Müzik (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MZK585 | ||||||||
Ders İsmi: | Sahne Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. METİN BAHTİYAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | öğrencilere sahne üzerindeki performans anksiyetesi, stres yönetimi, özgüven geliştirme ve psikolojik hazırlık süreçlerini öğretmektir. Bu ders, öğrencilerin sahneye çıkmadan önce ve performans sırasında psikolojik engelleri aşmalarına, fiziksel ve duygusal olarak rahatlamalarına, ve performanslarını en üst düzeye çıkarmalarına yardımcı olmayı hedefler. |
Dersin İçeriği: | Sahne Psikolojisine Giriş Performans anksiyetesi genel bakış Sahneye çıkmanın psikolojik yönleri Performans Anksiyetesi Sahne korkusunun sebepleri Fiziksel ve psikolojik belirtiler Stres Yönetimi Teknikleri Nefes egzersizleri Rahatlama teknikleri Görselleştirme ve meditasyon Özgüven Geliştirme Öz saygıyı artırma stratejileri Olumlu düşünme ve kendine konuşma Performans Öncesi Psikolojik Hazırlık Zihinsel prova teknikleri Performans için hedef belirleme ve niyet oluşturma Performans Baskısı ile Başa Çıkma Yüksek beklentilerle başa çıkma Yargılanma korkusunu aşma Odaklanma ve Konsantrasyon Teknikleri Farkındalık ve dikkat kontrolü Performans sırasında dikkati dağıtan unsurlardan kaçınma Fiziksel Gerilim Yönetimi Bedensel rahatlama ve farkındalık teknikleri Sahne duruşuyla özgüven gösterme Performansta Duyguların Rolü Duyguları ifade edici bir performansa dönüştürme Sinirlenme ile başa çıkma ve bunu enerjiye çevirme Performans Sonrası Yansıma Performans deneyimlerinin analizi Gelişim alanlarının belirlenmesi Grup Dinamikleri ve Performans Grup içinde psikolojik faktörler Orkestra ve topluluk çalışmalarında iletişim ve işbirliği Performansçılar İçin Uzun Vadeli Psikolojik Gelişim Zamanla dayanıklılık geliştirme Performans kariyerinde zihinsel sağlığı koruma Stresli Durumlarda Performans Sergileme Yüksek baskı altında performans sergileme teknikleri Canlı performanslarda mental zorluklarla başa çıkma Final Projesi: Sahne Performansı Simülasyonu Sahne psikolojisi tekniklerinin pratik uygulaması Akıl hocası geri bildirimleri ve kendi değerlendirmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Giriş ve Sahne Psikolojisinin Temelleri Sahne psikolojisinin tanımı ve kapsamı Performans anksiyetesi ve sahne korkusunun tanımlanması Sahneye çıkmanın fiziksel ve psikolojik etkileri | |
2) | 2. Hafta: Performans Anksiyetesi ve Stres Yönetimi Performans anksiyetesi nedir ve nasıl başa çıkılır? Stres yönetimi tekniklerinin tanıtımı Uygulamalı gevşeme ve nefes egzersizleri | |
3) | 3. Hafta: Özgüven Geliştirme ve Kendilik İmajı Performans öncesi özgüven artırma yöntemleri Olumlu kendilik imajı ve içsel konuşma teknikleri Kendi gücünü ve potansiyelini keşfetmek | |
4) | 4. Hafta: Beden Dili ve Sahne Duruşu Sahne duruşunun önemi Beden dili ve duygusal ifadenin yönetilmesi Sahne üzerinde etkili iletişim kurma | |
5) | 5. Hafta: Zihinsel Hazırlık ve Odaklanma Teknikleri Performans öncesi zihinsel hazırlık teknikleri Konsantrasyon geliştirme yöntemleri Görselleştirme tekniklerinin kullanımı | |
6) | 6. Hafta: Sahne Korkusu ve Kaygıyı Yenme Yöntemleri Sahne korkusu ile başa çıkma teknikleri Kaygı ve korkunun fiziksel etkileri Uygulamalı kaygı azaltma çalışmaları | |
7) | 7. Hafta: Müzikal Performansta Zihinsel Engeller Performans esnasında zihinsel engellerin tanımlanması Olumsuz düşünceleri aşma teknikleri Zihinsel dayanıklılığı artırma yöntemleri | |
7) | 7. Hafta: Müzikal Performansta Zihinsel Engeller Performans esnasında zihinsel engellerin tanımlanması Olumsuz düşünceleri aşma teknikleri Zihinsel dayanıklılığı artırma yöntemleri | |
8) | 8. Hafta: Baskı Altında Performans: The Yerkes-Dodson Yasası Performans baskısının psikolojik temelleri Yerkes-Dodson yasası ve optimal performans Stresin yönetilmesi ve doğru baskı altında çalışma | |
9) | 9. Hafta: Vücut ve Zihnin Birlikteliği: Psikosomatik Yaklaşım Vücut farkındalığı ve zihinsel denge Fiziksel gevşeme teknikleri Kas gerginliği ve stresin azaltılması | |
10) | 10. Hafta: Geri Bildirim ve Kendini Değerlendirme Performans sırasında geri bildirimin önemi Yapıcı geri bildirim almanın ve vermenin yolları Kendini değerlendirme teknikleri | |
11) | 11. Hafta: Sahne İfadesinde Yaratıcılık ve Anlık Tepkiler Anlık performans değişiklikleri ve yaratıcılığın önemi Sahne üzerinde spontane tepki verme teknikleri Yaratıcı engellerin aşılması | |
12) | 12. Hafta: Topluluk Önünde Performans ve İzleyici İlişkisi İzleyiciyle etkileşim ve sahne varlığı Topluluk önünde rahatlık oluşturma İzleyiciyle etkileşimin psikolojik boyutları | |
