E-GYM572 Konumsal Analiz ve Sorgulamalarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gayrimenkul Değerlendirme ve Finansmanı (YL) (Tezsiz) (Uzaktan Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gayrimenkul Değerlendirme ve Finansmanı (YL) (Tezsiz) (Uzaktan Öğretim)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: E-GYM572
Ders İsmi: Konumsal Analiz ve Sorgulamalar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KURT
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kentsel ve kırsal arazi dğerlemesi çalışmalarında Coğrafi Bilgi Sistemlerinin konuma dayalı analiz olanaklarından yararlanarak, doğru karar verebilmeyi sağlayacak seçenekler hazırlamaktır.
Dersin İçeriği: CBS tanımı, temel kavramlar, konumsal veri türleri, veri tabanı kavramı ve konumsal sorgulamalar, açık kaynak veriler ve kullanım olanakları, ağırlıklı çakıştırma, konumsal enterpolasyon ve yoğunluk fonksiyonları, 3 boyutlu kent modeli oluşturma, sayısal yükseklik modeli kullanarak gerçekleştirilebilecek analizler öğretilmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Coğrafi Bilgi Sistemi kavramı, olanakları ve kullanım alanları konularında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Açık kaynak konumsal verileri indirir, çalışma amacına uygun konumsal veri üretebilir.
2) Taşınmaz yatırım danışmanlığı için arazi analizinde, konuma dayalı veriler ile çakıştırma işlemi yaparak seçenekler sunabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Değerleme raporları hazırlarken uydu görüntülerini altlık olarak kullanarak, çalışma alanının 3B modellerini oluşturabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin amacı hakkında genel tanıtım, tanışma.
2) CBS kavramı, neden ihtiyaç duyulduğu, kullanıldığı yerler ve bileşenleri.
3) CBS' de kullanılan veri türleri, konumsal veri kavramı ve türleri.
4) CBS'nin temel işlem adımları, veri toplama yöntemleri. Açık kaynak OpeenStreetmap, Google Earth Pro verilerinin kullanımı. Google Earth Pro kişisel bilgisayarlara yüklenmiş olacaktır.
5) Google Earth Pro'da herhangi bir alandan görüntü kesilerek QGIS yazılımı ile coğrafi konumlama (georeferencing) uygulaması. QGIS yazılımı kişisel bilgisayarlara yüklenmiş olacaktır.
6) Coğrafi konumlandırılması yapılmış görüntü üzerinde QGIS yardımıyla bina ve yol sayısallaştırma, binalara özniteliklerin girilmesi. Qgis2threejs eklentisi kullanılarak 3 boyutlu gösterim.
7) Inspire Projesi Corine land use/land cover verileri, Sentinel 2 uydu görüntüleri, Alos Palsar Sayısal Yükseklik Modeli verilerinin kullanım olanakları.
8) Google Earth Pro ile uygulama yapılan alana ilişkin SYM'nin Alos Palsar verisinin indirilmesi, eğim, bakı haritalarının uygulanışı, profil eklentisi ile uygulama, eş yükseklik eğrisi oluşturma, 3B arazi modeli oluşturma.
9) Veri tabanı kavramı, VTYS, ilişkisel veri tabanlarının özellikleri, Select komutu ve örnek uygulamalar.
10) Ağırlıklı çakıştırma kavramı ve örnek uygulama üzerinde konunun öneminin açıklanması.
11) Konumsal enterpolasyon kavramı, IDW ve Kriging Yönteminin örnek uygulamalar ile açıklanması.
12) Yoğunluk fonksiyonu ve kernel Density uygulaması.
13) Uydu görüntüsü, SYM, vektör formatta bina vb. veriler kullanılarak 3B kent modeli oluşturma uygulaması.
14) Genel tekrar
15) Final sınavı Pdf formatındaki ders notları ve O'learn ders videoları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pdf formatındaki ders notları ve indirilmesi gereken yazılımlara ait bağlantılar OIS'te content design içerisinde yer almaktadır.
Diğer Kaynaklar: Açık kaynak veriler için bağlantılar ders içerisinde gösterilecektir.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ödev 1 % 45
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 45 0
Uygulama 6 18 108
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 6 12
Proje 1 3 3
Ödevler 1 3 3
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 135