MZK585 Sahne Psikolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Müzik (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZK585
Ders İsmi: Sahne Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. METİN BAHTİYAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: öğrencilere sahne üzerindeki performans anksiyetesi, stres yönetimi, özgüven geliştirme ve psikolojik hazırlık süreçlerini öğretmektir. Bu ders, öğrencilerin sahneye çıkmadan önce ve performans sırasında psikolojik engelleri aşmalarına, fiziksel ve duygusal olarak rahatlamalarına, ve performanslarını en üst düzeye çıkarmalarına yardımcı olmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Sahne Psikolojisine Giriş
Performans anksiyetesi genel bakış
Sahneye çıkmanın psikolojik yönleri
Performans Anksiyetesi
Sahne korkusunun sebepleri
Fiziksel ve psikolojik belirtiler
Stres Yönetimi Teknikleri
Nefes egzersizleri
Rahatlama teknikleri
Görselleştirme ve meditasyon
Özgüven Geliştirme
Öz saygıyı artırma stratejileri
Olumlu düşünme ve kendine konuşma
Performans Öncesi Psikolojik Hazırlık
Zihinsel prova teknikleri
Performans için hedef belirleme ve niyet oluşturma
Performans Baskısı ile Başa Çıkma
Yüksek beklentilerle başa çıkma
Yargılanma korkusunu aşma
Odaklanma ve Konsantrasyon Teknikleri
Farkındalık ve dikkat kontrolü
Performans sırasında dikkati dağıtan unsurlardan kaçınma
Fiziksel Gerilim Yönetimi
Bedensel rahatlama ve farkındalık teknikleri
Sahne duruşuyla özgüven gösterme
Performansta Duyguların Rolü
Duyguları ifade edici bir performansa dönüştürme
Sinirlenme ile başa çıkma ve bunu enerjiye çevirme
Performans Sonrası Yansıma
Performans deneyimlerinin analizi
Gelişim alanlarının belirlenmesi
Grup Dinamikleri ve Performans
Grup içinde psikolojik faktörler
Orkestra ve topluluk çalışmalarında iletişim ve işbirliği
Performansçılar İçin Uzun Vadeli Psikolojik Gelişim
Zamanla dayanıklılık geliştirme
Performans kariyerinde zihinsel sağlığı koruma
Stresli Durumlarda Performans Sergileme
Yüksek baskı altında performans sergileme teknikleri
Canlı performanslarda mental zorluklarla başa çıkma
Final Projesi: Sahne Performansı Simülasyonu
Sahne psikolojisi tekniklerinin pratik uygulaması
Akıl hocası geri bildirimleri ve kendi değerlendirmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Performans sırasında ortaya çıkan stresle başa çıkma becerilerini geliştirir ve sahneye çıkmadan önce rahatlama tekniklerini öğrenirler.
