Hukuk | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HUK248 | ||||||||
Ders İsmi: | İnsan Hakları Teorisi ve İnsan Hakları Hukukuna Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi EVRA ÇETİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, insan hakları kavramını ve insan hakları hukukunun gelişimini tarihsel ve kavramsal olarak inceleyerek, devletin insan haklarına ilişkin yükümlülüklerini analiz etmektir. Ayrıca, insan haklarının hukuk yoluyla korunmasına yönelik ulusal, bölgesel ve uluslararası mekanizmaları tanıtmak, Avrupa'da insan haklarının korunmasına ilişkin sistemi ve İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi'ni değerlendirmek, pozitif hukuktaki güncel içtihatları analiz etmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu derste genel itibariyle, insan haklarına ilişkin kavramların tanımı, amacı, insan haklarının gelişimi, yapılan sınıflandırmalar, devletin insan haklarına ilişkin yükümlülükleri ele alınacak, insan hakları ve insan hakları hukuku kavramsal ve tarihsel olarak incelenecektir. Kavramsal analizler tamamlandıktan sonra insan haklarının hukuk eliyle korunması bağlamında ulusal bölgesel ve uluslararası düzlemlerde bu hakların korunmasına ilişkin hukuki metinler, prosedürler ve sistemler hakkında genel bir yaklaşım sağlanarak Avrupa’da insan haklarının korunmasına ilişkin sistem ve İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, değerlendirilerek pozitif hukuka ilişkin güncel içtihat değerlendirilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriği ve amaçları | |
2) | İnsan hakları kavramı ve bu kavramla ilişkili diğer kavramlar | |
3) | İnsan hakları Başlıca sınıflandırmaları | |
4) | İnsan hakları Başlıca sınıflandırmaları ve uygulamaya yansımaları | |
5) | Birey ve devlet arasındaki bir ilişki olarak insan hakları Devletin İnsan haklarına ilişkin olarak üstlendiği edim türleri | |
6) | Temel hak ve özgürlüklerin Düzenlenmesi ve Sınırlandırılması | |
7) | Temel hak ve özgürlüklerin Düzenlenmesi ve Sınırlandırılması | |
8) | 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması | |
9) | Hak ve özgürlüklerin birbirleriyle İlişkisi | |
10) | Temel hak ve özgürlüklerin Yorumu ve Yorum İlkeleri | |
11) | Temel hak ve özgürlüklerin Yorumu ve Yorum İlkeleri | |
12) | Evrensellik ve Kültürel Görecelilik Gerilimi | |
13) | İnsan Haklarının Korunması ve Uluslararası İnsan Hakları Hukukunun kaynakları | |
14) | BM ve Uluslararası İnsan Hakları Koruma Mekanizmaları | |
15) | Vize Sınavı | |
16) | BM ve Uluslararası İnsan Hakları Koruma Mekanizmaları | |
17) | Bölgesel sistemlerde insan haklarının korunması | |
18) | Avrupa İnsan hakları hukukunda koruma mekanizmaları | |
19) | İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi | |
20) | İHAM’ın kuruluşu, yapısı ve usul kuralları | |
21) | AİHS md 1-2 | |
22) | AİHS md. 3-4 | |
23) | AİHS md. 5-6 | |
24) | AİHS Md. 7-8 | |
25) | AİHS md. 9-10 | |
26) | AİHS Md. 11-12 | |
27) | AİHS md. 13-14 | |
28) | Konuların tekrarı ve sınava Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Zorunlu Okumalar: Ders Kaynakları: Bülent Algan, İnsan Hakları (Kavramsal ve Kuramsal Çerçeve, Adalet Yayın, 2024. Ek Okumalar: Her dersten önce okunması gereken kaynaklar, makul bir sürede O’Learn sistemi üzerinden duyurularak paylaşılacaktır. Doğru, Osman, Nalbant, Atilla, İHAS Açıklama ve Önemli Kararlar cilt 1, 2016. Doğru, Osman, Nalbant, Atilla, İHAS Açıklama ve Önemli Kararlar cilt 2, 2016. Galtung, Johan, Bir Başka Açıdan İnsan Hakları, Metis, 1999. |
Diğer Kaynaklar: | Zorunlu Okumalar: Ders Kaynakları: Bülent Algan, İnsan Hakları (Kavramsal ve Kuramsal Çerçeve, Adalet Yayın, 2024. Ek Okumalar: Her dersten önce okunması gereken kaynaklar, makul bir sürede O’Learn sistemi üzerinden duyurularak paylaşılacaktır. Doğru, Osman, Nalbant, Atilla, İHAS Açıklama ve Önemli Kararlar cilt 1, 2016. Doğru, Osman, Nalbant, Atilla, İHAS Açıklama ve Önemli Kararlar cilt 2, 2016. Galtung, Johan, Bir Başka Açıdan İnsan Hakları, Metis, 1999. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | |||||
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | |||||
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | |
2) | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | |
3) | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
4) | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
6) | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 54 | 108 | 5832 |
Toplam İş Yükü | 5832 |