukuk kaynaklarına ulaşmanın yöntemlerinin hayata geçirilmesi, ders anlatımı, derse katılım ve aktif katılımın ödüllendirilmesi, mahkeme kararlarının incelenmesi ve bireysel incelemelerde ödüllendirme, hukuk ile ilgili roman okunması ve aktivite yapılması, vize ve final sınavları ile ilgili bilgilendirmelerin yapılması | Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması |
2) | Kadın haklarının tarihçesine bakış sunmak ve toplumsal cinsiyet eşitliği mücadelesinin tarihi | Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması |
3) | Toplumsal cinsiyet ve ilgili kavramsal çerçeveyi açıklamak: 1. Biyolojik cinsiyet ile toplumsal cinsiyetin ilişkisi ve farkları 2. Toplumsal cinsiyet eşitliği bakımından getirilen eleştiriler | Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması |
4) | Feminist hukukta eşitlik tartışmasını açıklamak: 1. Şekli eşik ve maddi eşitlik 2. Yeni eşitlik arayışları | Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması |
5) | Feminist hukukta tarafsızlık tartışmasını açıklamak: 1. Hukukta nesnellik ve tarafsızlık 2. Eril hukuk anlayışının yöntemsel sınırları | Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması |
6) | Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet türlerini anlamak: 1. Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet türleri 2. Psikolojik şiddetin görünümleri 3. Şiddet Döngüsü | Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması |
7) | Toplumsal cinsiyete dayalı şiddetin önlenmesi ve ayrımcılığın yasaklanması için oluşturulan uluslararası mevzuatı açıklamak: 1. CEDAW ve Komite Kararları 2. AİHS ve AİHM kararları | Karar incelemesi |
8) | Toplumsal cinsiyete dayalı şiddetin önlenmesi ve ayrımcılığın yasaklanması için oluşturulan ulusal mevzuatı açıklamak: Anayasa, Medeni Kanun, Ceza Kanunu ve 6284 | Karar incelemesi-Bireysel Başvuru kararları |
9) | Güncel toplumsal cinsiyet tartışmaları ve hukuk konusunda bilgi vermek: Ev içi şiddet, nafaka ve arabuluculuk | Sunum hazırlığı |
10) | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma | Sunum hazırlığı |
11) | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma | Sunum hazırlığı |
12) | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma | Sunum hazırlığı |
13) | Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma | Sunum hazırlığı |
14) | Genel tekrar | Dönem boyunca işlenen konuların ders kaynaklarından tekrar edilmesi |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Eğitim Materyalleri 1- O’LEARN’e yüklenen ders video kayıtları 2- O’LEARN’e yüklenen ders slaytları 3- O’LEARN’e yüklenen mahkeme kararları ve çözüm örnekleri 4- O’LEARN’e yüklenen geçmiş dönem sınav soruları ve cevap anahtarları 5- Hukuk ile ilgili bir roman okunması Training Materials 1- Lecture video recordings uploaded to O'LEARN 2- Lecture slides uploaded to O'LEARN 3- Examples of court decisions and solutions uploaded to O'LEARN 4- Past exam questions and answer keys uploaded to O'LEARN 5- Reading a novel about law |
Diğer Kaynaklar: | 1. Josephine Donovan, Feminist Kuram, İletişim Yayınları, 2016. 2. R.W. Connell, Toplumsal Cinsiyet ve İktidar; Toplum, Kişi ve Cinsel Politika, Ayrıntı yayınları, 2017. 3. Ann Oakley, Juliet Mitchell, Kadın ve Eşitlik, Pencere Yayınları, 1998. 4. Alev Özkazanç, Cinsellik, Şiddet ve Hukuk, Dipnot Yayınevi,2013. 5. Catharine MacKinnon, Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru, İletişim Yayınları, 2016. 6. Türkan Yalçın Sancar, Türk Ceza Hukukunda Kadın, SeçkinYayıncılık,2013 7. Ann Scales, Hukuki Feminizm, Dost Yayınevi, 2019. 8. Gökçiçek Ayata ve diğerleri (haz.), Kadın Hakları, Uluslararası Hukuk ve Uygulama, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2010. 9. Carole Pateman, Cinsel Sözleşme, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları,2017. 10. Eylem Ümit Atılgan, Türkiye’de İç Hukuk Kültürü Üzerine Bir Araştırma (Haksız Tahrik Kararlarında Eril Tahakküm Kodları, Turhan Kitabevi, 2015. 11. Fatmagül Berktay, Tarihin Cinsiyeti, Metis Yayınları,2015. 12. Nadire Özdemir, GülrizUygur (ed.), Hukuk ve Toplumsal Cinsiyet, Seçkin Yayınları, 2018. 13. Nisan Kuyucu, Kadına Yönelik Şiddet, Seçkin Yayıncılık, 2014. 14. Yakın Ertürk, Sınır Tanımayan Şiddet Paradigma, Politika ve Pratikteki Yönleriyle Kadına Şiddet Olgusu, Metis yayınları, 2015. 15. İlknur Yüksel Kaptanoğlu (haz.), Kişisel Olana Politiktir: Kadınlara Yönelik Ev İçi Şiddet Verisi ve Politika, Notabene Yayınları, 2020. 16. Betül Yarar (ed.), Şiddetin Cinsiyetli Yüzleri, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2015. 17. Diana Scully, Cinsel Şiddeti Anlamak (Tutuklu Tecavüzcü Erkekler Üzerine Bir İnceleme), İletişim Yayınları, 2013. 18. M. Esra Yıldırım,Yeni Bir Hayat Kurmak (Kadınlar Anlatıyor: Babalık, Evlilik ve Boşanma), İletişim Yayınları, 2017. 19. Ural Nadir, Nasıl Korunabildik (Şiddete Uğrayan Kadınlar ve Çocuklar), İletişim Yayınları, 2017. 20. Pınar İlkkaracan, Leyla Gülçür, Canan Arın (haz.), Sıcak Yuva Masalı; Aile İçi Şiddet ve Cinsel Taciz, Metis Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
2 |
3 |
---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 32 |