Klinik Psikoloji (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | KPSK507 | ||||||||
Ders İsmi: | Bilişsel ve Davranışçı Terapiler I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ARİF HALDUN SOYGÜR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. DENİZ SENEM DEMİR Öğr.Gör. ZEYNEP YAZICI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT)’nin temel kuramlarını tanımak, temel ilkelerini öğrenmek (formülasyon şeması ve Beckian model, terapötik ilişki, işbirliği, hedef belirleme, ‘şimdi ve burada’ odaklı bilgi toplama, psikoeğitim, nüks önleme, seans yapılandırılması, düşüncelerin belirlenmesi, değerlendirilmesi ve değiştirilmesi), BDT’nin bilişsel tekniklerini öğrenmek, BDT’nin davranışçı tekniklerini öğrenmek ile depresyon bozukluklarının BDT bakış açısıyla genel değerlendirilmesi, kaygı bozukluklarının BDT bakış açısıyla genel değerlendirilmesi |
Dersin İçeriği: | Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT)’nin temel kuramlarını tanımak, temel ilkelerini öğrenmek,Bilişsel Analiz ve Formülasyon. Bilişsel Davranışçı terapinin vaka analizi, danışanı tanımlaması ve formüle etme ilkelerinin aktarılması amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Bilişsel Davranışçı Terapi – Ne Biliyoruz? | DSM – 5 Çev. Ertuğrul Köroğlu HYB Yayıncılık |
2) | BDT Temel Kuramlar ve Etik İlkeleri | Öğretim görevlisi sunumları |
3) | BDT Temel İlkeleri: İşbirliği, Hedef Belirleme, Şimdi ve Burada Odaklı Olma | Evinizdeki Terapist Dr. Dennis Greenberger & Dr. Christine Padesky Altın |
4) | BDT Temel İlkeleri: Psikoeğitim, Nüks Önleme ve Uygulama Pratiği | Evinizdeki Terapist Klinisyen Elkitabı Dr. Christine Padesky & Dr. Dennis Greenberger Altın Kitaplar |
5) | BDT Temel İlkeleri: Temel Seans Yapılandırması ve Uygulama Pratiği | Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi Judith S. Beck Çev. Dr. Muzaffer Şahin Nobel Akademik Yayıncılık |
6) | BDT Temel İlkeleri: Beck Kognitif Modeli ve Uygulama Pratiği | Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama Prof. Dr. M. Hakan Türkçapar Epsilon Yayınevi |
7) | BDT Temel İlkeleri: Formülasyon Şeması ve Uygulama Pratiği | Okul Ortamlarındaki Ergenler için Bilişsel Terapi T. Creed, J. Reisweber & A.T. Beck Nobel Akademik Yayıncılık |
8) | BDT Temel İlkeleri: Düşüncelerin Belirlenmesi, Değerlendirilmesi, Değiştirilmesi | Öğretmen notları ve sunumları |
9) | BDT – Bilişsel Teknikler ve Uygulaması I | Öğretmen notları ve sunumları |
10) | BDT – Bilişsel Teknikler ve Uygulaması II | Öğretmen notları ve sunumları |
11) | BDT – Davranışçı Teknikler ve Uygulaması | Öğretmen notları ve sunumları |
12) | Depresyon Bozukluklarının BDT Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi | Öğretmen notları ve sunumları |
13) | Kaygı Bozukluklarının BDT Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi | Öğretmen notları ve sunumları |
14) | Final Sınavı | Öğretmen notları ve sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Programı: 1. Bilişsel Davranışçı Terapi Dünü ve Bugünü ve Temel İlkeleri 6 saat. Bilişsel davranışçı terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. 2. Bilişsel Analiz ve Formülasyon 6 saat. Bilişsel Davranışçı terapinin vaka analizi, danışanı tanımlaması ve formüle etme ilkelerinin aktarılması amaçlanmaktadır. 3. Görüşme teknikleri 6 saat Bilişsel Davranışçı terapide görüşme teknikleri konusunda bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır. 4. Depresyonun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Depresyonun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 5. Anksiyete Bozukluklarının Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Anksiyete bozukluklarının bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 6. Obsesif Kompulsif Bozukluğun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Obsesif Kompulsif Bozukluğun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 7. Sosyal Anksiyete Bozukluğunun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat Sosyal Anksiyete Bozukluğun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Diğer Kaynaklar: | Kitabın Adı Yazarı Yayınevi DSM – 5 Çev. Ertuğrul Köroğlu HYB Yayıncılık Evinizdeki Terapist Dr. Dennis Greenberger & Dr. Christine Padesky Altın Kitaplar Evinizdeki Terapist Klinisyen Elkitabı Dr. Christine Padesky & Dr. Dennis Greenberger Altın Kitaplar Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi Judith S. Beck Çev. Dr. Muzaffer Şahin Nobel Akademik Yayıncılık Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama Prof. Dr. M. Hakan Türkçapar Epsilon Yayınevi Okul Ortamlarındaki Ergenler için Bilişsel Terapi T. Creed, J. Reisweber & A.T. Beck Nobel Akademik Yayıncılık |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
5 |
4 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler psikoloji alanında yeterli kuramsal bilgi edinir. Teorik bilgisini süpervizyon altında uygulama deneyimi kazanır. Mesleki becerileri gelişir. Klinik Psikoloji alanında karşılaşacağı sorunları ve ikilemleri, mesleki etik bilgisi ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme kavuşturma yetisi kazanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler psikoloji alanında yeterli kuramsal bilgi edinir. Teorik bilgisini süpervizyon altında uygulama deneyimi kazanır. Mesleki becerileri gelişir. Klinik Psikoloji alanında karşılaşacağı sorunları ve ikilemleri, mesleki etik bilgisi ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme kavuşturma yetisi kazanır. | 5 |
Alan Çalışması | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 | 588 |
Ödevler | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 594 |