2) Performans sırasında duygusal dengeyi sağlama ve olumsuz duygusal durumlarla başa çıkma becerisi kazanırlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: Giriş ve Sahne Psikolojisinin Temelleri Sahne psikolojisinin tanımı ve kapsamı Performans anksiyetesi ve sahne korkusunun tanımlanması Sahneye çıkmanın fiziksel ve psikolojik etkileri
2) 2. Hafta: Performans Anksiyetesi ve Stres Yönetimi Performans anksiyetesi nedir ve nasıl başa çıkılır? Stres yönetimi tekniklerinin tanıtımı Uygulamalı gevşeme ve nefes egzersizleri
3) 3. Hafta: Özgüven Geliştirme ve Kendilik İmajı Performans öncesi özgüven artırma yöntemleri Olumlu kendilik imajı ve içsel konuşma teknikleri Kendi gücünü ve potansiyelini keşfetmek
4) 4. Hafta: Beden Dili ve Sahne Duruşu Sahne duruşunun önemi Beden dili ve duygusal ifadenin yönetilmesi Sahne üzerinde etkili iletişim kurma
5) 5. Hafta: Zihinsel Hazırlık ve Odaklanma Teknikleri Performans öncesi zihinsel hazırlık teknikleri Konsantrasyon geliştirme yöntemleri Görselleştirme tekniklerinin kullanımı
6) 6. Hafta: Sahne Korkusu ve Kaygıyı Yenme Yöntemleri Sahne korkusu ile başa çıkma teknikleri Kaygı ve korkunun fiziksel etkileri Uygulamalı kaygı azaltma çalışmaları
7) 7. Hafta: Müzikal Performansta Zihinsel Engeller Performans esnasında zihinsel engellerin tanımlanması Olumsuz düşünceleri aşma teknikleri Zihinsel dayanıklılığı artırma yöntemleri
7) 7. Hafta: Müzikal Performansta Zihinsel Engeller Performans esnasında zihinsel engellerin tanımlanması Olumsuz düşünceleri aşma teknikleri Zihinsel dayanıklılığı artırma yöntemleri
8) 8. Hafta: Baskı Altında Performans: The Yerkes-Dodson Yasası Performans baskısının psikolojik temelleri Yerkes-Dodson yasası ve optimal performans Stresin yönetilmesi ve doğru baskı altında çalışma
9) 9. Hafta: Vücut ve Zihnin Birlikteliği: Psikosomatik Yaklaşım Vücut farkındalığı ve zihinsel denge Fiziksel gevşeme teknikleri Kas gerginliği ve stresin azaltılması
10) 10. Hafta: Geri Bildirim ve Kendini Değerlendirme Performans sırasında geri bildirimin önemi Yapıcı geri bildirim almanın ve vermenin yolları Kendini değerlendirme teknikleri
11) 11. Hafta: Sahne İfadesinde Yaratıcılık ve Anlık Tepkiler Anlık performans değişiklikleri ve yaratıcılığın önemi Sahne üzerinde spontane tepki verme teknikleri Yaratıcı engellerin aşılması
12) 12. Hafta: Topluluk Önünde Performans ve İzleyici İlişkisi İzleyiciyle etkileşim ve sahne varlığı Topluluk önünde rahatlık oluşturma İzleyiciyle etkileşimin psikolojik boyutları
13) 13. Hafta: Performans Stresinin Uzun Dönem Etkileri Performans anksiyetesi ve stresin uzun dönemdeki etkileri Bedenin ve zihnin performans sonrası iyileşmesi Performans sonrası rahatlama teknikleri
14) 14. Hafta: Final Performansı ve Kapanış Öğrencilerin seçtikleri bir performansı sergilemeleri Sonuçların değerlendirilmesi ve geri bildirim Sahne psikolojisi dersinin kapanış değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sahne Psikolojisine Giriş
Performans anksiyetesi tanımı
Sahneye çıkmanın fizyolojik ve psikolojik etkileri
Performans anksiyetesi ve sahne korkusunun tarihsel bakışı
Performans Anksiyetesi
Sahne korkusunun fiziksel belirtileri (terleme, çarpıntı, titreme)
Psikolojik belirtiler (olumsuz düşünceler, kaygı, stres)
Performans anksiyetesi ile başa çıkma stratejileri
Stres Yönetimi Teknikleri
Nefes egzersizleri: Derin nefes alma teknikleri
Görselleştirme: Başarılı performansları hayal etme
Meditasyon ve rahatlama: Kas gevşetme teknikleri
Özgüven Geliştirme
Olumlu özdeğer oluşturma
Kendine güven arttırma teknikleri
Başarıyı hayal etme ve olumlu içsel konuşmalar
