MZS377 Ses Sağlığı IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZS377
Ders İsmi: Ses Sağlığı II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SETA KÜRKÇÜOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ses ve ses sağlığı üzerine genel bilgiler, diyaframın yeri ve doğru nefes alımının üzerine genel bilgiler, vücudun şarkı söyleme eylemi esnasında izlediği yol, öğrencinin ses eğitimi alanında ilerleyeceği ve ses sağlığının sürdürülebilirliğine yönelik bilgiler, ses hastalıkları.
Dersin İçeriği: Sesin özellikleri, nefes özellikle ve Diyafram nefesi kullanımı ile ilgili bilgileri edinecek.
Ses ile ilgili tüm organlar ve işleyişleri.
Ses sağlığı üzerine genel bilgiler .
Ses hastalıkları ile ilgili tüm bilgiler edinilecek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Sesin özellikleri, nefes özellikle ve Diyafram nefesi kullanımı ile ilgili bilgileri edinecek
2) • Ses ile ilgili tüm organlar ve işleyişleri
3) • Ses sağlığı üzerine genel bilgiler
4) • Ses hastalıkları ile ilgili tüm bilgiler edinilecek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere dersin tanıtılması. • Ses üzerine genel bilgiler. Sesin doğadaki yapısı. Frekans üzerine bilgiler. İnsan kulağının yapısı ve algıladığı ses aralıkları. • İnsan sesinin yolculuğu, ses eğitimi, performansa yönelik profesyonel ses eğitimi. • Elit ses kullanıcıları, sesin öneminin mesleklere göre dağılımı. • Ses üzerine genel bilgiler, ses eğitimi ve elit ses kullanıcıları.
2) • Şarkı söyleme eylemi ve vücudun şarkı söyleme eylemi esnasında izlediği yol. • Burun, ağız bölgesi, farenks ve larenks (gırtlak) yapısı ve ses tellerinin işleyişi. • Ses tellerinin iç dokusu ve katmanların detaylı incelenmesi • Sesin işleyişine ait görsel materyallerin sunumu • Sesle ilgili organlar, gırtlak yapısı ve ses tellerinin işleyişi.
3) • Sesle ilgili organlar, üst solunum yolları, alt solunum yolları, solunum sisteminin işleyişi, diyafram, akciğerler ve kaburgalar • Solunum işleyişine ait görsel materyalin sunumu • Sesle ilgili organlar ve solunum işleyişi
4) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Öğrencinin doğru şarkı söyleme eylemi için öneriler. • Ses perdeleri ve ideal ton yapısı anlatılması. • Profesyonel icracının hedefleri. • Doğru şarkı söyleme eylemi için öneriler
5) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin gösterilmesi. • Ses hijyeni üzerine bilgilerin anlatılması. • Larenks, farenks ve ağız gevşetici egzersizler • Ses hijyeni
6) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Ses hastalıklarının sebeplerinin anlatılması. • Ses hastalıklarına giriş. • Ses hastalıklarının sebepleri.
7) Genel Tekrar
8) • Ara sınav • Ses üzerine genel bilgiler. • Ses verme eylemi ile ilgili organların anatomi ve işleyişleri. • Profesyonel ses kullanıcıları. • Ses perdeleri ve ideal ton yapısı. • Ses üzerine genel bilgiler. • Ses verme eylemi ile ilgili organların anatomi ve işleyişleri. • Profesyonel ses kullanıcıları. • Ses perdeleri ve ideal ton yapısı.
9) • Ses hastalıklarının sebeplerinin anlatılması ve ses hastalıklarına giriş bilgilerinin tekrarlanması. • İlaç kullanımına dayalı ses hastalıklarının anlatılması. • İlaç kullanımına dayalı ses hastalıkları.
10) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Psikolojik sebeplere dayalı ses hastalıklarının anlatılması. • Psikolojik sebeplere dayalı ses hastalıkları.
11) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Yanlış ses kullanımına dayalı ses hastalıklarının anlatılması. • Yanlış ses kullanımına dayalı ses hastalıkları.
12) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Burun ve nazal bölgeye yönelik ses hastalıklarının anlatılması. • Burun ve nazal bölgeye yönelik ses hastalıkları.
13) • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Fizyolojik sebeplere dayalı ses hastalıklarının anlatılması. • Fizyolojik sebeplere dayalı ses hastalıkları.
14) • Önceki derslerde anlatılan tüm konuların final sınavı öncesi tekrarlanması, soruların cevaplanması. • Final öncesi bilgilerin tekrarlanması.
15) Genel Tekrar
16) • Final Sınavı • Ses hastalıklarının sebepleri. • Sebeplerine dayalı olarak seçilen ses hastalıklarının semptom ve tedavilerine yönelik bilgilerin sorulması. • Ses hastalıklarının sebepleri. • Sebeplerine dayalı olarak seçilen ses hastalıklarının semptom ve tedavilerine yönelik bilgilerin sorulması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Dr. İlter Denizoğlu - Clinical Vokology Book, Articles and Seminars /
Klinik Vokoloji Kitabı, Makale ve Seminerleri
2- Prof. Dr. M. Akif Kılıç - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri
3- Prof. Dr. Haldun Oğuz - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri
4- Prof. Dr. Kürşat Yelken - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri
5- Gül Sabar - Our Voice Training and Protection Book /
Sesimiz Eğitimi ve Korunması Kitabı
6- Prof. Dr. Mehmet Ömür - The Pursuit of Voice Book / Sesin Peşinde Kitabı
Diğer Kaynaklar: 1- Dr. İlter Denizoğlu - Clinical Vokology Book, Articles and Seminars /
Klinik Vokoloji Kitabı, Makale ve Seminerleri
2- Prof. Dr. M. Akif Kılıç - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri
3- Prof. Dr. Haldun Oğuz - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri
4- Prof. Dr. Kürşat Yelken - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri
5- Gül Sabar - Our Voice Training and Protection Book /
Sesimiz Eğitimi ve Korunması Kitabı
6- Prof. Dr. Mehmet Ömür - The Pursuit of Voice Book / Sesin Peşinde Kitabı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi 5
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 1 16
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 18