13) | 13. Hafta: Performans Stresinin Uzun Dönem Etkileri Performans anksiyetesi ve stresin uzun dönemdeki etkileri Bedenin ve zihnin performans sonrası iyileşmesi Performans sonrası rahatlama teknikleri | |
14) | 14. Hafta: Final Performansı ve Kapanış Öğrencilerin seçtikleri bir performansı sergilemeleri Sonuçların değerlendirilmesi ve geri bildirim Sahne psikolojisi dersinin kapanış değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Sahne Psikolojisine Giriş Performans anksiyetesi tanımı Sahneye çıkmanın fizyolojik ve psikolojik etkileri Performans anksiyetesi ve sahne korkusunun tarihsel bakışı Performans Anksiyetesi Sahne korkusunun fiziksel belirtileri (terleme, çarpıntı, titreme) Psikolojik belirtiler (olumsuz düşünceler, kaygı, stres) Performans anksiyetesi ile başa çıkma stratejileri Stres Yönetimi Teknikleri Nefes egzersizleri: Derin nefes alma teknikleri Görselleştirme: Başarılı performansları hayal etme Meditasyon ve rahatlama: Kas gevşetme teknikleri Özgüven Geliştirme Olumlu özdeğer oluşturma Kendine güven arttırma teknikleri Başarıyı hayal etme ve olumlu içsel konuşmalar Performans Öncesi Psikolojik Hazırlık Zihinsel prova yapma ve hazırlık Hedef belirleme ve mental niyet oluşturma Konsantrasyon geliştirme ve zihinsel netlik Performans Baskısı ile Başa Çıkma Yüksek beklentiler ve baskı ile başa çıkma Başarı ve başarısızlık korkusunu aşma Performans sırasında sinirleri kontrol etme Odaklanma ve Konsantrasyon Teknikleri Dikkat kontrolü ve odaklanma Performans sırasında dikkat dağıtan unsurların farkında olmak Farkındalık ve anı yaşama teknikleri Fiziksel Gerilim Yönetimi Bedensel rahatlama teknikleri: Esneme, gevşeme Sahne duruşu ve beden dilinin özgüven üzerindeki etkisi Fiziksel rahatlık sağlama yolları Performansta Duyguların Rolü Performans sırasında duygusal ifade Olumsuz duyguları yönetme ve enerjiye dönüştürme Duygusal yoğunluğu sahneye taşıma Performans Sonrası Yansıma Performansın analiz edilmesi Başarıları ve zorlukları değerlendirerek gelişim fırsatları yaratma Olumlu geri bildirim almanın önemi Grup Dinamikleri ve Performans Grup performanslarında psikolojik etkileşim Orkestra veya oda müziği gruplarında uyum sağlama Grup içindeki stres faktörlerini yönetme Performansçılar İçin Uzun Vadeli Psikolojik Gelişim Zihinsel dayanıklılık geliştirme Performans yaşamı boyunca psikolojik sağlığı koruma Uzun vadeli hedefler ve psikolojik bakım Stresli Durumlarda Performans Sergileme Yüksek baskı altında performans yapabilme Gerçek zamanlı stres yönetimi Kriz durumlarında konsantrasyon sağlama Final Projesi: Sahne Performansı Simülasyonu Sahne psikolojisi uygulamalarıyla performans yapma Kendi performansınızı değerlendirme Geri bildirim alarak performansı iyileştirme |
Diğer Kaynaklar: | "The Inner Game of Music" – Barry Green & W. Timothy Gallwey "The Art of Performance: A Guide to Stage Presence and Presentation" – Patricia Ryan. "The Psychology of Music Performance Anxiety" – Dianna T. Kenny "Performing Under Pressure: The Science of Doing Your Best When It Matters Most" – Hendrie Weisinger "The Musician's Way: A Guide to Practice, Performance, and Wellness" – Gerald Klickstein "Mindset: The New Psychology of Success" – Carol S. Dweck "The Psychology of Performing Arts" – Stephen R. Palmer & Ray Crozier "The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment" – Eckhart Tolle "The Relaxation and Stress Reduction Workbook" – Martha Davis, Elizabeth Robbins Eshelman, & Matthew McKay "The Performance Curve: How to Deal with Performance Pressure" – Robert C. Yerkes & John D. Dodson |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
---|---|---|
Program Kazanımları | ||
1) Pratik alanında enstürmanı ile yapacağı çalışmaların yanında bilimsel bir müzik anlayışı kazandırmak. | ||
2) Lisansüstü öğrencilerine olanak sağlayacak araştırma deneyimleri sağlamak teorik ve pratik konularda ustalaşmalarını sağlamak. Teknikleri ve elde edilen bilgilerin yorumlanmasında araştırmacı ve yaratıcı faaliyetler yapmak. | ||
3) Tarihsel ve kültürel bağlamları da dahil olmak üzere çok çeşitli müzik eserlerini ve eserlerin özel karakterini oluşturan müzik teorisinin unsurlarını analiz edebilmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Pratik alanında enstürmanı ile yapacağı çalışmaların yanında bilimsel bir müzik anlayışı kazandırmak. | |
2) | Lisansüstü öğrencilerine olanak sağlayacak araştırma deneyimleri sağlamak teorik ve pratik konularda ustalaşmalarını sağlamak. Teknikleri ve elde edilen bilgilerin yorumlanmasında araştırmacı ve yaratıcı faaliyetler yapmak. | |
3) | Tarihsel ve kültürel bağlamları da dahil olmak üzere çok çeşitli müzik eserlerini ve eserlerin özel karakterini oluşturan müzik teorisinin unsurlarını analiz edebilmek. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 34 |