Performans Öncesi Psikolojik Hazırlık
Zihinsel prova yapma ve hazırlık
Hedef belirleme ve mental niyet oluşturma
Konsantrasyon geliştirme ve zihinsel netlik
Performans Baskısı ile Başa Çıkma
Yüksek beklentiler ve baskı ile başa çıkma
Başarı ve başarısızlık korkusunu aşma
Performans sırasında sinirleri kontrol etme
Odaklanma ve Konsantrasyon Teknikleri
Dikkat kontrolü ve odaklanma
Performans sırasında dikkat dağıtan unsurların farkında olmak
Farkındalık ve anı yaşama teknikleri
Fiziksel Gerilim Yönetimi
Bedensel rahatlama teknikleri: Esneme, gevşeme
Sahne duruşu ve beden dilinin özgüven üzerindeki etkisi
Fiziksel rahatlık sağlama yolları
Performansta Duyguların Rolü
Performans sırasında duygusal ifade
Olumsuz duyguları yönetme ve enerjiye dönüştürme
Duygusal yoğunluğu sahneye taşıma
Performans Sonrası Yansıma
Performansın analiz edilmesi
Başarıları ve zorlukları değerlendirerek gelişim fırsatları yaratma
Olumlu geri bildirim almanın önemi
Grup Dinamikleri ve Performans
Grup performanslarında psikolojik etkileşim
Orkestra veya oda müziği gruplarında uyum sağlama
Grup içindeki stres faktörlerini yönetme
Performansçılar İçin Uzun Vadeli Psikolojik Gelişim
Zihinsel dayanıklılık geliştirme
Performans yaşamı boyunca psikolojik sağlığı koruma
Uzun vadeli hedefler ve psikolojik bakım
Stresli Durumlarda Performans Sergileme
Yüksek baskı altında performans yapabilme
Gerçek zamanlı stres yönetimi
Kriz durumlarında konsantrasyon sağlama
Final Projesi: Sahne Performansı Simülasyonu
Sahne psikolojisi uygulamalarıyla performans yapma
Kendi performansınızı değerlendirme
Geri bildirim alarak performansı iyileştirme
Diğer Kaynaklar: "The Inner Game of Music" – Barry Green & W. Timothy Gallwey
"The Art of Performance: A Guide to Stage Presence and Presentation" – Patricia Ryan.
"The Psychology of Music Performance Anxiety" – Dianna T. Kenny
"Performing Under Pressure: The Science of Doing Your Best When It Matters Most" – Hendrie Weisinger
"The Musician's Way: A Guide to Practice, Performance, and Wellness" – Gerald Klickstein
"Mindset: The New Psychology of Success" – Carol S. Dweck
"The Psychology of Performing Arts" – Stephen R. Palmer & Ray Crozier
"The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment" – Eckhart Tolle
"The Relaxation and Stress Reduction Workbook" – Martha Davis, Elizabeth Robbins Eshelman, & Matthew McKay
"The Performance Curve: How to Deal with Performance Pressure" – Robert C. Yerkes & John D. Dodson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Pratik alanında enstürmanı ile yapacağı çalışmaların yanında bilimsel bir müzik anlayışı kazandırmak.
2) Lisansüstü öğrencilerine olanak sağlayacak araştırma deneyimleri sağlamak teorik ve pratik konularda ustalaşmalarını sağlamak. Teknikleri ve elde edilen bilgilerin yorumlanmasında araştırmacı ve yaratıcı faaliyetler yapmak.
3) Tarihsel ve kültürel bağlamları da dahil olmak üzere çok çeşitli müzik eserlerini ve eserlerin özel karakterini oluşturan müzik teorisinin unsurlarını analiz edebilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Pratik alanında enstürmanı ile yapacağı çalışmaların yanında bilimsel bir müzik anlayışı kazandırmak.
2) Lisansüstü öğrencilerine olanak sağlayacak araştırma deneyimleri sağlamak teorik ve pratik konularda ustalaşmalarını sağlamak. Teknikleri ve elde edilen bilgilerin yorumlanmasında araştırmacı ve yaratıcı faaliyetler yapmak.
3) Tarihsel ve kültürel bağlamları da dahil olmak üzere çok çeşitli müzik eserlerini ve eserlerin özel karakterini oluşturan müzik teorisinin unsurlarını analiz edebilmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 34