KHDR602 Disiplinlerarası Hukuk Çalışmalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Kamu Hukuku (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kamu Hukuku (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KHDR602
Ders İsmi: Disiplinlerarası Hukuk Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FEHMİYE CEREN AKÇABAY KARATAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi FEHMİYE CEREN AKÇABAY KARATAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Derste hukukun çok boyutlu karakteri hukuka ilişkin olarak yapılan çağdaş disiplinlerarası çalışmalardan yararlanarak incelenmeye çalışılacak ve güncel hukuk tartışmaları bu perspektifle ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Hukuk her ne kadar çoğu zaman toplumsal gerçeklikten ayrı ve normatif bir yapı olarak görülse de; özünde insan davranışlarını ve toplumsal gerçekliği biçimlendirmekte ve toplumla birlikte doğup gelişen gözlemlenebilir bir toplumsal olgu olma özelliği taşımaktadır. Aslında hukuki incelemeye dair kafa karışıklıkları hukukun çok boyutlu karakterinden kaynaklanmaktadır. Hukuk ilk bakışta “normatif bir düzen”dir. Her hukuk kuralı pozitif bir normu, yani bir davranış kuralını içerir. Pozitif normun varlığı hukukun somutlaşması için de bir zorunluluk olmakla birlikte, hukuk sadece normlardan ibaret görülemez. Hukukun asıl fonksiyonu toplum yaşamını etik esaslara göre biçimlendirmektir. Bu nedenle içerikten soyutlanarak norma indirgenemez. Hukuk insan davranışlarını ve toplumsal gerçekliği biçimlendirdiği; toplumla birlikte doğup geliştiği ve toplum gibi yer ve zaman koşullarına bağımlı olduğu için aynı zamanda gözlemlenebilir bir toplumsal olgudur. Derste hukukun bu çok boyutlu karakteri hukuka ilişkin olarak yapılan çağdaş disiplinlerarası çalışmalardan yararlanarak incelenmeye çalışılacak ve güncel hukuk tartışmaları bu perspektifle ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hukuk ve toplum arasındaki ilişkiyi anlar.
2) Var olan hukuk bilgilerini kullanarak toplumsal sorunlara ilişkin bilgi üretebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İlgili yasa ve mevzuatı disiplinlerarası bir bakışla değerlendirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Güncel hukuk konularını izleyebilir ve toplumla bağlantısını kurabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilerle tanışma ve dersin tanıtımı: Hukuk gündeminin değerlendirilmesi, hukuk kaynaklarına ulaşmanın yöntemlerinin hayata geçirilmesi, ders anlatımı, derse katılım ve aktif katılımın ödüllendirilmesi, mahkeme kararlarının incelenmesi ve bireysel incelemelerde ödüllendirme, hukuk ile ilgili roman okunması ve aktivite yapılması, vize ve final sınavları ile ilgili bilgilendirmelerin yapılması. Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması.
2) Hukukun gelişimine ilişkin bakış sunmak ve hukuka yönelik bilimsel çalışma Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması.
3) Hukuk ve toplum ilişkisini açıklamak, toplumsal değişim ve hukuk Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması.
4) Hukuk ve kültür ilişkisini açıklamak ve hukuk antropolojisi Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması.
5) Hukuk psikolojisi ve sosyal psikoloji ilişkisi Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması
6) Hukuk sosyolojisinin disiplinlerarası niteliğini açıklamak ve hukuk sosyolojisi ile sosyoloji ilişkisi Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması
7) Hukukta yöntem farklılıklarını anlatmak ve hukukta araştırma yöntemleri Sonraki haftanın konularının kitaptan okunması
8) Hukuk Araştırmasında yöntemin önemini ve farkını anlatmak Araştırma şablonunun incelenmesi
9) Hukuk araştırmasından disiplinlerarası örnekler vermek: apay zeka ve biyoetik tartışmaları Makale incelemesi
10) Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışılması Sunumlara hazırlanılması
11) Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışılması Sunumlara hazırlanılması
12) Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışılması Sunumlara hazırlanılması
13) Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışılması Sunumlara hazırlanılması
14) Genel tekrar Dönem boyunca işlenen konuların ders kaynaklarından tekrar edilmesi
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eğitim Materyalleri:
1- O’LEARN’e yüklenen ders video kayıtları
2- O’LEARN’e yüklenen ders slaytları
3- O’LEARN’e yüklenen mahkeme kararları ve çözüm örnekleri
4- O’LEARN’e yüklenen geçmiş dönem sınav soruları ve cevap anahtarları
5- Hukuk ile ilgili bir roman okunması
Training Materials:
1- Lecture video recordings uploaded to O'LEARN
2- Lecture slides uploaded to O'LEARN
3- Examples of court decisions and solutions uploaded to O'LEARN
4- Past exam questions and answer keys uploaded to O'LEARN
5- Reading a novel about law
Diğer Kaynaklar: 1. Ülker Gürkan, Hukuk Sosyolojisine Giriş, Siyasal Kitabevi Yayınları, Ankara, 2005
2. Tarık Özbilgen, Eleştirisel Hukuk Sosyolojisi Dersleri, Sulhi Garan Matbaası, İstanbul, 1971.
3. Hamide Topçuoğlu, Hukuk Sosyolojisi Dersleri, Ankara, 1969.
4. N. S. Timasheff, An Introduction to the Sociology of Law, Cambridge, 1939.
5. Catharine MacKinnon, Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru, İletişim Yayınları, 2016.
6. Roger Cotterrell, “From ‘Living Law’ to the ‘Death of the Social’-Sociology in Legal Theory”, Micheal Freeman (ed.), Law and Sociology, New York: Oxford University Press, 2006
7. Ann Scales, Hukuki Feminizm, Dost Yayınevi, 2019.
8. Mehmet Tevfik Özcan, Hukuk Sosyolojisine Giriş, Set Yayınları, İstanbul, 2003.
9. Reza Banakar ve Max Travers (ed.), An Introduction to Law and Social Theory, Oxford: Hart Publishing, 2002.
10. Roberts, Simon, Düzen ve Kargaşa: Hukuk Antropolojisine Giriş, A. Erkan Koca (çev.), Ankara: Bileşik Yayınevi, 2010.
11. Cotterrell, Roger, Law, Culture and Society: Legal Ideas in the Mirror of Social Theory, Hampshire: Ashgate Publishing Company, 2006.
12. Davies, Margaret, Asking The Law Question, Sydney: Thomson Lawbook Co, 2008.
13. Collins, Hugh. Marksizm ve Hukuk, Dipnot Yayınları, Ankara, 2013.
14. Roger Cotterrell, Hukuk Sosyolojisi, (çev. Saim Üye), Pinhan Yayıncılık, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Final 2 4
Toplam İş Yükü 32